Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).

Startet av i_expect, onsdag 22. januar 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

Lanber

Dette er nyttig informasjon.

Spørsmål:

- Stoppet bilen fysisk?
- På hvor mye SOC?
- Hvor mange km etter "charge now"?

i_expect

Sitat fra: JohanH på søndag 26. januar 2014, klokken 22:31
Tappert forsøk!

Det er som de sier: "Bedre en (halv)time i Drammen enn 2 timer 700 meter fra en Supercharger med tomt batteri".

Gammelt jungelord? :D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: Lanber på søndag 26. januar 2014, klokken 23:06
Dette er nyttig informasjon.

Spørsmål:

- Stoppet bilen fysisk?
- På hvor mye SOC?
- Hvor mange km etter "charge now"?

Jepp. Den slakket forsiktig ned og sa jeg ikke måtte kjøre videre og stoppet og rikket seg ikke en cm til.

Etter å ha kontrollmålt fant jeg ut at jeg hadde kjørt 15km etter 0. Jeg visste d var i korteste laget, men pga andre erfaringer mente jeg at d burde gå. Kjørte moderat.

Til orientering så kom brøytebilene forbi 2 ganger mens vi ventet på naf, så d var begynt å bli en del snø.

Følte meg jo som en idiot og det var jeg jo egentlig...  8)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

AndersinOslo

Leser på andre forum at det "står Teslaer i veikanten".

Trodde ikke det var sant før du bekjente din stopp. Jeg synes faktisk ikke at vi skal bli kjent for verken å kjøre i 70 km/t eller stå i veikanten. Dårlig for imaget.

Burde Tesla laget en løsning hvor en Tesla kan donere strøm til en annen...

De selger også en "Tesla batteripakke" for bruk i solcellepaneler, noe for NAF-bilene. Blås inn 30 km rekkevidde på stedet og send fyren videre til lading...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

krister461

Sitat fra: AndersinOslo på mandag 27. januar 2014, klokken 00:03
Jeg synes faktisk ikke at vi skal bli kjent for verken å kjøre i 70 km/t eller stå i veikanten. Dårlig for imaget.
Tror nok aldri vi slipper unna dette. Det står titt og stadig fossilbiler langs veien fordi de har gått tom for drivstoff, og det samme vil nok fortsette å skje med elbiler. :)

AndersinOslo

Enig i det, men da tusler det en fyr og henter 5 liter. Litt mer drama involvert når vi står der og skal dras opp på flakbil. Du får glanekø, og glanekollisjoner.

Selv hadde jeg blitt rimelig grinete hvis jeg måtte ligge bak en rask bil som kjører i 70 km/t for å spare på drivstoffet sitt...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

OddB

Det koker vel ned til å sørge for å ikke planlegge med for knappe marginer..? Å ta med reservetanken i regnestykket er nok ikke lurt..
En time i Drammen hadde vært en time spart i dette tilfellet :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gusse

Neste produkt for Tesla: Batterikanne(Jerry kanne). Gå/haike til nærmeste stikk, fyll opp med strøm, tilbake å fylle på bilen en "skvett", nok til å komme seg til nærmeste påfylling/ladestopp :) ;D 8)

i_expect

Sitat fra: OddB på mandag 27. januar 2014, klokken 00:40
Det koker vel ned til å sørge for å ikke planlegge med for knappe marginer..? Å ta med reservetanken i regnestykket er nok ikke lurt..
En time i Drammen hadde vært en time spart i dette tilfellet :D

Du har selvsagt helt rett. Men nå skal det sies at vi faktisk ikke regnet med reserven når vi dro fra Gol eller Drammen. Vi fylte ikke helt smekkfullt på Gol. Jeg husker ikke hvor mange minutter som var igjen, men på indikatoren var det en bitteliten flis igjen. Indikatoren er delt inn i 10 like "bolker". For meg er det derfor naturlig å anta at hver av de bolkene er på ca 8kwh da vi vet at kapasiteten er på ca 81kwh.  Så med den lille flisa igjen å lade ville jeg jo anta at bilen hadde (konservativt) estimert mer enn 79kwh. Vi fikk bruke 76,1kwh. Det er jo 5kwh under full tank og burde etter mine begreper vises tydelig på batteriindikatoren når vi fylte på Gol. Men det var såvidt en synlig flis på ladeindikatoren på den store skjermen (ikke den lille oppe i hjørnet eller på dashbordet med andre ord). Det var der jeg forregnet meg. Mulig jeg burde skjønt dette  ???

Når bilen stoppet hadde vi brukt 76,1kwh. Snittet lå på 220wh for hele turen. Det burde etter mine beregninger gi et snitt på ca 224wh. Om tanken hadde vært på 78kwh ca 230wh (og da har vi ikke tatt med reserven).

Eneste lærdommen jeg føler jeg har fått av dette er at jeg ikke vet noe mer om hvor mye jeg faktisk kan ta ut av bilen. Men jeg kommer til å stoppe tidligere neste gang...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: AndersinOslo på mandag 27. januar 2014, klokken 00:36
Enig i det, men da tusler det en fyr og henter 5 liter. Litt mer drama involvert når vi står der og skal dras opp på flakbil. Du får glanekø, og glanekollisjoner.

Selv hadde jeg blitt rimelig grinete hvis jeg måtte ligge bak en rask bil som kjører i 70 km/t for å spare på drivstoffet sitt...

Det kan jo også sies at jeg fulgte trafikken fra Gol til Drammen og den lå på 70 i 80 soner og lavere enn 70 i 70-soner. På firefelten lå vi på maks 96 og firefeltene ved Larvik på rundt 80. I Telemark lå vi rundt 70, som alle andre bortsett fra den siste biten da det ble enda litt senere, uten å lage noe kø.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Øyvind.h

Så lenge man flyter med trafikken trenger man ikke ha dårlig samvittighet. Det er alltid noen som har dårligere tid enn folk flest og presser på :)

Men har man feilberegnet og må kjøre under fartsgrensen, så kjør av veien når du blir tatt igjen (som jeg ser ble gjort i dette tilfellet). Har kjent på rekkeviddeangst med Leaf``en et par ganger, og da tar jeg selv konsekvensene av mine feilberegninger (dvs. unngår å være en propp).
Ikke sats på at det går bra, spesielt nå i kulda hvor noen mindre uforutsette hendelser kan velte mye.

I 100-sonen er det enklere, for der kan man fint ligge i 95km/t uten å være propp. Leser innimellom om folk som kjører i 60-70km/t i 100-sonen, noe jeg finner utrolig egoistisk. Men vil folk gi elbilen et elendig rykte så er det jo lite jeg får gjort med det.

Som andre nevner her er det ufattelig irriterende å havne bak folk som ligger godt under fartsgrensen, så kjør av veien eller skru opp farten når du blir tatt igjen (dvs når du blir tatt igjen fordi du kjører alt for sakte).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05Men det var såvidt en synlig flis på ladeindikatoren på den store skjermen

Men jeg kommer til å stoppe tidligere neste gang...
Batteriet i en Tesla oppfører seg nok som de fleste andre batterier, og siste rest tar nok vesentlig lenger tid å lade opp enn første del av batteriet.

Når restkapasitet nermer seg 0 bør lademuligheten være like ved. Jeg har selv opplevd å komme til 0km igjen og kjørt videre. Jeg er veldig glad for at jeg slapp det du opplevde. Jeg hadde ca 21,2km hjem når jeg var på null, men mesteparten var nedoverbakke fra liertoppen til slependen. Så jeg kunne kjøre på grønt nesten hele veien. Personlig mener jeg denne reserven aldri bør brukes. Bedre å planlegge 20km resverve og når man er på 20 i rest, er eneste løsning å lete etter ladeplass.

Jeg vil anbefale å legge inn denne i favoritter i Tesla browseren:
http://www.ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilteslamodskart.php
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: i_expect på mandag 27. januar 2014, klokken 09:05
Du har selvsagt helt rett. Men nå skal det sies at vi faktisk ikke regnet med reserven når vi dro fra Gol eller Drammen. Vi fylte ikke helt smekkfullt på Gol. Jeg husker ikke hvor mange minutter som var igjen, men på indikatoren var det en bitteliten flis igjen. Indikatoren er delt inn i 10 like "bolker". For meg er det derfor naturlig å anta at hver av de bolkene er på ca 8kwh da vi vet at kapasiteten er på ca 81kwh.  Så med den lille flisa igjen å lade ville jeg jo anta at bilen hadde (konservativt) estimert mer enn 79kwh. Vi fikk bruke 76,1kwh. Det er jo 5kwh under full tank og burde etter mine begreper vises tydelig på batteriindikatoren når vi fylte på Gol. Men det var såvidt en synlig flis på ladeindikatoren på den store skjermen (ikke den lille oppe i hjørnet eller på dashbordet med andre ord). Det var der jeg forregnet meg. Mulig jeg burde skjønt dette  ???

Måling av batteriers ladetilstand er dessverre ingen eksakt vitenskap. Man vil alltid kunne få avvik noen prosent i hver retning dessverre. Enklest er det når batteriet er helt fulladet, da har man ganske god kontroll.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Så forbaska da, så lite som var igjen at du skulle greid det.....90 istedet for 96 på motorveien ville gjort susen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA