Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av TRM, torsdag 23. januar 2014, klokken 05:48

« forrige - neste »

TRM

Noen som vet hva som egentlig er forskjellen på en Saltokabel og en UMC? Rent bortsett fra at den ene virker som den skal, og den andre ikke?

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Milzit

Tesla sier selv at Salto virker "fordi den ikke har styring"

cairnz

tesla sin umc er en ladekladd som kan koble på shuko (vanlig stikk), blå 32a 1-fas, og rød 16a 3-fase   

saltokabel er vel den type2-type2-kabelen de selger og er til bruk for ladestasjoner med type2 uttak

"mennekes" som er produsent, standard og what not har en ladekladd som kan brukes på shuko, opptil 13a. denne har folk rapportert inn at virker bedre enn tesla sin umc. den er dog mindre fleksibel mtp tilkoblinger og effekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

jog

Jeg bruker og Shuko 13/16, +Blå 32 A og 400V 16 /32A på min Saltoboks når jeg tar den ned fra veggen og har den med på tur. Så det er jo bare størelse forskjell egentlig+ at den mangler Jordfeil bryter som jeg ikke er sikker  at UMC har heller.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

fredag

Sitat fra: TRM på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:58
Noen som vet hva som egentlig er forskjellen på en Saltokabel og en UMC? Rent bortsett fra at den ene virker som den skal, og den andre ikke?

Det heter ikke saltokabel, men type2-kabel. Evt mode3 type2, eller IEC 62196-2 type 2.

Salto AS er bare det firmaet som tilfeldigvis selger flest av disse kablene i Norge.

Noen steder i utlandet kaller de type2-kabel for Mennekes-kabel, fordi det er den første og største produsenten av slike kabler og kontakter.

Den kabelen vi bruker på Model S har en type2 hann-plugg i den ene enden og type2 hunnplugg i den andre enden, og kalles derfor ofte type2-type2. Noen andre elbiler som i-Miev eller Leaf har en type1-kontakt i bilen (også kalt J1772), og trenger derfor en annen kabel - en type2-type1 kabel - for å lade på type2-ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sindrej

Tipper trådstarter mener hva er forskjellen mellom den 13A Mennekes kladden Salto selger og UMC'n til Tesla.  Svaret er jo for det første det mest åpenbare, Mennekeskladden takler maks kun 13A 230V enfase (grunnen til at jeg ikke engang vurderer å kjøpe den), mens UMC takler 32A 230V enfas og 16A 400V trefas.

På den andre siden så virker faktisk Mennekes kladden, mens UMC vaierer alt fra å virke bra (perfekt?) til å knappest fungere overhodet.

Bjørn

#6
Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:48
Tipper trådstarter mener hva er forskjellen mellom den 13A Mennekes kladden Salto selger og UMC'n til Tesla.  Svaret er jo for det første det mest åpenbare, Mennekeskladden takler maks kun 13A 230V enfase (grunnen til at jeg ikke engang vurderer å kjøpe den), mens UMC takler 32A 230V enfas og 16A 400V trefas.

På den andre siden så virker faktisk Mennekes kladden, mens UMC vaierer alt fra å virke bra (perfekt?) til å knappest fungere overhodet.

Selve UMC'n takler faktisk opp til 48A enfas.. :) 3X16A.. men pdd så er d en sw sperre som stopper det på 40A

Cirion

Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:48På den andre siden så virker faktisk Mennekes kladden, mens UMC vaierer alt fra å virke bra (perfekt?) til å knappest fungere overhodet.
UMC'n virker bra alltid. Den lader bilen og er meget fleksibel (når man har adaptere, og i tillegg har enda et sett adaptere fra jkirkebo). Med 14000 kjørte km og daglig UMC lading, så må jeg si den fungerer. Den kan lade opp til 64km/t rated på rødt adapter. Noen ganger teller ikke ampere opp og da må jeg sette inn kabelen om igjen, men det har aldri stoppet meg fra å lade, og lading har aldri stoppet av seg selv før satt grense. Nå lader jeg på 32A eller 42km/t rated med blått adapter, og der starter lading hver gang.

Det som ikke fungerer på UMC når man er på dårlig nett, eller kall det gjerne IT nett. Spesielt med jordfeil, så er det å starte lading fra mobilen og vedlikeholdslading. På TN nett fungerer dette fint. Når jeg hadde jordfeil hjemme (fra en kiip nabo) så måtte kabelen kobles til et par ganger eller starte/lukke bilen, før ting virket uten problemer. Fikk elektriker til å sjekke, og han konstaterte jordfeil. Feilmeldte til Hafslund og nå er det kun melding på kabel etter endt lading.

Ladekabelen fra Salto, har kun schuko og er ikke så sær på IT nett. Den lader maks på 13A eller 16km/t rated. Ut fra meldinger her på forumet, så kan denne vedlikeholdslade og startes fra mobil app også på steinalder nett...
Slik ser den ut.


Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

El-boy

Sitat fra: Cirion på torsdag 16. januar 2014, klokken 06:15
Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:48På den andre siden så virker faktisk Mennekes kladden, mens UMC vaierer alt fra å virke bra (perfekt?) til å knappest fungere overhodet.
UMC'n virker bra alltid. Den lader bilen og er meget fleksibel (når man har adaptere, og i tillegg har enda et sett adaptere fra jkirkebo). Med 14000 kjørte km og daglig UMC lading, så må jeg si den fungerer. Den kan lade opp til 64km/t rated på rødt adapter. Noen ganger teller ikke ampere opp og da må jeg sette inn kabelen om igjen, men det har aldri stoppet meg fra å lade, og lading har aldri stoppet av seg selv før satt grense. Nå lader jeg på 32A eller 42km/t rated med blått adapter, og der starter lading hver gang.

Det som ikke fungerer på UMC når man er på dårlig nett, eller kall det gjerne IT nett. Spesielt med jordfeil, så er det å starte lading fra mobilen og vedlikeholdslading. På TN nett fungerer dette fint. Når jeg hadde jordfeil hjemme (fra en kiip nabo) så måtte kabelen kobles til et par ganger eller starte/lukke bilen, før ting virket uten problemer. Fikk elektriker til å sjekke, og han konstaterte jordfeil. Feilmeldte til Hafslund og nå er det kun melding på kabel etter endt lading.

Ladekabelen fra Salto, har kun schuko og er ikke så sær på IT nett. Den lader maks på 13A eller 16km/t rated. Ut fra meldinger her på forumet, så kan denne vedlikeholdslade og startes fra mobil app også på steinalder nett...
Slik ser den ut.


Jeg måler 115V på ene fasen og jord og 155V på andre fasen og jord (40V diff.) Er dette dette en indikasjon på jordfeil ?

Hva skal spenning mellom fasene og jord være?

Jeg har en såkalt ny 02-A ladekabel og får ikke "scheduled charging" og App. ladestart til å virke...

sindrej

#9
Sitat fra: Cirion på torsdag 16. januar 2014, klokken 06:15
Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:48På den andre siden så virker faktisk Mennekes kladden, mens UMC vaierer alt fra å virke bra (perfekt?) til å knappest fungere overhodet.
UMC'n MIN virker bra alltid. Den lader bilen og er meget fleksibel (når man har adaptere, og i tillegg har enda et sett adaptere fra jkirkebo). Med 14000 kjørte km og daglig UMC lading, så må jeg si den fungerer. Den kan lade opp til 64km/t rated på rødt adapter. Noen ganger teller ikke ampere opp og da må jeg sette inn kabelen om igjen, men det har aldri stoppet meg fra å lade, og lading har aldri stoppet av seg selv før satt grense. Nå lader jeg på 32A eller 42km/t rated med blått adapter, og der starter lading hver gang.

Det som ikke fungerer på UMC når man er på dårlig nett, eller kall det gjerne IT nett. Spesielt med jordfeil, så er det å starte lading fra mobilen og vedlikeholdslading. På TN nett fungerer dette fint. Når jeg hadde jordfeil hjemme (fra en kiip nabo) så måtte kabelen kobles til et par ganger eller starte/lukke bilen, før ting virket uten problemer. Fikk elektriker til å sjekke, og han konstaterte jordfeil. Feilmeldte til Hafslund og nå er det kun melding på kabel etter endt lading.

Ladekabelen fra Salto, har kun schuko og er ikke så sær på IT nett. Den lader maks på 13A eller 16km/t rated. Ut fra meldinger her på forumet, så kan denne vedlikeholdslade og startes fra mobil app også på steinalder nett...
Slik ser den ut.

Du hadde en liten skrivefeil der, jeg retta den for deg  ;) :P

MIN UMC med 32A adapter virker bra på "steinaldernett" som du kaller det, selv om det er jordfeil en plass i nærheten og.

eledille

Og MIN UMC virker kun svært sporadisk på IT-nett uten jordfeil. Det er bare fire-fem volt forskjell i spenningsnivået mellom hver av pinnene og jord, og de ligger på ca 140 V. Etter bytte til Mennekes har det ikke vært ett eneste problem.

Jeg synes det er utrolig arrogant å avfeie oss som har opplevd så mye frustrasjon på den måten der, Cirion.

Det er forresten mange som har hatt trøbbel med UMC'en på TN-nett også.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cirion

Sitat fra: eledille på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:05Jeg synes det er utrolig arrogant å avfeie oss som har opplevd så mye frustrasjon på den måten der, Cirion.
Det var da en arrogant kommentar... Har jeg ikke skrevet om forskjellene på Salto sin ladekabel (Mennekes) og UMC. Har da ikke tatt noe personangrep på deg.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Men du skrev at alle UMC fungerer så lenge en ikke har steinaldernett ... det er vel ikke helt sant eller hva ?

Cirion

Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 15:50
Men du skrev at alle UMC fungerer så lenge en ikke har steinaldernett ... det er vel ikke helt sant eller hva ?
Er du uenig at UMC fungerer? Eller lader den ikke bilen?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

sindrej

Sitat fra: Cirion på torsdag 16. januar 2014, klokken 15:55
Sitat fra: sindrej på torsdag 16. januar 2014, klokken 15:50
Men du skrev at alle UMC fungerer så lenge en ikke har steinaldernett ... det er vel ikke helt sant eller hva ?
Er du uenig at UMC fungerer? Eller lader den ikke bilen?
Jeg er uenig i at UMC fungerer alltid ja.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA