Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statisk elektrisitet

Startet av Saxo, torsdag 23. januar 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Saxo

http://e24.no/bil/bompengeselskap-krever-kompensasjon-for-tapte-elbil-kroner/22719521

Hva blir det neste ?
Bensinselskap krever kompensasjon for tapt bensin og pølsesalg ?
Verksteder krever kompensasjon for tapt skifte av eksos, registerreim og annen leamikk?
Kommuner som krever tapt inntekt på parkering ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

timingbeltkiller

Sitat fra: Saxo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:57
http://e24.no/bil/bompengeselskap-krever-kompensasjon-for-tapte-elbil-kroner/22719521
Hva blir det neste ?
Dersom et bompengeselskap tar inn mindre en renteutgiftene på lånet, er konkurs neste. Det kan staten ikke tillate.
For det vil ødelegge landets internasjonale kredittrankering.

Staten må derfor i første omgang inn med penger = innvilge kompensasjon.
I neste omgang enten gå fra bompengefinansiering av nye veier eller kreve bompenger av elbilene.

I og med bompengefinansiering er den i særklasse melkemetoden av bilistene som gir minst netto av brutto avgift,
er denne situasjonen et nytt argument for å gå over til metoden de bruker i Sveits og Østerrike:
Vignett for bruk av veinettet. Innenlandske biler kjøper helårsvignett. Turister og andre utlendinger for kortere perioder
dersom de ikke regelmessig kjører i Norge.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:08
Dersom et bompengeselskap tar inn mindre en renteutgiftene på lånet, er konkurs neste. Det kan staten ikke tillate.

Nei, da vil de nok bli bedt om å heve takstene gitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 10:50
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:08
Dersom et bompengeselskap tar inn mindre en renteutgiftene på lånet, er konkurs neste. Det kan staten ikke tillate.

Nei, da vil de nok bli bedt om å heve takstene gitt.
Hever de takstene, øker antallet som går over til elbil og buss/bane enda raskere.
Her har vi nok en negativ spiral/catch 22 for staten.

Du kan øke bomavgiften fra 50 til 55 og få inn 55/50.
Men du kan ikke øke fra 50 til 100 og få inn 100/50.
Tvertom vil du da snarere få inn 45/50.
Helt enkelt for da har du overskredet grensen for menigmanns betalingsvilje og -evne.

Det er allerede klart at planlagte nye bomveier med dagens minimale statsandel stort
sett nødvendiggjør urealistisk høye satser. Antakelig også om elbilene pålegges avgift.

BTW
Staten bygger i dag veier helt gratis.
For entrepenørene betaler mer inn i moms enn statens andel.
I tillegg kommer økningen i dieselavgiften på den "avgiftsfrie" dieselen.

Eneste fornuftige framtidige veibygging er å la oljepengene finansiere den
(+ annen forsømt infrastruktur). Dette kan gjøres på måter som ikke ødelegger landets økonomi.
Men her har desverre Erna større kjøttvekt enn Siv! (Pun not intended!)

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA