Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eurotrip sommeren 2014

Startet av Marius84, torsdag 23. januar 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

Marius84

Kanskje litt merkelig spørsmål, men har lest mye her på forumet og ser at enkelte sier man må/burde ha 10000 i mnd å bruke på på biln.

Vi har en eldre fokus idag som vi har 5500 kr i utgifter i mnd bare på bensin og bom. Dette er jo penger jeg heller kunne brukt for å nedbetale en elbil.

Lånet på en s85 med noe utstyr vil komme på ca 5300(med ca 200000 i egenkap)

Så hva koster det å eie en model s? Låne kosnadene er grei men hva mer?



ebbrey

#1
5500,- i bensin tilsvarer ca 1800 i strøm. (Ved 1 kr pr kw og 100% ladeeffektivitet) Hvis man runder av litt da til 1500,- i strømutgifter for deg i mnd. Sparer du her 4000,-. (Edit: Ser du har skrevet bensin/bom hvor mye er bensinen? 4000 bensin 1500 bom?)

Hva koster det å eie bilen? Hvis man går ut ifra at du kjøper vinterdekk settet med bilen. Så trenger du bare 2000,- til en type 2 kabel så er du igang. (Trikker regning på noen tusen for installasjon av ladepunkt kommer selvfølgelig også i tillegg om du ikke har dette)

Vanlige månedlige utgifter blir da Lånekost + 500,- til service 1 gang pr år + 1500,- til strøm Forsikring ligger gjerne på ca 700,- pr mnd. Selv bruker jeg også 3-400 til vask i mnd. Med 200K i egenkapital kommer nok bilen på ca 5000,- pr mnd. Så da er vi oppe i 8000,-.

Så kommer jo ting du ødelegger eller ønsker deg i tillegg.

Edit: Så lånekosten. Så ville lagt på 3000,- pr måned i tillegg til lånekost. Også kommer dekkslitasje i tillegg.

Øker du til 3500,- pr måned så har du til å skifte dekk etter 3 sesonger. Aner ikke hvordan slitasjen på disse bilene blir.

Selv har jeg mye jobbkjøring med min så regnestykket blir hyggelig. Du kjører ganske likt som det jeg gjorde med min gamle for 5500,- i drivstoff. Så kanskje du kan hente litt her også via lading på jobben, høyere km godtgjørelse. Fri km. Og ikke minst tappe strøm fra arbeidsstedet.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OddB

ca 2 kr pr mil i strøm hvis du bare lader hjemme,( dvs 5500 kr kjører du ca 27 500 km på, med litt superlading etc i praksis over 30 000km)
Årsavgift 415 kr
Lån, nedskriving, forsikring, dekk, spyleveske, vask/voks og service vet du selv hvor mye du bruker på.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

ca 3000kr per måned tipper jeg for vår familie.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Leif1

Det er vel også diskutert i andre tråder her, men verdifallet er nok den største faktoren.
Det er helt i det blå hva en får for de om to-tre år. Om kvaliteten holder og de får bukt med ladekrøllet burde de holde greit i pris.

Ellers skulle en tro at disse bilene er rimelige å eie.
Konvertitt fra S til X

OddB

Hvis du beholder bilen like lenge som lånet løper kan du bruke låneutgiftene(avdrag + renter) som nedskriving, hvis restverdien er større enn egenkapitalen etter dette blir den en "bonus" :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ebbrey

Sitat fra: OddB på torsdag 16. januar 2014, klokken 18:45
Hvis du beholder bilen like lenge som lånet løper kan du bruke låneutgiftene(avdrag + renter) som nedskriving, hvis restverdien er større enn egenkapitalen etter dette blir den en "bonus" :)

Helt enig. Jeg ser på låneutgiftene som nedskrivning.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OddB

Jeg har regnet ut at jeg vil få ca 6900 kr i gjennomsnittlige månedlige utgifter i løpet av de første10 år (inkl et verditap på 18% pr år, og alt av lån, service, vask og dekkutgifter)
Med mitt kjøremønster tilsvarer det at jeg hadde kjøpt en ny dieselbil til ca halve prisen av Teslaen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ebbrey

#8
Sitat fra: OddB på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:15
Jeg har regnet ut at jeg vil få ca 6900 kr i gjennomsnittlige månedlige utgifter i løpet av de første10 år (inkl et verditap på 18% pr år, og alt av lån, service, vask og dekkutgifter)
Med mitt kjøremønster tilsvarer det at jeg hadde kjøpt en ny dieselbil til ca halve prisen av Teslaen.

Jeg har 18 mil t/r jobb. Pluss ca 9 mil yrkeskjøring dagen. Så en rimelig dieselbil blir like dyr som Teslaen.

Eneste forskjell er restverdien jeg sitter igjen med. Pluss at jeg kjører verdens feteste bil. Enn så lenge.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Marius84

Da blir det for oss ca 500-1000 kr dyrere i mnd med drømmebilen til 600 kontra en Ford til 50.. Helt til de fjerner godene ihvertfall.
Føler det er litt once in a lifetime, da jeg ikke har råd til å kjøpe biln når avgiftene kommer. Er vel det beste nybilkjøpet Norge har sett? :)

Jeg kunne jo gått for den minste batteri pakka, men med mindre totale km av batteriet så er vel verdien og 85 pakka bra? Mer km per lading.

Så er jo drømmen å dra på familie ferie nedover Europa, da er vel også 85 pakken et must eller?

ebbrey

Sitat fra: Marius84 på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:49
Da blir det for oss ca 500-1000 kr dyrere i mnd med drømmebilen til 600 kontra en Ford til 50.. Helt til de fjerner godene ihvertfall.
Føler det er litt once in a lifetime, da jeg ikke har råd til å kjøpe biln når avgiftene kommer. Er vel det beste nybilkjøpet Norge har sett? :)

Jeg kunne jo gått for den minste batteri pakka, men med mindre totale km av batteriet så er vel verdien og 85 pakka bra? Mer km per lading.

Så er jo drømmen å dra på familie ferie nedover Europa, da er vel også 85 pakken et must eller?

Vet ikke hvor mye 60 vs 85 har å si på selve europaferien på superchargers. Selv hadde jeg kutta ut mye annet før jeg kutta ut 85kw batteriet. Men så er kjøremønsteret mitt også tilpasset godt 85kw. Jeg kunne rett og slett ikke klart meg med 60. Hvis du først har sett for deg å bruke 600 på bilen er du innfaor med 85kw uansett. (Feks 85kw, vanlig lakk, 19", pano tak, skinn, dobbeltlader, tech pakke 588.500,- Da har du til litt annet snacks å krysse av på, eller vinterdekk om det skal være inklusive de 600.)

Sikkert mange som er uenig i både dobbeltladeren og panotaket. Men panotaket er min favoritt utenom tech-pakka.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

JWinterburn

Min ligger på rundt 600000. Servicene koster ca 5000 kroner i året. Jeg har regnet hardt og sagt at bilen skal nedbetales på 5 år. Da skal vi være ca på 0 etter 5 år med 10000 i mnd. Dette på grunn av at nå er vi inne i starten på en utvikling som går svært raskt, dermed bør en ikke regne med at luxus bomba her er verd serlig etter 5 år. Jeg regner i utgangspunktet 150000. Pesimistisk regnet, men ser du på en 5 år gammel s klasse så har du en grei ide på fallet. Så alt i alt, regner du 10000 i mnd holder du tritt med verdifallet, så kan du trekke ut egenkapitalen din fra disse 10000 kr.
Løp kjøp! Du taper ikke uansett....


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

elektrolux

- 600 000 kr ville gitt ca 20000 kr i året i renteintekter. Trekk fra 27% skatt fra dette så sitter du igjen med grovt regnet 12000 kr.  Det betyr 1000 kr månentlig tap av renter.

- Bilen vil sannsynligvis tape verdi ettersom tiden går. Enten som følge av at noen ikke klarer å betale banken og må selge billig, og/eller nye biler kommer og konkurrerer den ut. Blir det like greit å kjøre de såkalte seriehybridene som BMW i3 eller Opel Ampera forsvinner også fordelen med den store batteripakken. Tipper bilen mister minst 60 000 kr i verdi / år de første 6 årene. Dette koster 5000 kr / mnd.

- Service har jeg hørt koster 5000 kr? Legg på noen småting så blir dette 6000 kr/ året eller 500 kr/mnd.

- Dekk? Har hørt priser på langt over 18000 kr for et sett, og at disse ikke varer så veldig lenge. Vi sier 3 år altså 6000 kr året i dekk eller 500 kr/mnd.

- Så kommer strøm og årsavgift og forsikring. Si 6000 kr/ året på dette, eller 500 kr/mnd.     

Tilsammen blir disse meget moderate anslagene totalt 7500 kr / mnd.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: Marius84 på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:55
Kanskje litt merkelig spørsmål, men har lest mye her på forumet og ser at enkelte sier man må/burde ha 10000 i mnd å bruke på på biln.

Vi har en eldre fokus idag som vi har 5500 kr i utgifter i mnd bare på bensin og bom. Dette er jo penger jeg heller kunne brukt for å nedbetale en elbil.

Lånet på en s85 med noe utstyr vil komme på ca 5300(med ca 200000 i egenkap)

Så hva koster det å eie en model s? Låne kosnadene er grei men hva mer?
10.000,- per måned er et fornuftig anslag. Da har du tatt høyde for +/- alle kostnader ved å eie bil. Jeg kunne nok alltids regnet meg frem til et litt penere tall, men å bruke best case tall for en bil som Model S mener jeg ikke vil treffe bra over tid.

Tallet er ikke sammenlignet på noen måte, dvs. bruker man mye på bom og drivstoff blir det fort vekk slik at en mye billigere fossilbil faktisk koster like mye eller mer i drift. Vær da bare klar over at lav årsavgift og fritak for bompenger kan forsvinne raskt (jeg tror ikke det), så ikke sett opp et budsjett hvor det er en viktig årsak til at du får ting til å gå rundt.

Tesla Model S er en bil som i utlandet konkurrerer med eks S-klasse, 7-serie og rådyre versjoner av bl.a. BMW 5-serie. Ikke forvent et råbillig bilhold selv om elbilen har mange fordeler i Norge per i dag.

Regner jeg på bilholdet etter 3-4 år og kommer frem til at jeg bare landet på 8-9K i året så er jo det bare en bonus, men 10K er en grei tommelfingerregel for en godt utstyrt S85.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. januar 2014, klokken 01:44
- 600 000 kr ville gitt ca 20000 kr i året i renteintekter. Trekk fra 27% skatt fra dette så sitter du igjen med grovt regnet 12000 kr.  Det betyr 1000 kr månentlig tap av renter.

- Så kommer strøm og årsavgift og forsikring. Si 6000 kr/ året på dette, eller 500 kr/mnd.     

For de som tar lån vil rentene alene på 600K (v/5% lånerente) være 1800,- per måned etter skatt.

6000,- i året for strøm, årsavgift og forsikring var nok også et lavt anslag. Ikke alle kan lade utelukkende hos arbeidsgiver, eller få forsikring hos Jernbaneverket :)
Virker som om forsikringsprisene ligger rundt 7-9000,- for de som har "rimelig" forsikring uten super-ordninger.
Rundt 6000kWh i året (ved ca 24.000km snitt 250w/km inkl oppvarming) blir ca 4500 i strøm. Årsavgift 400,- eller noe sånt?
Da vil den potten du summerte bli snaut 13.000,- istedenfor 6.000,-. Og da har jeg bare tatt ganske moderate tall som 8K i forsikring og 250w/km fra stikk-kontakten (antakelig for lavt) ved en vanlig kjørelengde for denne typen bil.

Her må nok hver enkelt sette seg ned og regne, men ting som dekkutgifter etc. er jo kostnader folk gjerne ikke tenker på at er høyere på en Model S enn VW Passaten :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA