Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av i_expect, onsdag 22. januar 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

i_expect

Jeg skal kjøre fra Sørlandet til Gol neste helg. Tenkte da å kjøre innom SC på Brokelandsheia å toppe opp. Da vil også batteriet være varmt etter ca 10 mils kjøring før det.

Jeg kjørte Kristiansand-Stavanger i storm tidligere i desember. Da så det ut til at jeg ville klare godt over 34 mil (om jeg skulle ha kjørt så langt. Lå på rundt 180-190wh uten bruk av rangemode. Nå er jeg imilertid mer usikker på hvor mye jeg kan klare.

Tror dere at jeg vi klare 34 mil til Gol med fullt batteri? Eller bør jeg gå innom noen ladekamerater på veien?  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

cairnz

Med en 85kWh og <= fartsgrense burde du klare 34 mil uten særskilte problemer, gitt at du ikke må kjøre hele strekket i sørpete slaps.
Elbilist

turfsurf

Sitat fra: cairnz på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:40
Med en 85kWh og <= fartsgrense burde du klare 34 mil uten særskilte problemer, gitt at du ikke må kjøre hele strekket i sørpete slaps.

Hm, Gol ligger ca 200moh, jeg pleier å bruke ca 250-260 Wh/km ditt, dog med takboks og vinterhjul og fem mil på motorvei. Men jeg kjører heller aldri med så lavt forbruk som 180-190Wh uansett. Så ja, vil tro du klarer det. Jeg ville ikke prøvd selv...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Teslaguten

Tilstanden på vegen kan gjøre det vel interessant.. :-\ Har kjørt Lillesand-Gardermoen fleire ganger, og avstanden er 350 km. Bruker mellom 65 og 75kWh, snitt på 190 Wh er baseline. Største faktorer som reduserer rekkevidde er våt veg og fart over 80km/t. Forbruket går opp ca 8 -10% i forhold til tørr veg, med snø og slaps er min erfaring ca 15% økning av forbruk. Fart over 80km/t drar også ned, her ville det vore fint om LOW på luftfjæring var tilgjengelig..

Kjøring til Gol vil ta ekstra energi pga. skilnad i elevasjon. Med dei forholda som er meldt denne helga ville eg ha funne meg ein ladekamerat, just in case ;) Det må bli ei taktisk avgjerd underveis om du har behov eller ei, og der er di vurdering suveren.

Lag ein god plan med backup om plan A, B og C ikkje funkar.
"Proper planning prevents piss poor performance"
God tur, ein tur-rapport hadde vore gøy å få!
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Zanka

Hvis du kjører via Sandvika kan du lade med 22Kw på Coop Extra Slependen (gamle Smartclub).
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

i_expect

Sitat fra: Zanka på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:05
Hvis du kjører via Sandvika kan du lade med 22Kw på Coop Extra Slependen (gamle Smartclub).

Ja, har tenkt på det, men det fører samtidig til at turen blir lengre, i tillegg til at det blir lengre i 100-sonen, så det kan kanskje være like greit å kjøre opp langs Drammen.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

valvolainen

Jeg hadde lagt meg på cruise i 90 på motorvei fra brokelandsheia (i 100-sonene), noter tallene, følg med på triptelleren ut fra brokelandsheia. Når du kommer til Drammen vet du hvor mye du har brukt, hva w/km ligger på, så kan du ta en kvalifisert avgjørelse på om du kjører til slependen og fyller på 10-14 mil og kjører opp E16, evt om du har nok til å dra direkte til Gol. Sjekk temp på hønefoss og gol på yr før du kommer til drammen. Det kan gå noen ekstra mil hvis det er 10 minus kaldere når du kommer etpar tre-fire mil inn i landet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

fmaalen

i_expect; Laderene i Sandvika er absolutt et godt alternativ om du ikke vil sjanse på å rekke frem! Husk å hente type 2 kabelen i bilen min;) Eventuelt kan du kjøre om Skien og stoppe på skagerak arena sin type 2 og videre på småveiene til Hokksund. Gøy for deg, kjipt for barna?
Tesla Model S og e-Golf

sven erik

legg deg i ca 70 hele veien så kommer du frem  da har du sikkert litt å gå på og

Havebigfun

Hvis du ikke har dobbellader er det nok mest hensiktsmessig å redusere hastigheten slik at du når frem uten Type-2 lading. ;)

i_expect

Sitat fra: fmaalen på onsdag 15. januar 2014, klokken 21:45
i_expect; Laderene i Sandvika er absolutt et godt alternativ om du ikke vil sjanse på å rekke frem! Husk å hente type 2 kabelen i bilen min;) Eventuelt kan du kjøre om Skien og stoppe på skagerak arena sin type 2 og videre på småveiene til Hokksund. Gøy for deg, kjipt for barna?

Jepp maalen, har tenkt på Skagerak arena også, men tror jeg vet lite om det reelle forbruket allerede der. Blir nok en tur innom deg for å ta med type 2-en uansett siden jeg ikke har fått meg en selv enda... Jeg tror uansett ikke at det er veldig mye som mangler på å komme helt frem, men kjedelig å stå 8 km utenfor Gol uten strøm ;-)

Tror jeg holder meg til E18 på denne tiden av året med tanke på alle de overgangene som vi da må over.

På tilbaketuren fra Stavanger som jeg skrev om i starten av innlegget var forbruket inkludert batterioppvarming i snitt 228wh Den dagen var det bløtt og slapsete på veien. Tror derfor egentlig at det går, men med en 6 mnd unge i baksete så vil jeg ikke ta for mange sjaner i feks 10 blå.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Amper

Sitat fra: sven erik på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:27
legg deg i ca 70 hele veien så kommer du frem  da har du sikkert litt å gå på og

sjåfører som ligger i 70 km/t i 80,90 eller 100 km/t sone er uønsket på veiene for min del så lenge de lager kø selv om det er for å spare strøm.. og sikkert uønsket av noen flere hundere tusen andre også..  >:(
P85D :o)

i_expect

Da har jeg svaret for januar 2013: Kan man kjøre Brokelandsheia-Gol med Tesla i et snitt på -7 grader og snø? Ja, med en mellomlading i feks Drammen (takk til deg Johan!). Veldig bra det opplegget med "ladekamerat"!
Kan man kjøre Gol-Brokelandsheia i et snitt på ca -7 og etterhvert tett snødrev? Nesten...

Kjørte opp til Gol på Fredag. Da gikk det på håret. Hadde ca 10km igjen da batteriindikatoren viste 0. Etter hva jeg har lest tidligere burde vi klare det, og vi klarte det. Men de siste 5 milene gikk i sakteste laget for enkelte andre billister, men vi kjørte ut for å slippe frem!

I dag fyllte vi opp mens minsteungen fikk noe mat på Gol. Vi gav oss når indkatoren viste nesten helt fullt og la av gårde. Da vi kom til Mjøndalen bestemte vi oss for å kjøre videre uten å stoppe i Drammen for å lade (tabbe!). Vi regnet på det og mente at dette burde gå fint. Været var greit. litt våt veibane, men ikke snøvær. Da vi kom på E18 snudde det faktisk totalt og etterhvert ble det mer og mer snø og tyngre og tyngre å kjøre. Jeg lå ALDRI over 96km/t i 100-sonen og var pinlig nøyaktig på fartgrensene nedover og lå under i store deler av Telemark. Jeg hadde etterhvert under 200kwh i snitt til tross for snøværet.

Og det så ut til å gå greit helt til etter at vi passerte Skien/Porsgrunn. Da forsvant km fort. Bakken ned fra bomstasjonen på Østerholtheia gjorde godt og vi var helt sikre på at dette ville gå bra. 700 meter fra innkjøringen til Brokelandsheia fikk vi meldingen vi absolutt ikke ville ha: Pull over safely. Bilen var tom!

Forferdelig irriterende. Og ikke minst når annen familie som også kjørte fra Gol i sine fossilbiler begynte å ringe  :-[ Denne episoden kommer de aldri til å glemme... Jeg har alltid skytt av at å kjøre tom for strøm gjør man bare ikke. Det er da bare å stoppe å lade litt... Jaja. lærepenge ble det i alle fall.

Vi ble stående en stund på veien og fikk også beskjed om lavt 12v batteri, så jeg fikk ikke en gang satt bilen i Tow mode. Snakket med Tesla som foreslo at jeg bare skulle dra den opp allikevel. Godt det var snødekke og glatt... Måtte booste 12v på bilen ytterligere før den våknet til liv og ville ta lading.

Etter å ha blitt hentet av naf og kjørt til Cinderella ble jeg henvist til passasjersetet av kona  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

JohanH

Tappert forsøk!

Det er som de sier: "Bedre en (halv)time i Drammen enn 2 timer 700 meter fra en Supercharger med tomt batteri".

PAS

Sitat fra: i_expect på søndag 26. januar 2014, klokken 22:16
Da har jeg svaret for januar 2013: Kan man kjøre Brokelandsheia-Gol med Tesla i et snitt på -7 grader og snø? Ja, med en mellomlading i feks Drammen (takk til deg Johan!). Veldig bra det opplegget med "ladekamerat"!
Kan man kjøre Gol-Brokelandsheia i et snitt på ca -7 og etterhvert tett snødrev? Nesten...

Kjørte opp til Gol på Fredag. Da gikk det på håret. Hadde ca 10km igjen da batteriindikatoren viste 0. Etter hva jeg har lest tidligere burde vi klare det, og vi klarte det. Men de siste 5 milene gikk i sakteste laget for enkelte andre billister, men vi kjørte ut for å slippe frem!

I dag fyllte vi opp mens minsteungen fikk noe mat på Gol. Vi gav oss når indkatoren viste nesten helt fullt og la av gårde. Da vi kom til Mjøndalen bestemte vi oss for å kjøre videre uten å stoppe i Drammen for å lade (tabbe!). Vi regnet på det og mente at dette burde gå fint. Været var greit. litt våt veibane, men ikke snøvær. Da vi kom på E18 snudde det faktisk totalt og etterhvert ble det mer og mer snø og tyngre og tyngre å kjøre. Jeg lå ALDRI over 96km/t i 100-sonen og var pinlig nøyaktig på fartgrensene nedover og lå under i store deler av Telemark. Jeg hadde etterhvert under 200kwh i snitt til tross for snøværet.

Og det så ut til å gå greit helt til etter at vi passerte Skien/Porsgrunn. Da forsvant km fort. Bakken ned fra bomstasjonen på Østerholtheia gjorde godt og vi var helt sikre på at dette ville gå bra. 700 meter fra innkjøringen til Brokelandsheia fikk vi meldingen vi absolutt ikke ville ha: Pull over safely. Bilen var tom!

Forferdelig irriterende. Og ikke minst når annen familie som også kjørte fra Gol i sine fossilbiler begynte å ringe  :-[ Denne episoden kommer de aldri til å glemme... Jeg har alltid skytt av at å kjøre tom for strøm gjør man bare ikke. Det er da bare å stoppe å lade litt... Jaja. lærepenge ble det i alle fall.

Vi ble stående en stund på veien og fikk også beskjed om lavt 12v batteri, så jeg fikk ikke en gang satt bilen i Tow mode. Snakket med Tesla som foreslo at jeg bare skulle dra den opp allikevel. Godt det var snødekke og glatt... Måtte booste 12v på bilen ytterligere før den våknet til liv og ville ta lading.

Etter å ha blitt hentet av naf og kjørt til Cinderella ble jeg henvist til passasjersetet av kona  :)

Stoppet bilen helt eller var du bare lydig da den flashet: Pull over!
Det er en skjult reserve på  10-20km etter at den står på zero

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA