Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Yokohama IG50 - Noen som har testet

Startet av kjbu, onsdag 22. januar 2014, klokken 16:18

« forrige - neste »

kjbu

Har foreløpig ikke funnet ut hvordan jeg starter varming uten å bruke klimatimer eller app på telefon, mens bilen er av.

Savner det å gå ut i bilen og trykke på varmeknappen og så komme tilbake 15min senere til varm bil (uten å være avhengig av carwings). For å bruke klimatimer er jo helt håpløst for slik ad-hoc varming til ulike tider.

Finst denne muligheten?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Sitat fra: kjbu på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:29
Finst denne muligheten?
Nei.

Eneste alternativet er å bruke timer, app eller websiden. Jeg starter ofte bilvarmen fra mobilen i det jeg går ut av bilen for korte ærend, eneste som fungerer. Da er det veldig kjekt å ha Leaf Manager med widget, et trykk på telefonen så er kommandoen sendt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Electrix

Sitat fra: kjbu på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:29
Savner det å gå ut i bilen og trykke på varmeknappen og så komme tilbake 15min senere til varm bil (uten å være avhengig av carwings). For å bruke klimatimer er jo helt håpløst for slik ad-hoc varming til ulike tider.
Har du ikke smarttelefon eller virker ikke carwings i bilen din? Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor noen ellers skulle savne det å gå ut i kulda for å sette på varmen...

Eneste måtte være om du låner den bort, ikke sikkert man vil gi alle brukerkontoen til bilen, men da får de klare seg uten...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bekkenes

Finnes apper til Android , IOS(Iphone) og WP8 (f.eks lumia), pluss nettside.
Alt over må vel være enklere og kjappere en å
ta på seg sko
ta med nøkler
gå ut
starte varmen
gå inn igjen
ta av seg på beina.
Vente 15 minutter.
Ta på seg sko
Gå ut i bil


Har sikkert en eller annen form for internett hjemme ? :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

BE

Problemet er bare det at dersom dette er en amerikanskimportert bil, er det pr. i dag bare muligheter til å starte varmeapparatet ved hjelp av timer. Så vidt jeg kjenner til er det enda ikke mulig å benytte fjernstyring på US-importerte biler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:51
Problemet er bare det at dersom dette er en amerikanskimportert bil, er det pr. i dag bare muligheter til å starte varmeapparatet ved hjelp av timer. Så vidt jeg kjenner til er det enda ikke mulig å benytte fjernstyring på US-importerte biler.

Jeg sliter i tillegg med å få startet forvarming via timer når bilen ikke er tilkoblet strøm

BE

Ja, timer fungerer bare dersom bilen er tilkoblet strøm. Man kan håpe at det snart kommer alternative måter å fjernstyre bilene enn gjennom den offisielle appen fra Nissan, som f.eks. ved hjelp av OVMS
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sverre_E

Sitat fra: emil på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:57
Jeg sliter i tillegg med å få startet forvarming via timer når bilen ikke er tilkoblet strøm

Løsningen er lik som på min gamle (døde) Toyota Corolla.
-Start bilen. Parklys kan kanskje stjele litt strøm?, men trolig ikke veldig mye. Usikker på om bilen kan låses når den er tent?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:05
Sitat fra: emil på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:57
Jeg sliter i tillegg med å få startet forvarming via timer når bilen ikke er tilkoblet strøm

Løsningen er lik som på min gamle (døde) Toyota Corolla.
-Start bilen. Parklys kan kanskje stjele litt strøm?, men trolig ikke veldig mye. Usikker på om bilen kan låses når den er tent?

Strøm er ikke noe problem da jeg bare har 25km hver vei nå. Og siden min USA Leaf ikke har noen automatiske kjørelys har jeg ikke noe lys på når bryter står "off".

Problemet mitt, som kanskje er et luksusproblem, er om jeg skal parkere på den nærmeste parkeringen, gå ut et kvarter før avgang og starte opp og gå inn igjen (ingen problemer å låse dørene mens bilen "står på tomgang"). Tar ca et minutt, og så er det ca 30 sek hver vei ved ankomst/avgang. Eller skal jeg parkere på ladeplass (mange flere plasser enn elbiler pr dags dato, så jeg vil ikke ta ladeplassen fra noen med større behov) og bruke litt tid på å koble til lader pluss ca 2 minutter gange hver vei.

Så tid brukt på parkering/avgang vil være mindre ved manuell oppstart, i tillegg slipper jeg å endre timer når jeg parkerer siden jeg også bruker timer for å få varm bil før jeg kjører hjemmifra.


fws

Den eneste måten jeg kan komme på er å samtidig ha på "tenninga". Da går det jo, men vet ikke om du må ha nøkkelen i nærheten hele tiden
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Sitat fra: fws på torsdag 16. januar 2014, klokken 08:31
Den eneste måten jeg kan komme på er å samtidig ha på "tenninga". Da går det jo, men vet ikke om du må ha nøkkelen i nærheten hele tiden

Kan fint skru på "tenninga" og så gå avgårde. Ser på displayet at den sier "key missing" eller noe sånt når jeg går ut og låser døra, men varmen står på.

kjbu

Sitat fra: Bekkenes på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Finnes apper til Android , IOS(Iphone) og WP8 (f.eks lumia), pluss nettside.
Alt over må vel være enklere og kjappere en å
ta på seg sko
ta med nøkler
gå ut
starte varmen
gå inn igjen
ta av seg på beina.
Vente 15 minutter.
Ta på seg sko
Gå ut i bil


Har sikkert en eller annen form for internett hjemme ? :)

Ta på tøflene
Gå 5m til bilen
Trykke på knappen
Gå 5m til døra igjen
Ta av tøflene
Sum = 20 sekunder

Å starte forvarming med app, tar 2-3 min på min telefon.
Hvis fruen skal ut og jeg ikke er hjemme, må ho starte med iskald bil eller ringe meg for å starte varming  :o

Og i fremtiden er jeg ikke interessert å betale Nissan penger for å ha mulighet til å starte varming av min egen bil.....for det blir vel betaling for Carwings etter hvert?

Derfor savner jeg varme-knapp.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Ahaa, så du har ikke en US-bil, men en europeisk hvor du faktisk kan bruke fjernstyringen!

Det er ingenting som hindrer deg å installere Carwings på flere telefoner, inkludert din kones.

Dersom du har Android, kan du installere Leaf Manger med widget funksjon. Da tar det bokstavelig talt sekunder å få sendt kommando om å starte klima/lading.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emphezis

Enig i at det er dårlig at man ikke kan starte varmen uten app/internett.

Burde være slik at man kunne startet varming i 15 minutter ved å trykke på "AC"-knappen f.eks. etter at bilen var avslått. Da kunne man trykket på "AC"-knappen i det man gikk ut av bilen for å handle på butikken etc.

Føles meningsløst slik det er i dag at jeg må sitte i bilen, hente frem mobilen og trykke meg inn på Carwings-app'en, kanskje vente i 5 minutter (Carwings er treigt) på å få svar på at varmen er startet og SÅ gå ut av bilen. Dette burde vært løst med ETT trykk på en eller annen fysisk knapp i bilen. Bare en software-oppgradering er jo nok til å få ordnet dette, men det kommer neppe når de ikke har klart å få det til på flere år.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:50
Føles meningsløst slik det er i dag at jeg må sitte i bilen, hente frem mobilen og trykke meg inn på Carwings-app'en, kanskje vente i 5 minutter (Carwings er treigt) på å få svar på at varmen er startet og SÅ gå ut av bilen. Dette burde vært løst med ETT trykk på en eller annen fysisk knapp i bilen. Bare en software-oppgradering er jo nok til å få ordnet dette, men det kommer neppe når de ikke har klart å få det til på flere år.

Jeg kan ihvertfall anbefale Leaf Link istedenfor, den cacher alt og jobber i bakgrunnen. Så det er bare å trykke "start" på klimaanleggknappen der så fikser den resten uten venting, innlogging og alt det der. Rekker det alltid på vei fra bilen og inn i butikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA