Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av i_expect, onsdag 22. januar 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

i_expect

Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 09:55
Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05Men det var såvidt en synlig flis på ladeindikatoren på den store skjermen

Men jeg kommer til å stoppe tidligere neste gang...
Batteriet i en Tesla oppfører seg nok som de fleste andre batterier, og siste rest tar nok vesentlig lenger tid å lade opp enn første del av batteriet.

Akkurat det understreker vel hele poenget mitt... Det var ikke lang tid igjen før batteriet var fullt. Ut ifra min enkle tolkning skal hver strek på batteriindikatoren representere ca 8kwh ut ifra en tilgjengelig kapasitet på ca 81kwh. Når den øverste streken passeres under lading bør batteriet være på mellom 72 og 73 av tilgjengelig kapasitet. 9,5 streker bør da være rundt 77kwh. Vi hadde som sagt ikke 9,5, men kanskje 9,8 bortimot 9,9 (om denne måten å beskrive det på er forståelig...). Altså; meget konservativt anslag i fht indikatoren burde det være minimum 78kwh av tilgjengelig kapasitet etter lading. Vårt forbruk  fra siste lading til stopp viste som sagt 76,1...

Det skulle gitt oss 10km til margin og rimelig god tid til å finne en annen ladestasjon om det skulle være nødvendig. Med forbruket som bilen viste og hva indikatoren viste ved start synes jeg det er underlig at jeg bare fikk tatt ut i overkant av 76,1.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Cirion

Diffen kan være en av to... Kan være at du ikke hadde fått ladet de siste 2kwh som du "savner", kan også være at disse 2kwh'ene gikk tapt i kulde. Tror ikke forbruksmåleren tar hensyn til tap som forsvinner ved bruk av kaldt batteri.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

i_expect

Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 11:20
Diffen kan være en av to... Kan være at du ikke hadde fått ladet de siste 2kwh som du "savner", kan også være at disse 2kwh'ene gikk tapt i kulde. Tror ikke forbruksmåleren tar hensyn til tap som forsvinner ved bruk av kaldt batteri.

Høres fornuftig ut. Uansett kjedelig å tenke på at om jeg bare hadde holdt 90 litt lenger en strekning eller sørget for at køen var litt mer min feil med å kjøre 67 i Telemark et stykke så hadde det sannsynligvis gått akkurat å rulle inn  :)

Men naf-fyren var hyggelig han. Hadde ikke måtte hente noen på mangel av strøm før (Han syntes det var litt stusselig at jeg kunne se skiltet men ikke klare å komme bort ;) ). Motorhavari i fossilbiler var det derimot altfor mye av sa han.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

OddB

Hadde det vært like mange Type 2-stasjoner langs veiene som det er bensinstasjoner ville man ikke presset grensene så langt... Siden du var kommet ned på desimalene i rekkeviddekalkuleringen før du reiste, ville du ha lagt inn en planlagt "tissepause" et passende sted mellom Gol og Brokelandsheia. Vi må bare innse at man , selv med en Tesla, trenger mer enn 6 superladere og stikkontakt i garasjen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

turfsurf

Sitat fra: OddB på mandag 27. januar 2014, klokken 11:43
Vi må bare innse at man , selv med en Tesla, trenger mer enn 6 superladere og stikkontakt i garasjen.

Det er helt avhengig av kjøremønster. Har klart meg med nettopp det (ett par garasjer dog, men uansett) i 6000km nå, inkludert turer til Gol og Kristiansund med utgangspunkt i Vestfold...

Når Chademo evt CCS adapter kommer så er man rimelig godt dekket. Men selvfølgelig, jo mere jo bedre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 11:05
Sitat fra: Cirion på mandag 27. januar 2014, klokken 09:55
Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05Men det var såvidt en synlig flis på ladeindikatoren på den store skjermen

Men jeg kommer til å stoppe tidligere neste gang...
Batteriet i en Tesla oppfører seg nok som de fleste andre batterier, og siste rest tar nok vesentlig lenger tid å lade opp enn første del av batteriet.

Akkurat det understreker vel hele poenget mitt... Det var ikke lang tid igjen før batteriet var fullt. Ut ifra min enkle tolkning skal hver strek på batteriindikatoren representere ca 8kwh ut ifra en tilgjengelig kapasitet på ca 81kwh. Når den øverste streken passeres under lading bør batteriet være på mellom 72 og 73 av tilgjengelig kapasitet. 9,5 streker bør da være rundt 77kwh. Vi hadde som sagt ikke 9,5, men kanskje 9,8 bortimot 9,9 (om denne måten å beskrive det på er forståelig...). Altså; meget konservativt anslag i fht indikatoren burde det være minimum 78kwh av tilgjengelig kapasitet etter lading. Vårt forbruk  fra siste lading til stopp viste som sagt 76,1...

Det skulle gitt oss 10km til margin og rimelig god tid til å finne en annen ladestasjon om det skulle være nødvendig. Med forbruket som bilen viste og hva indikatoren viste ved start synes jeg det er underlig at jeg bare fikk tatt ut i overkant av 76,1.
Prøv å lad til "90%" streken og se hvor mange typical km bilen rapporterer. Tipper du får noe sånt som 340-345 (husker ikke i farten).
Lader du til 100 derimot får du antakelig ca 395-400. Dvs. hadde 90% vært helt nøyaktig hadde den vist ca 355-356tkm, ikke 340-345.

Batteriindikatoren i bilen virker ikke å være helt presis, og det er mer kapasitet gjemt i dette intervallet enn intervallene lenger ned på batteriindikatoren.
Men slik jeg forstår deg var det bare en liten del igjen av batteriindikatoren før du var ferdigladet? Hvor mange typical km hadde du på batteriet når du dro?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2014, klokken 12:11
Dvs. hadde 90% vært helt nøyaktig hadde den vist ca 355-356tkm, ikke 340-345.

Tkm inidikeringen varierer litt med temperaturen. Når jeg hadde bilen på service og temperaturen viste 27C, så indikerte den en range på 358tkm ved 90% lading. Lader jeg til 90% nå (noen få minus) så er det stort sett 343tkm.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. januar 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2014, klokken 12:11
Dvs. hadde 90% vært helt nøyaktig hadde den vist ca 355-356tkm, ikke 340-345.

Tkm inidikeringen varierer litt med temperaturen. Når jeg hadde bilen på service og temperaturen viste 27C, så indikerte den en range på 358tkm ved 90% lading. Lader jeg til 90% nå (noen få minus) så er det stort sett 343tkm.
Helt sikker på at du har ladet til samme nivå? Jeg har sjekket ca 99-100% SOC ved to anledninger (en gang i høst og en gang nå i kulde i vinter). Fikk rundt 395tkm begge gangene.

Ut fra de konsistente verdiene som rapporteres for tkm har jeg tatt utgangspunkt i at tkm er en fast verdi for Wh/km. Men kanskje den forandrer seg i visse temperaturintervall?
Det finner jeg ut til sommeren igjen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TTLied

De som er så heldige at de har fått det røde adaptere kan jo vurdere en stopp ved Vassbotn Grillene på E18 mellom Larvik og Porsgrunn?
Litt kortere avstikker enn Skien og Drammen.
Har ikke adapteret selv, så kan ikke love at det passer...
P85 VIN229xx
Ferdig 01.11.13
Levert 12.12.13

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. januar 2014, klokken 12:49
Helt sikker på at du har ladet til samme nivå? Jeg har sjekket ca 99-100% SOC ved to anledninger (en gang i høst og en gang nå i kulde i vinter). Fikk rundt 395tkm begge gangene.

Dønn sikker. Ladet fullt før jeg dro, 343tkm. Fulgte så med mens Tesla hadde bilen i 3 dager, og la merke til 358tkm, lurte på om de hadde satt den til maks. Hentet den og sjekket, men da stod den fremdeles må 90%. Ladet når jeg kom hjem, 343tkm. Stemmer også med det jeg observerte når det var 10+ i Desember, da fikk jeg 348tkm.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trygvelo

i_expect: Har du merket om du har "tapt" noe rekkevidde etter å ha ladet batteriet helt ut? Hvor mange tkm vises ved f.eks. 80% og 90% SOC hos deg nå?

Sisyfos

#42
Nå er ikke jeg lokalkjent i området, men er det ikke mulig å kjøre denne ruta via Sigdal hvis man har rekkeviddeangst? http://goo.gl/maps/GAwIH  Den er kun 297 km fra superlader til superlader. Sikkert litt dårligere veg, men til gjengjeld kan man kjøre litt saktere uten å terge på seg medtrafikkanter. I tillegg går vegen via 22kW-laderen ved Skagerak Arena i Skien hvis det blir krise.

Eventuelt kan man kjøre den vanlige vegen, men droppe å kjøre E18 om Larvik og heller kjøre via Skien http://goo.gl/maps/QCgWd Den ruta er 310 km. (Men det var kanskje der du kjørte, i_expect?)
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

snurrehue

Sitat fra: Sisyfos på mandag 27. januar 2014, klokken 15:15
Nå er ikke jeg lokalkjent i området, men er det ikke mulig å kjøre denne ruta via Sigdal hvis man har rekkeviddeangst? http://goo.gl/maps/GAwIH  Den er kun 297 km fra superlader til superlader. Sikkert litt dårligere veg, men til gjengjeld kan man kjøre litt saktere uten å terge på seg medtrafikkanter.

Ikke bare _litt_ dårligere vei, men MYE dårligere vei. Først får du en sugende klatring fra Bromme og opp på fjellet. Derfra er veien svingete, kupert, og meget lite egnet for økonomisk kjøring. Så har du også en fjellovergang fra Prestfoss opp mot Lyngdal. Fæl vei særdeles lite egnet for økonomisk kjøring. Opplevelsesmessig langt bedre veistrekning, men ikke særlig egnet for elbil på langtur.

Sisyfos

Sitat fra: snurrehue på mandag 27. januar 2014, klokken 15:43
Ikke bare _litt_ dårligere vei, men MYE dårligere vei. Først får du en sugende klatring fra Bromme og opp på fjellet. Derfra er veien svingete, kupert, og meget lite egnet for økonomisk kjøring. Så har du også en fjellovergang fra Prestfoss opp mot Lyngdal. Fæl vei særdeles lite egnet for økonomisk kjøring. Opplevelsesmessig langt bedre veistrekning, men ikke særlig egnet for elbil på langtur.

Greit - men ruta mellom Hokksund og Skien på fylkesveg 32 og 35 er vel OK? Og 26 km kortere enn E18 iflg Google Maps.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA