Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av tlauri, fredag 24. januar 2014, klokken 12:03

« forrige - neste »

tlauri

Er helt fersk når det gjelder el-bil, har prøvekjørt iMiev og synes at den fungerte bra.
Fikk varme i varmeapparatet og var veldig imponert over hvor godt det lyste av LED nærlys.
Hva er egentlig forskjellene på trillingene hvis man kjøper en som er helt ny?
Har de led nærlys på alle og er det likt varmesystem i alle?
Likte at iMiev hadde fjernkontroll til å starte varmen med når den stod på lading.
Sett bilde av at Peugeot har lys i girvelger noe som iMiev ikke har, synes det var litt mørkt i midtkonsollen uten.

svingen

har ikke kjørt noe iMiev,TB som er rimlig aktiv her på forumet har en men ukjent om det er LED lys.

blir jo litt hvor mye penger du har og bruke på det her.
Trillingen er under veldig pris press om dagen pga E-up den får man vel rundt 190 tusen nå.
vet ikke hva du har fått av tilbud på en ny trilling? 170 tusen?

hvis du bor i oslo er du velkommen til og komme og se på min peugot ION 2011 modell (kjøpt får 127 tusen rett før jul) den er veldig simpel men fungere til mitt bruk og har kjørt 130 mil alt i den så har helt klart blit bil nr 1.

Eventuelt er det mange på finn slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46067659 (dem jeg kjøpte av en rød ion som hadde kjørt 14 tusen)

Vedrørende lys på girvelger så var det her litt iriterende i starten men når tenker jeg ikke over det,er ikke akuratt slik att man "girer" ofte....det står og på displayet hva man har den i.

det med mulighet til forvarming er jo meget stor + savner det selv,vurdere og installere kupe varmer (koste ca 3 tusen) men er jo ekstra styr osv så ville vært kjekt og ha innbygd.

personlig ville jeg eller kjøpt en UP hvis jeg skulle kjøpt ny,har du begrenset med penger (er jo noen som har det og dessvere) ville jeg eller kjøpe en brukt trilling til 120 tusen,da har du en billig bil med lave utgifter på og vært veldig få feil så langt.

vedrørende forskjell på dem er det ikke stort bortsett fra du sier LED og forvarmign,forvarming er det kun på imiev ukjent med LED har vanlig lys på min tror jeg,syns ikke det har gjort noe men kjører jo stort set der hvor det er gatelys/lyst kjører stort set bare rundt i "sentrum" av oslo (dvs nittedal fornebu) har kjørt lit på side veier og har ikke hat noe problem med lyset :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Du finner endel svar i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8516.0.html

Kort oppsummert er det i-MiEV som har utviklet seg mest mens de franske fremdeles ligner mest på 2011-modellen. Bare i-MiEV 2013 har LED frontlys. (Men de er svindyre!)

Fjernkontroll av varme finnes bare på i-MiEV 2012 og nyere. For meg var det kritisk ved valg av trilling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tlauri

På tilbudet jeg har fått på iOn og iMiev så skiller det 10.000kr på ny bil. Skal prøve e-up på mandag så da får vi se hva det blir. Det er jo så innmari lang leveringstid på e-up. (Antyder juni...)

TB

Sitat fra: svingen på fredag 17. januar 2014, klokken 13:21
har ikke kjørt noe iMiev,TB som er rimlig aktiv her på forumet har en men ukjent om det er LED lys.

TB her, eg har C-Zero. Kjøpte denne pga. prisen opp til i-MiEV var større enn eg kunne sjå var nyttig. Idag har i-MiEV muligheit for og starte varmen via fjernkontroll - det kan vere ein nyttig funksjon.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: tlauri på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:58
På tilbudet jeg har fått på iOn og iMiev så skiller det 10.000kr på ny bil. Skal prøve e-up på mandag så da får vi se hva det blir. Det er jo så innmari lang leveringstid på e-up. (Antyder juni...)

Testa e-up i jola. Flott bil som har det som trilling serien manglar, og til rett pris. Var spesielt imponert over godt varmapparat. Blir ikkje like varmt i trilling, men skal du langt blir det nok kaldt i e-up og.

Hadde eg kjøpt idag ville eg nok valgt e-up, men etter 20 000 km i C-Zero vil eg og påstå bilen fungere godt. Er minst like god plass i baksetet på trilling som i e-up, utan at eg har målt nøyaktig.

Trilling har ein fordel enno - CHAdeMO hurtiglading er enno den mest vanlege lademetoden. Det vil nok gå seg til i løpet av nær framtid.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

e-Up har også vesentlig lavere servicekostnader.

Tar jeg ikke feil snakker vi ned mot 1/4 av kostnaden.

Da regnet ut fra at noen her oppgir like under 4000 kr for førstegangservice på trilling og 1 års serviceintervall, mens e-Up koster like over 2000 kr og har 2 års serviceintervall.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. januar 2014, klokken 21:17
e-Up har også vesentlig lavere servicekostnader.

Tar jeg ikke feil snakker vi ned mot 1/4 av kostnaden.

Da regnet ut fra at noen her oppgir like under 4000 kr for førstegangservice på trilling og 1 års serviceintervall, mens e-Up koster like over 2000 kr og har 2 års serviceintervall.

Det her er jo veldig bra,må si att jeg blir litt overasket over service prisen på elbil,er jo litt begrenset hva man kan klarer og ha service på eller har jeg mistforstått?

er det skiftlig det med prisen på e-up? att det skal kun ha 2000 kr får service? syns det var veldig bra pris! :)

kostet mere 6 tusen får min fosilbil (passat 2006 modell) uten att jeg ikke helt skjønner hva som koster så mye der eller ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Første service på eåpp etter to år. Deretter hvert år. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

#9
Vi fikk beskjed om at førstegangsservice er først etter 2 år og kommer på like over 2000 kr da vi hentet ut konas nye e-Up. Fossile UP har 1 års serviceintervall, mens e-Up har 2 årig serviceintervall.

Ba ikke om å få dette skriftlig, men VW har et forklaringproblem om det skulle koste mer å ta service på en bensin eller diesel e-Up enn en tilsvarende elektrisk e-Up. Dette forklaringsproblemet har ikke trillingene siden de ikke har fossile brødre til salgs i Norge.

En moderende elektrisk bil er i utgangspunktet vedlikeholdsfri. Der er ingenting som skal justeres, eller byttes med jevne mellomrom.

Batteriet er vedlikeholdsfritt, det samme er motoren og inverteren, og laderen, og DC-DC omformeren.

Bilen har et kupeluftfilter som kan byttes på intervall, eller ved behov. Vi bytter alle et tilsvarende støvsugerfilter etter behov, mens de fleste tror kupeluftfilteret må byttes på et bestemt intervall. Jeg kommer til bytte filteret selv når bilen begynner å dugge mer enn normalt, eller når en kjenner at luften er tett inne i bilen. Det er like lett/vanskelig å bytte kupeluftfilter på en bil som det er å bytte støvsugerfilter på en støvsuger, så hvorfor ikke gjøre også dette selv og spare penger tilsvarende 2 katonger  med deilig rødvin?

Hva med lysperer? Ingen bytter disse før de faktisk har sluttet å virke. Da bytter vi riktignok mange ganger begge pærene på en gang, når panseret først er åpnet, og for å slippe å måtte gjøre operasjonen midt på Hardangervidda en stormfull natt.

Bremsevesken skal egentlig byttes på tid. Dette er en meget enkel operasjon. Åpne avblødning ved hvert hjul etter tur, og etterfyll i reservoaret under panseret. Automatiske systemer kjøpes på Biltema for 3-500 kr. I stedet for å betale 1000-2000 kr for at et verksted skal gjøre dette kan en ta en titt på youtube og lære hva det går ut på og bruke tusenlappene en sparer på en sydentur, eller ny DVD spiller i stedet.

Spyleveske klarer nok de fleste å etterfylle, det samme med slitte vindusviskere.

Resten av "servicen" blir jo tatt på EU kontrollen likevel.

Med dette i bakhodet er til og med VW sin service kostbar, men husk at det er svært lite av regningen du betaler som faktisk går til fortjeneste for VW. Det meste går faktisk til papirarbeid, bilagsføring, leie av lokaler, etc. Derfor blir serviceregningene mye mer kostbare enn utført arbeid skulle tilsi. Det meste av arbeidet med en service er nemlig ikke på selve bilen, men med kundemottak, og papirarbeid.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Foruten priser på service så er det et annet forhold: selv om trillingene startet "elbilrevolusjonen" i Norge så begynner tiden å løpe fra dem. I dag er.  e-UP en mye mer moderne og bedre bil; og ikke minst mye mer komfortabel om vinteren = mye bedre varmeapparat + mulighet for varme i både sete og rygg på begge framsetene :-). Trillingene er en lidelse i vinterkulda hvis de kjøres lengre enn 20-30 minutt. Syltynne dører som slipper kulda rett inn gjør at man må ha et teppe mellom kne og dør.

Fordel trilling: sete kan justeres høyere, bil er smalere på trange plasser, liten svingradius og inntil videre; ChaDeMo hurtiglading.

Fordel e-UP: bedre rekkevidde, bedre kjøreegenskaper, bedre seter, bedre vinterkomfort, bedre plass for passasjerer, bedre bagasjeplass, navigasjon som viser ladestasjoner osv, mer moderne ladeteknologi (type 2) som vil bli mer og mer viktig fremover.

elektrolux

#11
Sitat fra: Finnøy på lørdag 18. januar 2014, klokken 22:17

Fordel trilling: sete kan justeres høyere, bil er smalere på trange plasser, liten svingradius og inntil videre; ChaDeMo hurtiglading.

Fordel e-UP:  bedre rekkevidde, bedre kjøreegenskaper, bedre seter, bedre vinterkomfort, bedre plass for passasjerer, bedre bagasjeplass, navigasjon som viser ladestasjoner osv, mer moderne ladeteknologi (type 2) som vil bli mer og mer viktig fremover.

Mer fordel trilling: Gode bruktpriser som kan bety mindre verdifall om en kjøper brukt. Tilgang til delebiler hos enkelte huggere. Driftsikkerhet

Mer fordel e-Up: her kan også setene justeres opp og ned, og det skal være mulig å fjernstyre eller forhåndsprogramere både varme og lading. Og på sikt større tjangs for Biltema priser på bremsedeler etc siden bilen produseres i millioner. En framskjerm til e-Up kan snart kjøpes i uorginal utgave til hundrelapper.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

På iOn får du en meget bra handsfree og velfungerende Bluetooth streaming av musikk. Miev har ikke dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

master67

Det samme gjelder C-Zero. Bra handsfreeløsning!

Mr.Zero

Med sitt småfæle utseende, skiller trillingene seg ut i trafikken - som en elbil skal. Kanskje ikke alle er enige i det, men det har sine fordeler i enkelte situasjoner. En annen fordel med disse tre er jo at de er teknisk enkle med rom for lite feil. Og kvaliteten er meget bra! Personlig syns jeg Zero'n har den stiligste hekken - og det hjelper svært mye på tildels vinglete kjøreegenskaper å sette på et stivere og lavere sett med fjærer. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA