Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av NilsRo, onsdag 22. januar 2014, klokken 22:44

« forrige - neste »

NilsRo

Har denne under bestilling, og er litt bekymret på om dette vil medføre noen problemer.

Garasjen har eget strømuttak (motorvarmer) for hver plass. Bygget i slutten av 70 årene og har ca 2,2-2,3 meters bredde på p-plassene. For noen uker siden kom den første El-bilen, og den lader fra strømuttaket.

- Har noen fått bråk ved å lade fra "motorvarmeuttak" i fellesgarasje?
- Er bilen grei å parkere på tross av bredden?

NB!
- Har orientert borettslaget om at jeg har planer om å kjøpe El-bil, spurt å få lov til å lade, samt tilbydt meg å betale for strømmen. Fikk vage svar om at dette var noe de ikke hadde tenkt på enda.
- Får ikke problemer med å komme ut av bilen, siden jeg har endeplass, og god plass mellom to søyler.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Oreo

Ojoj tøchy!
Sikkert lurt å tilby seg å betale for strømmen ja. Jeg ville ha prøvd å fått montert en måler, mest for sin egen del til å kunne dokumentere hvor mye/lite strøm en faktisk bruker. Noen tror jo at en fyller strøm for like mye en tank bensin koster.
Jeg har dessverre ingen erfaring ang. temaet. Lykke til, tror det skal gå greit å parkere. Du får håpe det ikke kommer en TMS ved siden av, men endeparkering hjelper jo ;-)


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: NilsRo på onsdag 15. januar 2014, klokken 21:07
Har denne under bestilling, og er litt bekymret på om dette vil medføre noen problemer.

Garasjen har eget strømuttak (motorvarmer) for hver plass. Bygget i slutten av 70 årene og har ca 2,2-2,3 meters bredde på p-plassene. For noen uker siden kom den første El-bilen, og den lader fra strømuttaket.

- Har noen fått bråk ved å lade fra "motorvarmeuttak" i fellesgarasje?
- Er bilen grei å parkere på tross av bredden?

NB!
- Har orientert borettslaget om at jeg har planer om å kjøpe El-bil, spurt å få lov til å lade, samt tilbydt meg å betale for strømmen. Fikk vage svar om at dette var noe de ikke hadde tenkt på enda.
- Får ikke problemer med å komme ut av bilen, siden jeg har endeplass, og god plass mellom to søyler.


Her har du all info og hvordan du går frem:

http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/1/112

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NilsRo

Redd dette kan skape litt bråk ja. Tror også at en stor svart "luxus" bil vil provosere noe mer en den den lille nusselige røde Mitsubishi i-miev som allerede lader der.

Ser ut som jeg har lademulighet på jobben, så satser på å lade minst mulig hjemme.

Har planer om å kjøpe en enkel strømmåler for å kunne dokumentere? forbruk/vise at jeg er innstillt på å betale for strømmen.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Jonoh

Hei,
Du bør undersøke hva kapasiteten på motorvarmeranlegget er. Deler du kursen med andre, eller har du egen kurs, er det ledig kapasitet når du lader.

Hos oss delte 2 plasser en 12a kurs, jeg kom til til at det ikke var bra nok å la med styrets tillatelse egen kurs til anleggets hovedtavle og installerte en salto boks.

I mitt borettslag vedtok vi følgende på en generalforsamling:

"Det er tillatt å lade elbil på egen parkeringsplass dersom en inngår en avtale med styret om betaling av en rund sum for å lade elbil. Styret fastsetter summen basert på gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler og pris for strøm. Det er ikke lov å lade elbil uten avtale."

Hos oss delte 2 plasser en 12a kurs, jeg kom til til at det ikke var egnet, jeg fikk med styrets tillatelse lagt egen 32a kurs til anleggets hovedtavle og salto boks.

Knut Øygard

Jeg bor også i et borettslag fra 70-tallet. Jeg har 10A kurs som deles med 3 andre parkeringsplasser. Siden ingen av de andre har elbil går dette greit.

Jeg har informert styreleder om at jeg lader elbil der og målt alt forbruk med Clas ohlson måler. Forbruket har jeg rapportert inn til styret og bedt om å bli fakturert. Har ikke fått faktura ennå etter 4 mnd med innrapportering. Det er også en leaf i garasjen som ikke måler forbruk.

Skulle ønske vi hadde litt mere ordnede former og at borettslaget var interessert i å tilrettelegge for lading av elbil gjennom en felles utbygging av ladepunkter.

10A går greit med litt planlegging men jeg ønsker mer etterhvert. Har fått lov av borettslaget å legge 32A kurs med måler i serie med eksisterende og hatt elektriker på befaring. Venter på tilbud.

Jeg kan jo også nevne at jeg fortsatt har problemer med feilmeldinger og tapping av 12V når lading avsluttes og kabel fortsatt står tilkoblet. Hadde en dansk ingeniør fra Tesla på besøk i dag for å måle på elanlegget i garasjen.  Det var  en DC-spenning på ca 140V mellom fasene. Etter SW oppdatering som kommer om noen uker vil bilen takle DC-spenning mellom fasene på 22V., men dette hjelper ikke meg. Han målte omtrent samme DC-spenning mellom alle 3 fasene  og AC fase-jord var omtrent lik for alle fase(dvs ingen ting tyder på jordfeil). Han skulle analysere litt og komme ned en tilbakemelding. Han hadde aldri målt så stor DC-potensialforskjell mellom to faser før.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Frodebo

Å basere seg på lading via motorvarmeruttaket i fellesgarasje vil ikke bli bra. Stor belastning og lav hastighet.

Jeg gjorde følgende: Sendte en henvendelse til BRL og ba om lov til å legge en egen kurs inkl. måler. Inkluderte en beregning og forslag til månedlig betaling basert på forventet kjørelengde, et beløp vi kan justere på bakgrunn av måleravlesning årlig. Vedla info fra elbilforeninga.

BRL responderte med at de ville ta kostnaden, og at jeg skulle betale leie av ledeplass. OK for meg, og jeg har nå fått egen kurs til min parkeringsplass med blått stikk 230V/32A.

Mao: lag et konkret og løsbart forslag til BRL. Sats på 32A, enten blått stikk eller type2-lading. Tilby deg å ta kostnaden selv, men foreslå også et alternativ der BRL tar installasjonen og du betaler leie.

En slik sak bygger ofte på usikkerhet og angst for økte kostnader for BRL. Målet for deg må derfor være god informasjon og konkret forslag som trygger BRL når de skal ta sitt valg.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Tai

Jeg har egentlig tenkt å lade fra kontakten jeg har i garasjen som er 220 16A. På  den kursen er det også en Leaf som lader og selv om vi har gjort en avtale om å dele leker jeg med tanken på å legge opp en egen kurs.


Nå er det slik at jeg bor i borettslag og det er noe begrenset tilgang på strøm. Rekkehuset mitt er ca 30-50 meter unna garasjen og sikringskapet til garasjeanlegget er vel tilsvarende langt unna. Garasjens sikringsskap er også en liten sak, tror det er begrenset hva jeg kan hente ut der.

Men trafokiosken for området står praktisk talt oppå garasjen min. Det er ikke mer enn 5 meter ned til bilen. Spørsmålet er da hvor vanskelig det er å få lagt opp en ny kurs direkte fra trafokiosken? Regner med at jeg må registrere kursen som ny kunde og montere strømmåler. Men slik koster vel mest sannsynlig en fot og en arm. Noen som har kunnskap om slikt?

Ellers er det vel vanskelig å trekke en strømkabel 30-50 meter for å lade bilen? Vil det bli mye strømtap på et slikt trekk?

Hvis noen har noen gode ideer vil jeg gjerne høre. Tror det skal kunne gå å dele kurs med Leaf``en men vil jo helst slippe å ta hensyn til slikt...

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

frosken

Styret i mitt borettslag hadde ikke noe imot lading i fellesgarasjen inntil 16A på 230V. Men det var ingen kontakt fra før, så jeg må selv betale elektriker for å legge opp ny kurs, trekke ca 50 meter kabel og sette opp strømmåler og kontakt. Det er et stykke i garasjen fra sikringsskapet til min plass.

Har fått tilbud fra elektriker på ca 11.500,- ink. moms. Noen formening om det er fair pris?

Tai

Sitat fra: frosken på fredag 17. januar 2014, klokken 00:10
Har fått tilbud fra elektriker på ca 11.500,- ink. moms. Noen formening om det er fair pris?

Uten å vite om det er vanskelige forhold hos det så virker ikke det som noen dårlig pris ihvertfall. Får jeg egen kontakt med måler i min garasje til den prisen hadde jeg nok slått til..

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

frosken

Ingen vanskelige forhold. Kabelen trekker de bare langs betongtaket uten mer boring eller graving. Hadde egentlig forventet noen tusenlapper lavere pris, men det er til å leve med.

Verre er det at styret ikke gir meg flere ampere. 16A holder i det daglige, men gir begrenset fleksibilitet.

Tai

Enig i deg med det. Desverre er det ofte vanskelig å få stort mer i borettslag. Derfor har jeg et lite håp om at det ikke koster latterlige summer å koble seg i trafoen. Er det ledig kapasitet kan jeg jo gå opp til 230 32A...Eller mer 8) (en kan jo drømme)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jkirkebo

Sitat fra: Tai på fredag 17. januar 2014, klokken 00:02
Ellers er det vel vanskelig å trekke en strømkabel 30-50 meter for å lade bilen? Vil det bli mye strømtap på et slikt trekk?

Ikke så lenge du bruker riktig dimensjon. For 16A og denne lengden blir det minst 4mm2. Det vil gi et spenningstap på 5.6V om vi regner 40m lengde, det betyr tap ved 16A lading på 5.6*16=90W.

Går du opp til 6mm2 blir spenningstapet 3.7V og effekttapet 60W.

Lader du normalt med 10A blir spenningstapet på 4mm2 bare 3.5V og effekttapet 35W.

Passende kabel (PFXP eller PFSP 3G4) koster 50-60 kroner per meter om du kjøper på nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: frosken på fredag 17. januar 2014, klokken 00:10
Styret i mitt borettslag hadde ikke noe imot lading i fellesgarasjen inntil 16A på 230V. Men det var ingen kontakt fra før, så jeg må selv betale elektriker for å legge opp ny kurs, trekke ca 50 meter kabel og sette opp strømmåler og kontakt. Det er et stykke i garasjen fra sikringsskapet til min plass.

Har fått tilbud fra elektriker på ca 11.500,- ink. moms. Noen formening om det er fair pris?

Tror det er ganske ok, tatt i betrakning at bare kabelen koster rundt 3000,-. Da forutsetter jeg 4mm2 kabel, 6mm2 vil nok strekke seg mot 4000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA