Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GPS og POI?

Startet av Olsleaf, onsdag 22. januar 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

Olsleaf

Fikk montert en slangevarmer jeg kjøpte fra Nydings. Den har en sirkulasjonspumpe slik at vannet sirkulerer. Men for at det skal gi effekt i kupe så må vel vifta slåes på, ellers blir det null virkning der. Er det en måte å koble seg på vifta via strøm inn med transformator slik at vifta går samtidig med slangevarmeren?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Focus

Du finner en løsning på det i manualen for installasjon av eberspracher  et stykke nede er det forklart hvilke ledninger du skal bruke.

Jeg glemte vist å legge ved manualen
https://docs.google.com/file/d/10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m/edit?hl=en_US
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

emagic

Sitat fra: Terolsen på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:42
Fikk montert en slangevarmer jeg kjøpte fra Nydings. Den har en sirkulasjonspumpe slik at vannet sirkulerer. Men for at det skal gi effekt i kupe så må vel vifta slåes på, ellers blir det null virkning der. Er det en måte å koble seg på vifta via strøm inn med transformator slik at vifta går samtidig med slangevarmeren?

Hadde du giddet å forklart litt om hvordan du monterte den slangevarmeren?  Gjerne med typebetegnelse på den slangevarmeren du brukte, evt bilder osv.

emagic

svingen

er det slik og forstå att det her blir samme som kupevarmer? bare att det blir bedre siden den varmer opp vannet slik att det er varmt når man skal bruke bilen og slipper og bruke energi på og varme opp det,kaskje litt være med garanti etter en slik her "mod" men ellers virker det jo bedre enn kupevarmer :)

si hvordan det her går da! :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero



Hadde du giddet å forklart litt om hvordan du monterte den slangevarmeren?  Gjerne med typebetegnelse på den slangevarmeren du brukte, evt bilder osv.

emagic
[/quote]

Google NyDings så får du se hvordan den virker. Greia er å få igang 12-vifta i bilen skal man få bra utbytte av denne. Det står det intet om, og siden vannvarmern bruker 220v, må det inn litt ekstra stash.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

emagic

Ja jeg fant flere forskjellige på nydings.  Så vidt jeg kan forstå er det "bare" å få fart på kupevifta, men det forutsetter jo at det ikke finnes noen andre flaskehalser i systemet, feks. at den pumpa som finnes et eller annet sted i bilen ikke lar vann slippe gjennom uten at det er strøm på den.  Dette er vel lite trolig siden ebermanualen ser ut til å ikke snakke om strøm til andre pumper enn den som er inni eberen.

12V til vifta løses trolig lett med en eller annen form for industritett 230-12v adapter siden man allerede må ha koblet til 230 for varmerens del.  Må finne ut hvor mange ampere den vifta trekker, det kan nok være såpass at det ikke er lurt å bare ta det fra servicebatteriet.  Ser at vifta er sikret med 30A sikring ihht koblingsskjemaet i eber-montasjen.

Om det er slik at man ved hjelp av den slangevarmeren og litt 12V kan få varm bil for en tusenlapp så er jo det helt genialt!


emagic

Olsleaf

Beklager sent svar. Kjøpte denne slangevarmeren på denne nett adressen;

http://www.nydings.no/produkt/motorvarmere/universal-slangevarmer/elheat-model-4-1500-pakke

Måtte kjøpe 2m kabel forlenger til defa for å få plugg på bakre støtfanger.

Fikk verksted Svinsås Auto på Melhus utenfor Trondheim til å montere den, da jeg har 3 års garanti på bil.

Følger med en liten bruksanvisning. Skal monteres lavt, ned ved radiator. Hører sirkulasjonspumpe gå, og det blir ganske varmt vann. Stopper på 75 grader.

Men må få kupevifte til å starte, slik at det kommer luft inn i kupeen.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

Ser på side 15 i manual at det er mulig å koble parallell over strøm inn på vifte, så hvis man får tak i en batteri eliminator 12v, skulle det være mulig å koble dobbel kontakt med vann varmer, men hvor mye ampere trekker vifte? Har 16 A kontakt på motorvarmer uttak. Pleier å sette slangevarmer på timer, slik at den kobler inn når lading av bil er ferdig.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

emagic

Sitat fra: Terolsen på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:52
Ser på side 15 i manual at det er mulig å koble parallell over strøm inn på vifte, så hvis man får tak i en batteri eliminator 12v, skulle det være mulig å koble dobbel kontakt med vann varmer, men hvor mye ampere trekker vifte? Har 16 A kontakt på motorvarmer uttak. Pleier å sette slangevarmer på timer, slik at den kobler inn når lading av bil er ferdig.
Utfordringen nå er å finne noe tekniske data på vifta ja, og den må nok ha et skikkelig power, med "batterieliminator" så tenker jeg på slike som henger i veggkontakten, og de blir nok alt for svake er jeg redd.

evt releer og slik selger de jo på biltema til en ussel slant.  kan være lurt å sette inn et veksle-rele som gjør at viften får strøm fra bilen nå det ikke er strøm fra batterieleminatoren.

emagic

TB

Manualen for montering av Eberspächer visar koblings skjema for og starte kupé vifta via relé. Ved denne bruk vil og vifte i Eberspächer ha eit vist forbruk, og det heile er tenkt fungere ei kort tid før start. Det blir ikkje brukt ekstern 12 V kjelde, så forbruket kan neppe vere veldig stort?

På trilling blir 12V batteri lada med 14,3 V når bilen er på, og når bilen står til lading. Så lenge som bilen er i regelmessig bruk bør det forbruk kupévifta har kort tid før avreise vere så lite at dette raskt blir lada inn igjen ved bruk / lading av bilen. Normalt vil varmar vere aktiv mindre enn ein time?

Om bruk av kupévifte over tid fører til svakt 12V batteri kan ein enkel måte vere ein Ctek eller tilsvarande 12V lader. Monter denne fast kobla mot 12V batteri. 230V blir henta samme stad som forsyning til varmaren.
Så snart som varmaren blir slått på, vil batteriladeren og få straum. Kan og legge inn eige rele på varmaren, slik at batterilader er aktiv så snart Defa kabel blir kobla i bilen, så blir varmar starta via ur, eller fjernkontroll.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Fordelen med denne varmar er at vatnet i kretsen er ferdig varma opp. Men, vil det gi stor innsparing i forhold til kupévifte? I ein eldre tråd var det mange eksempel på uttrekning på den energimengde som skal til for og varme opp vatnet. Det er lite volum i kretsen, så energimengda var ikkje spesielt stor.

Etter min efaring kan eg ved bruk av kupévarmar vente litt før eg skrur opp varmen. Vil ikkje det gi ein like stor innsparing som og varme opp vatnet i forkant?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA