Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva elbiler ville kostet med dagens avgifter

Startet av master67, torsdag 23. januar 2014, klokken 21:18

« forrige - neste »

master67

Hei. Fikk nettopp min nye Citroen C-Zero på mandag. Veldig fornøyd så langt!! DEt jeg lurer litt på er ang ladingen. Har prøvd å lete litt på forumet men ikke funnet noe endelig svar. Den ladeledningen som er med skal, i følge forhandler, sjøl finne ut hvor mye strøm den kan lade på. Enten 8A eller 14A. Har prøvd 2 kurser med 16A nå men den lader uansett ikke mer enn på 8A. Skulle ikke den lade på 14A når det ikke er noe annet på kursen enn den laderen til bilen?

jkirkebo

Sitat fra: master67 på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:11
Hei. Fikk nettopp min nye Citroen C-Zero på mandag. Veldig fornøyd så langt!! DEt jeg lurer litt på er ang ladingen. Har prøvd å lete litt på forumet men ikke funnet noe endelig svar. Den ladeledningen som er med skal, i følge forhandler, sjøl finne ut hvor mye strøm den kan lade på. Enten 8A eller 14A. Har prøvd 2 kurser med 16A nå men den lader uansett ikke mer enn på 8A. Skulle ikke den lade på 14A når det ikke er noe annet på kursen enn den laderen til bilen?

Den lader bare på 14A om den tilkobles en spesiell stikkontakt. Det har vært linket til denne på forumet tidligere, uten at jeg i farten finner tilbake til det.

Å montere en slik stikkontakt hjemme vil fort koste like mye som en justerbar 6-10-16A ladekabel så jeg hadde heller kjøpt en slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

#2
her er posten som @ jkirkebo snakker om http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10397.15.html

hvis du har behov får det ville jeg fått eletriker til og montert en 14a i garasjen og kjøpte en juserbar slik som den her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd til og ha i bilen,hvis du bruker bilen skjelden er det jo greit og bare ta med seg lade kabelen,men da får du kun ladet på 8a og da skal du ha god tid tar vel kanskje 11 timer og lade på det,har du en 16a tar det 6 timer.

Eventuelt kan du bare ha den kabelen som den er på 8a og kjøpe den en justerbar (til 4500 kr) så henger den 8a i garasjen og den justerbar i bilen,blir jo litt etter hva behovet er :)

personlig brukers bilen her hver dag og må si det er greit både får kontakten og min del og slippe og måtte ta ut lade kontakten hver dag og sette den i garasjen,står den klar som om morgen er det bare og ta den ut og kommer hjemme er det bare og sette den i :)

vi bruker bilen så mye att vi er avhenig av og få ladet på 16a hjemme (kjører 6 mil hver dag + noen ganger par mil på kvelden så må få ladet bilen noen % når man kommer hjemm før man skal ut igjen)

klipt fra tråden
"EV godkjent stikkontakt kan skaffes fra Maxeta A/S i Skien pris ca.500+mva. Vare nr. 090471
Dette er en kontakt ment for montering på vegg med en feste plate med kroker for oppheng av kladden på ladekabelen noe som forhindrer skader på ladekabel ved ladning, stikkontakten skal monteres av elektriker."

Så da er det bare å kontakte elektriker..."

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Eg har også C-Zero, og har den kabel som fulgt med bilen fast hengende heime. Raskt og plugge i - slepp og kveile ut/inn. Så har eg kjøpt ein justerbar kabel (6-10-16) som eg har fast i bilen.

Det er normalt ute du treng raskere lading - og du er på denne måten sikker på at kabel alltid er med i bilen.
Ps: Har vore rapporert om kabler som blir vekk, så låse den fast kan vere smart. Sjå andre tråder om metodar for låsing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

master67

Ok. Sjekka litt på den linken. Ut i fra det som kom fram da er at da har Citroen kommet med ulovlig markedsføring av C-zero. Det står klart i annonseringen av denne bilen at den skal klare å lade fullt på 6 timer. Men hvis det er sånn at denne kladden/ladeledningen lader bare 8A uansett om kursen er 10A eller 16A så er det jo feilinformasjon fra forhandler/importør. Iallfall er det det i mine øyne. Har bedt forhandleren å ta det opp med Citroen Norge. En av grunnene til at jeg fikk i elbil var at jeg syns det var fint at den kunne lades relativt fort(14A) hvis det ble litt kjøring i perioder. Jeg pendler 7 mil tur/retur hver dag og da kunne det ha vært kjekt å hatt en mulighet til 14A lading etter jobb ifht annen kjøring på ettermiddag/kveld.
Eller er det bare jeg som ser de sånn?
Har ikke fått noe beskjed om å en en dedikert kurs med en spesiell kontakt for å utnytte 14A da jeg kjøpte denne bilen.
Men er strålende fornøyd med bilen da!!!! Har hatt den i snart en uke ;-)

TB

Sitat fra: master67 på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:59
Ok. Sjekka litt på den linken. Ut i fra det som kom fram da er at da har Citroen kommet med ulovlig markedsføring av C-zero. Det står klart i annonseringen av denne bilen at den skal klare å lade fullt på 6 timer. Men hvis det er sånn at denne kladden/ladeledningen lader bare 8A uansett om kursen er 10A eller 16A så er det jo feilinformasjon fra forhandler/importør. Iallfall er det det i mine øyne. Har bedt forhandleren å ta det opp med Citroen Norge. En av grunnene til at jeg fikk i elbil var at jeg syns det var fint at den kunne lades relativt fort(14A) hvis det ble litt kjøring i perioder. Jeg pendler 7 mil tur/retur hver dag og da kunne det ha vært kjekt å hatt en mulighet til 14A lading etter jobb ifht annen kjøring på ettermiddag/kveld.

Det er vel ikkje direkte "feil", men heilt klart uklar marknadsføring og ikkje nemne kva krav som stilles for og kunne lade på 14A. Forhandler leddet virkar ikkje ha informasjon om virkemåten, slik at kunden ikkje får den informasjon som burde komme fram.

Du har fleire måtar for og lade bilen raskt på:
- Kjøpe ein spesiell kontakt, som gjer at den automatiske kabel kan lade på 14A når du pluggar den inn heime.
- Kjøpe ny kabel, gjerne ein kabel del du kan velge mellom 6, 10 og 16A (i praksis 14).
- Montere fast ladepunkt, i praksis ein "kabel som heng fast på veggen".

Eg ville valgt nr 2 eller 3.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

master67

Feil og feil. Som en ser det. Jeg mener fortsatt at hvis jeg ikke får ladet mer enn 8A, som da tar ca 11-12 timer, og det står at en kan lade på 6 timer så er det ulovlig/feil markedsføring. Men har vurdert de alternativene du har listet opp. En fast ladestasjon hjemme er uaktuelt da det, for min del, vil koste ca 14000,- inkl moms og montering. En ny kabel ser jeg er listet til ca 5000,-.
Fikk pris på ny kurs med 16A ferdig installert med vanlig shcuko til ca 3000,- inkl moms. Så da vil det bli ca 4000,-
for en ny EV-kontakt til bruk for den medfølgende kabelen. 
Valgets kval.
TAkk for raske svar her på forumet. Et veldig bra forum for elbiler.

Mr.Zero

Vær også klar over at bilens innebygde lader begrenser ladestrømmen til drøye 13A.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

#8
bra du liker bilen :)
er jo bra bil,anbefaler og installere OVMS den er veldig kjekt og ha,da ser man uansett hvor i verden man er hvor mye strøm man har på batteriet og hvor fort man lader :) (+ mange andre ting)

må si meg enig med TB her,er ikke direkte feil men dårlig måte og formulere det her på.
Dessverre ikke første gangen og helt sikkert ikke første gang (når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed av selger att den kun kan lade på 10a siden det følgte med 10a jeg viste det var feil men orka ikke diskutere med han)
Tror ikke du kommer noe "vei" med det her med tanke på forhandlere,har du kjøpt en helt ny C-Zero av en norsk forhandler med norsk garanti osv? da er det jo kanskje håp får att du kan få kranglet deg til og kanskje få montert opp en kontakt i garasjen uten kostnad,men har mine tvil,har du kjøpt den brukt/import osv så tror jeg ikke jeg ville brukt noe krefter på det.

Får du alltid ladet på jobb? hvis du gjør det kan du jo bare ta med deg 8a kabelen til jobben og lade når du kommer så er den jo full til du skal reise,3.5 mil så bruker du ikke mere enn 50% vil jeg tro og da rekker du jo og lade den full før du reiser hjemm, jobber du samme plass som sjefen her i huset gjør så er alle lade plassene opptatt hvis man kommer 08:30 (hvis hun levere i barnehagen er hun ikke på jobb før ca 08:30) på jobb men blir ledig fra 15:00,dama har da flyttet bilen og fått ca 25% på 1 time og 30 min ikke sikker hva det blir på 8a men kanskje 14%,kjører dama tur/retur jobb som er ca 6 mil har hun igjen ca 25% så hun liker og lade litt på jobb så kan hun ha varme på hele veien)

så kan du kjøpe en justerbar og ha hjemm og lade på 16a da får du jo fort ladet opp,eller få en eletriker til og legge opp et stikk og ta ut ladekabelen igjen,men er utrolig kjekt og slippe det spør du meg og ha en som henger der.

har som sakt 16a både i bilen og hjemme og angrer ikke et sekund på det men bilen blir brukt mye og er rimelig lav kostnad vs hva bilen koster (16a fast lade kabel kan kjøpes her http://www.ev-institute.no/ og juster bar her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd) kjekt og kunne justere ned til 10a hvis man er på besøk hos noen og det er dårlig med 16a sikring,har ikke brukt 6a enda men må bruke det på hytta da jeg må ha 50 meter lang skjøyteledning. (tar da ca 18 timer og full lade men har god tid på hytta)


14 tusen var jo veldig dyrt,hva som følger med der da?
hvilken kurs har du i garasjen i dag? er det ikke 16a?
den kabelen til 5 tusen hvilken kabel er det snakk om?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

master67

Kjøpte bilen i Trondheim. Selger er veldig imøtekommen på ting så jeg skal ha en prat med han om akkurat dette ja. Han mente også at det var litt villedende hvis det ikke gikk an å få ladet med 14A. Men skal ta det opp uansett da.
Nei, dessverre, har ikke mulighet for lading på jobb. Kan kanskje få det til i maks 2 timer hvis det er ledig plass( på offentlig parkeringsplass). Så det blir tur/retur på samme ladinga. Derfor hadde det vært så kjekt å fått ladet med 14/16A hjemme.
14000,- er de PodPointladeren det snakkes om.
Har 16A kurz i garasjen men den brukes også av varmepumpe, så det blir kanskje litt i minste laget. Derfor tenkte jeg å få lagt en egen kurs kun for lading av bilen. Den kabelen jeg snakka om er den du sendte link på. Tok i litt med 5000,- ;-). Den kosta 4495,-.
For min del så har jeg den medfølgende laderen liggende permanent i garasjen foreløpig. Så får jeg se hva jeg gjør.

svingen

har en slik PodPointladeren i garasjene (fikk kjøpte den med bilen får 3000 kr brukt) syns ikke den er verdt 1 kr mere enn en vanlig 16a ladekabel,kanskje snarer tverdt i mot.

den er veldig stor og må trykk 2 ganger på knappen til høyre før man kan starte og lade.
hvis jeg kunne valgt på nytt ville jeg eller kjøpt en vanlig 16a ladekabel,så ville jeg tatt den med meg hvis jeg skulle på lengrer turer (så man har 2 ladere i bilen hvis en blir defekt eller stjelt tvilsomt men vet jo aldri) er uaktuelt og ta med den podpoint saken,den er jo mega stor.
Har jo en del funsjoner som og sette når man skal starte ladning osv,men hvem er det som bruker det? man driver jo ikke og regner på hvor seint man kan starte og lade bilen får og spare noen kr i strøm (er billigere strøm på natta) ikke har jeg automatisk avlesning eller så er ikke akuratt store poenget.
den har og egen sikring og egen strøm måler,men igjen hva er poenget kan jo kjøpe en strøm sak på biltema til 50 kr som gjør samme nytten, og egen sikring er jo eller ikke noe vits slik jeg ser på det :)

nei ikke bruk penge dine på podpoint lader,bruk dem eller på defa/diselvarmer eller andre ting ;)

har du kjørt til jobb enda? hvor mye hadde du igjen når du kom hjemm?

16a delt med varmepumpe er nok litt tynt ja,hvis du ikke kjøper en timer eller noe ligende som skrur den av i X antall timer når du kommer hjemm så du får ladet bilen.
3151wat tok min når jeg sjekket (med billig clash olsen sak) sikringen er vel på 3500 så skal jo være igjen noe watt til varme pumpa men ikke mye

http://www.jurassictest.ch/GR/ ->artig side får og sjekke rekkevide stemmer rimlig bra :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

master67

Takk for svar igjen :).
En Pod Point er uaktuelt. En kabel, som du nevner, er vel det som kanskje blir løsningen. I tillegg til egen kurs. Men skal prøve meg hos forhandler i forhold til den EV-kontakten det ble referert til her.
Fikk, som sagt bilen på mandag, så har ikke fått testet så mye ennå. Men tok en tur på jobb på tirsdag og da kjørte jeg i 6-8 kuldegrader og mye vind. Ble litt over 7 mil. Hadde da 1 strek igjen. Måtte sla av varmen de siste 15 km. Men tror at dette vil bedre seg ettersom batteriene vil gå seg til.
Poenget med elbilen var jo at det skulle bli billig å kjøre men når en da må ettermontere/installere nye ting for å få mest ut av det så blir det prlutselig mye penger.
Dieslevarmer er også uaktuelt da Citroen Norge ikke gjør sånt på C-zero. Det fikk jeg fortalt. Men syns ikke det e så ille varme. Overrasket egentlig.
Men skal sjekke med NTE i morra ang den EV-kontakten. Da får jeg i det minste brukt den orginale kladden på 14A ;-)

nofuelno

#12
Sitat fra: master67 på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:54
Takk for svar igjen :).
En Pod Point er uaktuelt. En kabel, som du nevner, er vel det som kanskje blir løsningen. I tillegg til egen kurs. Men skal prøve meg hos forhandler i forhold til den EV-kontakten det ble referert til her.
Fikk, som sagt bilen på mandag, så har ikke fått testet så mye ennå. Men tok en tur på jobb på tirsdag og da kjørte jeg i 6-8 kuldegrader og mye vind. Ble litt over 7 mil. Hadde da 1 strek igjen. Måtte sla av varmen de siste 15 km. Men tror at dette vil bedre seg ettersom batteriene vil gå seg til.
Poenget med elbilen var jo at det skulle bli billig å kjøre men når en da må ettermontere/installere nye ting for å få mest ut av det så blir det prlutselig mye penger.
Dieslevarmer er også uaktuelt da Citroen Norge ikke gjør sånt på C-zero. Det fikk jeg fortalt. Men syns ikke det e så ille varme. Overrasket egentlig.
Men skal sjekke med NTE i morra ang den EV-kontakten. Da får jeg i det minste brukt den orginale kladden på 14A ;-)
SPAM slettet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

edyrli

Jeg har både Green'up kontakt og vanlig Schuko i garasjen. Det blir jo klart billigere enn ny kabel eller fast ladepunkt. Den fungere problemfritt og det følger også med en plate som sitter bak kontakten til å henge ladekladd og pistol på. Dersom jeg trenger mer en 2A i garasjen til andre ting flytter jeg bare ladningen over på normal kontakten. Laderen switcher over på 8A og jeg har 8A tilgjengelig til andre ting.
Faktisk å klarer jeg å lade både Revaen og Peugeoten samtidig hvis jeg setter Revaen på 10A og Peugeoten på 8A. Begge trekker da litt under det som er oppgitt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA