Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model S - Fulle av feil?

Startet av 2mash, torsdag 23. januar 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

2mash

Noen som har hatt trøbbel med Nissan?
Ref. Nissan sitt utsagn her:
http://m.dinside.no/php/art.php?id=926413


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

pottle

#1
Denne tråden kom til en konklusjon, faktisk rett før saken dukket opp på Dinside: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11709.15.html

Virker som at Nissan og de andre merkene må ta tak i saken for å forhindre mer misforståelser blant sine egne medarbeidere.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

fws

Jeg ringte BNH Rud (for to dager siden) og hørte med de. De kunne fortelle at det ikke stillens noen krav til bruk av orginal lader(kabel) verken hos Nissan internasjonalt, eller i Norsk. De har ingen måte å kunne se hvilken lader som er brukt.

OBS! Hvis man spør BNH Oslo (verkstedet) sier de det motsatte, men de har sagt mye rart tidligere også. Når jeg spurt servicetorget hos BNH Oslo viste de ikke.  Stoler derfor mere på BNH Rud som har gitt mere korrekt info.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

2mash

Men har vi noen her inne som har hatt trøbbel med sin Leaf, og der Nissan har vært grinete pga at man har brukt uoriginal kabel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

ravn

Ved mode 2 og 3 lading er det veldig begrenset med informasjon som blir utvekslet mellom bil og kabel/ladestolpe.
Pilotsignalet (som er ett -12 til + 12 volt puls signal) forteller bilen:
1) Jeg kan lade med X ampere.
2) Det er ok at jeg lader (boksen/stolpen sjekker for jordfeil og diverse andre sjekker før den sier ok).
Bilen forteller ladestolpen:
1) Kabel tilkoblet/fjernet
2) Om den trenger ventilasjon eller ikke (henger igjen fra blybatterier).

Så det er ingen "elektroniske spor" som lar ett verksted sjekke hvilken kabel som har vært benyttet.

Men dersom man bruker en "juksekabel" som ikke tar hensyn til standarden, eksempelvis ved å ikke kutte strømmen før man kobler til/fra kabel så vil det kunne medføre gnister og dette setter jo sine merker (derfor man på "gamle biler" med vanlig "dum" stikkontakt helst skulle sette inn og dra ut støpselet fra veggen, ikke i bilen.

Så lenge ladekabelen er laget etter J1772 standarden (og lokale elforskrifter) så er det vel lite nissan kan si uansett, er vel derfor man har standarder? Eller skal Nissan godkjenne hver eneste mode 3 ladestolpe som kommer?


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Powerflux

Kanskje denne informasjonen også burde tilflyte DinSide jornalisten også slik at vedkommende kan lage en oppfølgende artikkel der innholdet i hans artikkel ikke medfører riktighet!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA