Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av TRM, torsdag 23. januar 2014, klokken 05:48

« forrige - neste »

MM

Det var et problem på den første versjonen av Oslo sine Proxll/Ensto ladestolper at strømmen ble kuttet. En del andre kommuner/steder har samme (første) versjon.

Den oppgraderte ladestolpen har skråstilte kontakter og kutter ikke strømmen på stikkontakter som lader når den låses opp. http://www.elbil.no/ladestasjoner/347-smatrobbel-med-oslos-nye-ladestolper
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

chal

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. januar 2014, klokken 20:55
Sitat fra: chal på fredag 17. januar 2014, klokken 19:28
Når det gjelder MIN UMC så erfarer jeg: På jobb finnes ladestolper med to shuko. Ideen er at to biler deler en stolpe. Problemet er at når du låser opp lokket for å få tilgang til støpsel brytes strømmen. Når jeg så står lykkelig og lader så kommer nabobilen og låser opp stolpen. Da brytes strømmen og når så stolpen låses igjen, starter ikke ladingen igjen. Altså: det virker som om UMC ikke klarer å starte lading igjen etter strømbrudd.
Kommentarer??

Sørg for at mikrobryteren alltid står inne på en eller annen måte...
Noen tips om hvordan jeg kan få til det? Noen som har gjort det?
Vedlegger bilde av stolpen.

chal

Sitat fra: chal på fredag 17. januar 2014, klokken 19:28
Når det gjelder MIN UMC så erfarer jeg: På jobb finnes ladestolper med to shuko. Ideen er at to biler deler en stolpe. Problemet er at når du låser opp lokket for å få tilgang til støpsel brytes strømmen. Når jeg så står lykkelig og lader så kommer nabobilen og låser opp stolpen. Da brytes strømmen og når så stolpen låses igjen, starter ikke ladingen igjen. Altså: det virker som om UMC ikke klarer å starte lading igjen etter strømbrudd.
Kommentarer??

Etter oppgradering til FW 5.9 har jeg inntrykk av at dette er løst. Bilen starter og lade igjen når strømmen går og så kommer tilbake.  :)

eclipse


Sitat fra: chal på torsdag 10. april 2014, klokken 21:36
Sitat fra: chal på fredag 17. januar 2014, klokken 19:28
Når det gjelder MIN UMC så erfarer jeg: På jobb finnes ladestolper med to shuko. Ideen er at to biler deler en stolpe. Problemet er at når du låser opp lokket for å få tilgang til støpsel brytes strømmen. Når jeg så står lykkelig og lader så kommer nabobilen og låser opp stolpen. Da brytes strømmen og når så stolpen låses igjen, starter ikke ladingen igjen. Altså: det virker som om UMC ikke klarer å starte lading igjen etter strømbrudd.
Kommentarer??

Etter oppgradering til FW 5.9 har jeg inntrykk av at dette er løst. Bilen starter og lade igjen når strømmen går og så kommer tilbake.  :)

Jeg hadde bilen til lading med UMC/schuko i felles garasje for to dager siden og det var ihvertfall 3 strømbrudd i løpet av kvelden.

Jeg sjekket på App etter hvert strømbrudd og bilen hadde startet ladingen etter hvert strømbrudd.

Det viser at bilen gjenopptar ladingen etter strømbrudd.

Jeg har siste versjon SW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

pej

Jeg testet UMC med medfølgende shuko for første gang idag. Har nyeste sw og lader på saltoboks hjemme. Prøvde på en vanlig kurs i garasjen men da jeg skulle slå av lyset (lysstoffrør på samme kurs) ble det slutt på grønn blink og både UMC og bil lyste grønt og ladingen startet ikke igjen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at om man har et eller annet på samme kurs som bilen som slås av eller på vil UMC bryte ladingen. Dette virker litt vel følsomt gjør det ikke? Kan fremprovosere dette hver gang. Lysbryter på, lading stopper. Lysbryter av, lading stopper.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: pej på torsdag 10. april 2014, klokken 22:16
Jeg testet UMC med medfølgende shuko for første gang idag. Har nyeste sw og lader på saltoboks hjemme. Prøvde på en vanlig kurs i garasjen men da jeg skulle slå av lyset (lysstoffrør på samme kurs) ble det slutt på grønn blink og både UMC og bil lyste grønt og ladingen startet ikke igjen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at om man har et eller annet på samme kurs som bilen som slås av eller på vil UMC bryte ladingen. Dette virker litt vel følsomt gjør det ikke? Kan fremprovosere dette hver gang. Lysbryter på, lading stopper. Lysbryter av, lading stopper.

Gamle lysrørarmaturer kan lage mye støy. En her hjemme slo ut dimmeren på downlightene i trappa hver gang jeg slo den av eller på. Måtte da slå på lyset i trappa på nytt. Om du bytter til en moderne armatur med elektronisk forkobling og T5-rør forsvinner antageligvis problemet.

Det er nok laderen i bilen som oppdager støy på nettet som den karakteriserer som skadelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Har bare brukt Shuko kontakten. Både på IT-nett og TN-nett. Når fruen har bilen på jobb virker alt. Der er det et gammelt IT-nett. Eneste problemet var når det var kaldt. Kjøretur fra hjemmet til jobb er så kort at batteriet var kaldt. Da kunne det være litt vanskelig å få startet ladingen. Hjemme er er det nytt TN-nett og det er mye mere problemer med at ladingen avbrytes. Får lav spenning og syndes som spenningen vandrer mere enn på jobben til fruen.

Så der er variasjon på erfaringer med UMC også.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA