Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av Cronos, onsdag 22. januar 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

Muffinman

Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på torsdag 16. januar 2014, klokken 11:18
(Landstrøm anl. på Namsos)
Har hatt problemer med å finne lading i Namsos. Er det mulig å avtale med noen å lade der?

eclipse

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 15. januar 2014, klokken 18:02
Sitat fra: Cronos på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:22
Jeg lader på en 32A stolpe, men det står vitterlig bare 228V i infoen. Og kun 13A.
Hvordan blir dette 30km/hr?

Du lader på tre faser, og hver av fasene har 13A.  På tre-fase rapporterer bilen spenningen mellom faseleder og N (som er ca 230V), mens dette oppsettet normalt kalles 400V (som er spenningen man får mellom to faseledere).

Det stemmer som Tuxedo skriver, ser du den hvite rundingen med et 3 tall foran 13A på displayet ditt. Det betyr at du lader på 3 fas, men bilen måler spenning mellom Null leder og en av fasene og den er 230V. Du vil aldri se 400V i displayet slik som bilen er programmert i dag.

Og siden bilen har en begrensning på 13A på hver lader ved bruk av Type 2 kabel så har du nok enkeltlader.

Ligningen blir dermed 400V x 13A x 1,7 = 8,8 kW ladeeffekt. Dette skulle tilsi noe mer enn 30 km/t ladehastighet men siden du sitter inne i bilen så har du nok varmeapperatet på og ladehastigheten blir redusert.

Når Tesla opphever 13A begrensingen og du lader på samme stolpe med 16A og ikke har noe som trekke strøm i bilen vil du nok oppnå ca 50 km/t ladehastighet
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Roger (NO)

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

eclipse

#19
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.

Jo med UMC kan du få 230Vx32A hvis du har blått adapter i dag. Det blå adapteret lasker i sammen de tre lederene i UMC slik at det går 10,67A på hver leder, tilsammen 32A.

13A/26A begrensningen gjelder hvis du bruker Type2 kabel.

Men det hadde hjelpt mye om trådstarter hadde skrevet hvor mange ladere han har og hvilke kabel han brukte :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

#20
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

Nei det er omvendt, begrensingen gjelder Type 2 kabel.

13A begrensingen i UMC ligger i schuko adapteret, ved blått/rødt adapter har du ikke denne begrensingen. (jeg har UMC med blått adapter og lader med 230Vx32A)

Hvis du kobler deg til en ladestasjon med 400V 32A trefas (22kW) idag så vil du få:

Enkeltlader 400V x 13A x 1,7 = 8,8 kW

Dobbeltlader 400V x 26A x 1,7 = 17,68 kW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Roger (NO)

Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

Nei det er omvendt, begrensingen gjelder Type 2 kabel.

13A begrensingen i UMC ligger i schuko adapteret, ved blått/rødt adapter har du ikke denne begrensingen. (jeg har UMC med blått adapter og lader med 230Vx32A)
Det er sant. Så lenge du lader med blått adapter.
Med schuko på 16A vil UMC begrense til 13A samt på 400v 3-fase 16A med rødt adapter får du bare 13A...

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
For ordens skyld: Dette var et svar til Bjørn som hadde lagt til kai i Namsos :)

eclipse

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

Nei det er omvendt, begrensingen gjelder Type 2 kabel.

13A begrensingen i UMC ligger i schuko adapteret, ved blått/rødt adapter har du ikke denne begrensingen. (jeg har UMC med blått adapter og lader med 230Vx32A)
Det er sant. Så lenge du lader med blått adapter.
Med schuko på 16A vil UMC begrense til 13A samt på 400v 3-fase 16A med rødt adapter får du bare 13A...

Permanent begrensning:
Schuko vil alltid være begrenset til 13A
Blått adapter/UMC 230V enfas 32A
Rødt adapter/UMC 400V trefas 16A

Midlertidig begrensning:
Lading med Type 2 kabel, enten det er 230V enfas eller 400V trefas er begrenset til 13A på hver lader, etterhvert vil dette øke til 16A etter hva Tesla sier.

Videre vil en Type 2 kabel som er forsynt med 230V x 32A enfas ikke ha mulighet til å forsyne bilen med 32A uten at du lasker lederene i Type 2 kabelen i sammen i ladestolpen (slik at du hadde fått 10,67A på alle tre lederene) Eventuellt må du selv lage et Type2 adapter som lasker isammen disse lederene. (det er dette som skjer i det blå adapteret til UMC)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Roger (NO)

Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

Nei det er omvendt, begrensingen gjelder Type 2 kabel.

13A begrensingen i UMC ligger i schuko adapteret, ved blått/rødt adapter har du ikke denne begrensingen. (jeg har UMC med blått adapter og lader med 230Vx32A)
Det er sant. Så lenge du lader med blått adapter.
Med schuko på 16A vil UMC begrense til 13A samt på 400v 3-fase 16A med rødt adapter får du bare 13A...

Permanent begrensning:
Schuko vil alltid være begrenset til 13A
Blått adapter/UMC 230V enfas 32A
Rødt adapter/UMC 400V trefas 16A

Midlertidig begrensning:
Lading med Type 2 kabel, enten det er 230V enfas eller 400V trefas er begrenset til 13A på hver lader, etterhvert vil dette øke til 16A etter hva Tesla sier.

Videre vil en Type 2 kabel som er forsynt med 230V x 32A enfas ikke ha mulighet til å forsyne bilen med 32A uten at du lasker lederene i Type 2 kabelen i sammen i ladestolpen (slik at du hadde fått 10,67A på alle tre lederene) Eventuellt må du selv lage et Type2 adapter som lasker isammen disse lederene. (det er dette som skjer i det blå adapteret til UMC)
Nå skal ikke jeg være veldig stanhaftig på dette, men jeg hadde bilen min stående tilkoblet med Teslas røde adapter i min garasje (400v 16A 3fase) og fikk bare 13A.
Sikker på at den begrensningen er opphørt på 400V trefase?

Muffinman

Det er vel sikkert nevnt før, men biler med dobbeltlader får 16A på 400v med UMC.

Min bil har enkel lader, og fikk 13A på Tesla sin 400V UMC.

Roger (NO)

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:28
Det er vel sikkert nevnt før, men biler med dobbeltlader får 16A på 400v med UMC.

Min bil har enkel lader, og fikk 13A på Tesla sin 400V UMC.
Kanskje derfor jeg bare fikk 13A ja. Fikk installer dobbelladeren etter jeg måtte lever inn låneadapteret til Tesla...
Har du fått ditt røde adapter, eller er det et midlertidig?

Muffinman

Hvis du (fin) leser innlegget mitt ser du at jeg får 13A på Tesla sin UMC. Disse er modifiserte og har 400V kontakt montert direkte på.

Det røde adapteret har jeg ikke sett snurten av til tross for gjentatte purringer og at jeg har meldt fra om at dette skaper en god del problemer for meg som bruker bilen i jobb. Noen ganger må bilen stå fordi jeg rett og slett ikke får utnyttet lademulighetene, andre ganger må den stå fordi jeg ganske enkelt ikke tar sjansen uten å ha det røde med. Det er ikke god reklame for Tesla når jeg ankommer i leiebil og må svare på hvorfor det nye gliset står hjemme.

eclipse

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:24
Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:52
Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:38
Vil uansett ikke få mer enn 16A med UMC, eller rettere sagt 13A som begrenses av software for tiden. Dobbeltlader eller ei.
Det er riktig. Så fremt han bruker UMC.
På en type 2 ladestolpe brukes normalt ikke UMC, men en type 2 ladekabel.
Med dobbellader vil han da kunne trekke 22Kw (32 A) og halvparten med enkeltlader (16A).
Trodde begrensningen på 13A gjaldt kun ved bruk av UMC.

Nei det er omvendt, begrensingen gjelder Type 2 kabel.

13A begrensingen i UMC ligger i schuko adapteret, ved blått/rødt adapter har du ikke denne begrensingen. (jeg har UMC med blått adapter og lader med 230Vx32A)
Det er sant. Så lenge du lader med blått adapter.
Med schuko på 16A vil UMC begrense til 13A samt på 400v 3-fase 16A med rødt adapter får du bare 13A...

Permanent begrensning:
Schuko vil alltid være begrenset til 13A
Blått adapter/UMC 230V enfas 32A
Rødt adapter/UMC 400V trefas 16A

Midlertidig begrensning:
Lading med Type 2 kabel, enten det er 230V enfas eller 400V trefas er begrenset til 13A på hver lader, etterhvert vil dette øke til 16A etter hva Tesla sier.

Videre vil en Type 2 kabel som er forsynt med 230V x 32A enfas ikke ha mulighet til å forsyne bilen med 32A uten at du lasker lederene i Type 2 kabelen i sammen i ladestolpen (slik at du hadde fått 10,67A på alle tre lederene) Eventuellt må du selv lage et Type2 adapter som lasker isammen disse lederene. (det er dette som skjer i det blå adapteret til UMC)
Nå skal ikke jeg være veldig stanhaftig på dette, men jeg hadde bilen min stående tilkoblet med Teslas røde adapter i min garasje (400v 16A 3fase) og fikk bare 13A.
Sikker på at den begrensningen er opphørt på 400V trefase?

Jeg skal heller ikke være for standhaftig på det røde adapteret for det har jeg ikke testet selv og dere har jo testet dette. Jeg vet ikke hvordan det røde adapteret er koblet, men går ut fra at det bare er en ren gjennomgang leder for leder.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cronos

Sitat fra: eclipse på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:41


Det stemmer som Tuxedo skriver, ser du den hvite rundingen med et 3 tall foran 13A på displayet ditt. Det betyr at du lader på 3 fas, men bilen måler spenning mellom Null leder og en av fasene og den er 230V. Du vil aldri se 400V i displayet slik som bilen er programmert i dag.

Og siden bilen har en begrensning på 13A på hver lader ved bruk av Type 2 kabel så har du nok enkeltlader.

Ligningen blir dermed 400V x 13A x 1,7 = 8,8 kW ladeeffekt. Dette skulle tilsi noe mer enn 30 km/t ladehastighet men siden du sitter inne i bilen så har du nok varmeapperatet på og ladehastigheten blir redusert.

Når Tesla opphever 13A begrensingen og du lader på samme stolpe med 16A og ikke har noe som trekke strøm i bilen vil du nok oppnå ca 50 km/t ladehastighet

Meget bra svar. Det forklarer mye!

Og ang. hvilken ledning jeg bruker så har jeg allerede svart på det tidligere i tråden, men har også redigert første post. ;)










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA