Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billigste mulige 32 A lading fra egen garasje

Startet av Krib, fredag 24. januar 2014, klokken 14:32

« forrige - neste »

Krib

Hei, jeg prøver å komme til bunns i dette med forvarming av bilen.
Som jeg har lest i mange tråder, kan ikke en 10A lader gi nok strøm til å drive varmen, men den burde vel lade opp igjen batteriet etter at den er ferdig?

Mitt spørsmål er om laderen burde lade opp batteriet til 80% etter at forvarmingen er ferdig 07.20 og jeg setter meg i bilen 07.50. Hver morgen står den nå på 77%, og med mindre det er frost på ruten er det nesten mer effektivt å vente med å varme bilen etter man har startet kjøreturen.

Har sjekket med Leaf Manager, og den viste ikke tegn til at den ladet.
Kjør på strøm, det er fremtiden!

emil

Har prøvd ut de fleste kombinasjonene med timere på lading og klima for å få mest mulig effekt igjen på batteriet ved avgang.

Ja, jeg synes den burde topplade batteriet ved endt oppvarming, men erfaringen min er at den ikke lader etter at varmen er ferdig uansett timer (innen rimelighetens grenser så bilen i det minste er lunken ved avgang). Mest effekt på batteriet får jeg med 16A ladekabel, så selv om jeg har god tid og ikke trenger å lade med 16A gjør jeg det for å ha mest mulig batteri igjen ved avgang.

Krib

Hm, var det jeg fryktet ... Jaja, kanskje en software update kan gjøre noe med det? Da vet jeg hvertfall at jeg kan sette forvarmingen på slik at jeg får varm bil når jeg setter meg, istedenfor å la den bli ferdig lenge før avgang uten at det gjør noen forskjell :)
Kjør på strøm, det er fremtiden!

elvedalen

har du prøvd å prog så den har forvarming som prioritet1 og lading som pri2, jeg er fornøyd med det, forhandleren justerte det for meg. 8)
Nissan Leaf Tekna 2013.

kjbu

Forvarmet i dag ved -4°C, 14A kabel, ca. 50min.
Lading er satt til 80%

Kom ut til varm bil og 81% på batteriet.
Turen i dag som normalt forbruker 7%, brukte nå kun 2% (endte på 79% rest strøm, mot normalt 73%).

Min konklusjon er at bilen lades ved forvarming så lenge ladekladd er satt til høy strøm, og at %-indikator har en bug som ikke gir riktig restenergi ved bruk av forvarming.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA