Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LADING: ERFARING MED SALTO PRODUKTER

Startet av MikkeBoomBoom, onsdag 22. januar 2014, klokken 09:54

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Halvt batteri i Kristiansand pleier vanligvis å bety ca 1 mil igjen på batteriet når jeg er fremme i Grimstad (4,8km) men ikke i dag. Antar at det har noe med kulda å gjøre og at jeg var litt for snill med meg selv og antall grader på varmen. Hadde også glemt å sette på Eco-mode, resultat var 1km rekkevidde når jeg omsider kom frem til garasjen. Når jeg hadde 3km igjen kom det en skilpadde opp og reduserte motokraft til ca 20%, uansett hvor langt inn jeg dyttet pedalen.



Spennende!  ;D

Taz79

Bra o veta! Tack för informationen! :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Lurvine

Sitat fra: Mikalv på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:43
Når jeg hadde 3km igjen kom det en skilpadde opp og reduserte motokraft til ca 20%, uansett hvor langt inn jeg dyttet pedalen.



Dvs den gikk inn Eco+ ?
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Lurvine på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:45
Dvs den gikk inn Eco+ ?

Nei, den går først inn i Eco, ved 2mil, deretter går den i Eco+ ved 1mil og til slutt Eco+skilpadde-modus. Eco begrenser plutselige gasspådrag og varmeapparatet, Eco+ gjør det samme i tillegg så begrenses motorkraften til 80% og varmeapparatet slås av. I skilpaddemodus har du kun 20% motorkraft.

Ps. Med forbehold om at alle tall er ca og kan inneholde feil, dette er tatt ut av eget hode :)

Loppa

Jeg forsøkte å kjøre min "tom" for en stund siden. Rekkevidden var 8 km da jeg egentlig var hjemme og ville forsøke hvor langt den gikk.

Jeg fartet rundt i nabolaget rett over 2 mil på tripptelleren, før jeg parkerte hjemme på 3 km igjen på rekkevidden.

Det var før jul da det var en god del plussgrader, men allikevel greit å få bekreftet at rekkeviddeberegningen er som en litt vrang dame - tolker alt i verste mening og er i overkant defensiv.

;)

Taz79

När "turtle mode" går in. Vad blir topphastigheten? Vilken hastighet kom du upp i? Turtle mode började vid 3km?
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Taz79 på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:12
När "turtle mode" går in. Vad blir topphastigheten? Vilken hastighet kom du upp i? Turtle mode började vid 3km?

Når den koblet inn var jeg i en 50 sone og stort sett flatt eller nedoverbakke så jeg fikk egentlig ikke testet.
Måleren stoppet som sagt rett under 20% når jeg ga gass så det er jo bare å forsøke å holde seg på 20% motorkraft så får du svar på spørsmålet ditt :)

hma

Noen velmente råd fra en som har kjørt elbiler en stund:

- Ikke tyn rekkevidden på bilen

- Planlegg alltid kjøringen med margin og unngå å kjøre til ladelampen lyser

- Det røde feltet i instrumentet er ikke rødt ved en tilfeldighet - rødt bety normalt 'stopp'

- Kjøring med margin gir bedre trafikksikkerhet og lengre levetid på batteriet.


Skal man eksperimentere med maksimal rekkevidde, gjør det kontrollert og sørg for å ha en rask reserveløsning slik at du ikke er til hinder for andre trafikanter.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hma på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:30
Noen velmente råd fra en som har kjørt elbiler en stund:

- Ikke tyn rekkevidden på bilen

- Planlegg alltid kjøringen med margin og unngå å kjøre til ladelampen lyser

- Det røde feltet i instrumentet er ikke rødt ved en tilfeldighet - rødt bety normalt 'stopp'

- Kjøring med margin gir bedre trafikksikkerhet og lengre levetid på batteriet.


Skal man eksperimentere med maksimal rekkevidde, gjør det kontrollert og sørg for å ha en rask reserveløsning slik at du ikke er til hinder for andre trafikanter.


Enig i det du skriver, men nå har bilen, av en eller annen grunn sluttet å lade på egenhånd når jeg har vært i Kristiansand ved to anledninger. Lading starter som normalt men når jeg kommer ut så har det ikke skjedd noe. Ettersom jobben min er i Grimstad og jeg holder på å pusse opp hus i Kristiansand til langt på natt blir det ikke bussing på meg, da blir det kjøring med hjertet i halsen.

Taz79

Sitat fra: Mikalv på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:59
Sitat fra: Taz79 på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:12
När "turtle mode" går in. Vad blir topphastigheten? Vilken hastighet kom du upp i? Turtle mode började vid 3km?

Når den koblet inn var jeg i en 50 sone og stort sett flatt eller nedoverbakke så jeg fikk egentlig ikke testet.
Måleren stoppet som sagt rett under 20% når jeg ga gass så det er jo bare å forsøke å holde seg på 20% motorkraft så får du svar på spørsmålet ditt :)

aha. när du skrev 20% innan så förstod jag inte att det var på måleren du menade! :) Då vet jag! Tack!
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA