Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye (vampire) drain har du på din bil?

Startet av Hamiso, tirsdag 21. januar 2014, klokken 23:05

« forrige - neste »

Hamiso

Skal ein tur frå (ei mil sør for) Eidsvoll til Ahus med sonen i morgon, og grubla litt på å dra med C-Zeroen.
Det er omlag 6 mil dit. Det er meldt -6 grader og snø utover ettermiddagen.
Med vifta på lågast omdreiing pleier bilen å gi beskjed om omlag 85 km rekkevidde.
-Det er to ladepunkt på Ahus. Pleier dei å vera ledige og i orden?
-Alternativt er det åtte ladepunkt like ved, på Lørenskog Videregående. Men dei er strengt tatt berre for besøkande?
-Elles er det noko ved Lørenskog Rådhus og rundtomkring, men det er ca 4 km borte, og i lengste laget å gå.
-På vegen til og frå, er det ein hurtigladestasjon ved Berger. Er den i orden/ikkje alt for opptatt?

Tja. Etterkvart som eg skriv, tenkjer eg at dersom eg hadde vore åleine på turen, trur eg at eg ville ha prøvd. Men med eit barn på fire blir dette kanskje i overkant... Kva trur de?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

cossie3

Det bør gå bra. Er to ladepunkter på A-hus ja, de gangene jeg har vært der har de vært ledige. Det er og dessuten flere stikkontakter i p-huset.

Problemet er kanskje på vei hjem, er god del rushtrafikk og oppoverbakker :)
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

svingen

det her skal vel ikke være noko problem.
Er jo flere lader som ikke er langt unna,blant annet 2 stk i lillestrøm (hurtiglader altså) er bare 6 km unna så har du en på frogner på vei hjemm som du sier men ville nok forsøkte og lade på ahus eller lillestrøm kjedlig hvis det er noe feil med den som står på berger (skal jo ikke være det men)

Videre så ville jeg hat med 20 meter lang skjøteleding,ville ikke vært spesielt overasket om det var noen som har parkert med elbil på de 2 ladepunktene uten og lade.... greit og ha skjøte ledning da :)

er det opptatt på ladeplassen og du spør i resepsjonen hos ahus hjelper dem og sikker til,eller dem bør hverfall dem bør jo være opptatt av att det er bra får helsen/miljøet uansett ville jeg sakt i fra når jeg var der att det er kun 2 ladepunkter og att det bør settes opp flere (hvis du tar bensin bilen eller kollektivt så bør du hverfall si det) gjerne tips dem om att det bør stå skilt kun til lading av elbil hvis det ikke gjør det,slik att dem som står der lader hverfall,er utrolig lei av og slite med og komme hjemm osv så er det mange lade plasser og så står det elbiler uten og lade (har dessveret opplevd det men har skøyte ledning så har klart meg)

hvis du skal ta "tilfeldig" stikk rundt i garasjen bør du ikke lade på mere enn 10a kanskje 6a hvis du ikke trenger mere så går ikke sikringen :)

6a ca 16% i timen og 3151 watt (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
10a ca  9% i timen og 2145 watt  (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
6a ca 6% i timen og 1271 watt (målt med en billig sak fra clash olsen så ikke nå 100% nøyaktig)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

For og få mest mulig straum inn er det mest effektivt og hurtiglade fyrst, så normal lade.

Usikker på om ladepunkt her er populært, men det bør vere mulig og finne straumkontakt ein stad der. Det er og ladeplassar i den delen som er reservert for dei tilsette, men her det bom og p-bevis påkrevd.

Hurtiglader i Lillestrøm er gratis - og ofte ledig etter min erfaring - så dette bør gå greit om du har litt ekstra kabel med for og lade i p-hus etterpå. (Tek tid og hurtiglade om vinteren.)

Om det er lov og parkere på Lørenskog Videregående er usikkert, må i så fall spørre.

Du har og ein muligheit ved kjøpesenter, Metro (ca 2 km), Triaden (ca 4km) og Elkjøp. Dvs, om du har ærend her før eller etterpå så er det alltid ledig her.

Og - til slutt - kan gjerne få lade heime hos meg, det er ca 3 km ifrå Ahus.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Hamiso

Tusen takk for alle innspel.
Tar sats med denne ruta: Biltema Skjetten for å kjøpa tjukk nok kabel. Kanskje lada litt der, viss det er noko stikkontakt eg får lov å bruka. Så hurtigladestasjon på Stortorget, Lillestrøm. Så ahus. bereknar veldig god tid. 2 1/2 time....og skulle det skjære seg heilt, så ser eg ikkje bort frå at du får besøk, tb.

Ønsk meg lykke til.

-Pendlar med sykkel

svingen

som du sier husk og kjøpe en  tykk kabel på  2.5mm det må du ha får 16a på 10a kan du bruke 1.5mm men ville ikke anbefalt det tror ikke det er mere enn det må være.
Har selv en 20 meter lang kabel men skulle jeg valgt igjen ville jeg eller hatt en 20 meter på trommel,er en del styr og få 20 meter ut og blir alltid noen knuter på den syns jeg,men det er kanskje mere bruker feil enn noe annet ;)

den ilgger alltid i bilen og overaskende ofte man får bruk får den.

tror det er den her jeg har http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Ville eller basert meg på og prøvd og lade på Ahus er det opptatt kan du hurtiglade på vei hjemm,vs og først hurtiglade og så viser det seg att det ikke var nødvendig,tror jeg fikk 30% på 15 min når jeg hurtigladet sist så det går ikke fort på vinteren,greit og ungå hvis man kan :) (hvis du er lenge nok på ahus til og få ladet opp lit da)

God tur! :)
og lykke til.

husk og skriv hvordan det gikk da :)
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: Hamiso på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:49
Tusen takk for alle innspel.
Tar sats med denne ruta: Biltema Skjetten for å kjøpa tjukk nok kabel. Kanskje lada litt der, viss det er noko stikkontakt eg får lov å bruka. Så hurtigladestasjon på Stortorget, Lillestrøm. Så ahus. bereknar veldig god tid. 2 1/2 time....og skulle det skjære seg heilt, så ser eg ikkje bort frå at du får besøk, tb.

Ønsk meg lykke til.
Høyres ut som ein god plan. Er også spent på korleis det har gått.
Litt seint no, men sender deg PM med mobilnr, så har du det.
Lørenskog

bruisepristine

Du har også hurtiglader på mcdonalds Jessheim nord hvis behovet skulle melde seg på vei hjem :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

cossie3

Hvordan gikk det ? :)
Jeg hadde den store glede av å gå tom for strøm idag.. småflaut men gikk heldigvis bra
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

Hamiso

Ja. Det gjekk bra, det. Hurtigladaren på Lillestrøm er jo fantastisk. Eit par sakteladingar i tillegg, og så var eg heime igjen. Køyrde to mil utan vifte i byrjinga etter kvar lading og elles vifta på 1. Var nok til å halda dugg borte. 1 mil igjen då eg var heime.
Artig med rekkeviddeekspedisjon (blir det det neste nye ordet, etter "rekkeviddeangst"?).
Og takk igjen for tilbodet, TB. Men det gjekk bra.

-Pendlar med sykkel

svingen

Sitat fra: Hamiso på onsdag 15. januar 2014, klokken 20:44
Ja. Det gjekk bra, det. Hurtigladaren på Lillestrøm er jo fantastisk. Eit par sakteladingar i tillegg, og så var eg heime igjen. Køyrde to mil utan vifte i byrjinga etter kvar lading og elles vifta på 1. Var nok til å halda dugg borte. 1 mil igjen då eg var heime.
Artig med rekkeviddeekspedisjon (blir det det neste nye ordet, etter "rekkeviddeangst"?).

så bra det ordet seg,du la ikke merke til hvor mye du fikk ladet på hurtigladeren på 15 min eller hvor lenge du ladet? var kanskje ikke så kaldt eller i dag,ble litt overasket over hvor seint det går på vinteren :)
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Veldig bra. Det er ein reserve når estimatet er brukt opp så hadde du nok litt margin her, men alltid betre med litt reserve, spesielt vinterstid.
Med OVMS (sjå eigen tråd) er det mulig og sjå rest i %. Var det ledig ladeplass i p-hus ved Ahus, eller måtte du ta andre ladestopp? Passasjeren tok ventetida med ro?

Veldig bra det ordna seg, men du er uansett velkommen ein annan gong  ;D
Vart litt redd her når eg såg siste melding kl 1049 - og ingen ny rapport  :o
Lørenskog

svingen

//Off topic
anbefaler alle som har elbil og registere seg her https://www.zeemaps.com/map?group=594342 da er det enklere får dem som havner i nød og ta en tlf og kaskje få seg litt strøm,er egetlig tessla folka som starta med det her,men kan jo være aktuelt få alle det her (har registret meg enda jeg bare har 16a og ikke akkurat bor sentralt) til flere det kommer til bedre er det jo,man lader jo ikke hjemme hos noen får moro skyld men tenkt hvor kjekt det er hvis man har tenkt og lade på en ladestolpe så er den defekt,ganske kjekt og få ladet hjemme hos noen da :) eller man feilberegner og bruker mere enn man har tenkt og trenger 1 time ladning får og komme frem dit man skal.

//off topic
Bor i Nittedal (oslo)

Hamiso

Sitat fra: svingen på onsdag 15. januar 2014, klokken 21:01

så bra det ordet seg,du la ikke merke til hvor mye du fikk ladet på hurtigladeren på 15 min eller hvor lenge du ladet? var kanskje ikke så kaldt eller i dag,ble litt overasket over hvor seint det går på vinteren :)

Det var tre mil igjen då eg kom til Lillestrøm. Lada ein halvtime og hadde ca 80%\over 7 mil.
D var ein ledig plass på ahus. Og ein ledig på Jessheim storsenter. Coop extra sin ladar v Skedsmo var forresten øydelagt. Og v Lørenskog videregående fekk eg svar noko forseinka i kveld om at deira ladarar er ute av drift for tida pga ombygging, men at dei snart skal vera oppe og opne for alle.
Har sett litt på ladekameratene.no og det ser bra ut. Kan jo bli eit godt tiltak mot angst, stress, skilpadder og det som verre er.

-Pendlar med sykkel

Hamiso

...og fireåringen, ja.
Han er den perfekte elbilist. Sat i ein ganske kald kupè med ulltøy, vinterdress og lue, hadde vannflaske, banan og ekstra ullteppe til disposisjon, kikka interessert på den fine hurtigladaren på Lillestrøm, syntes det var mange bilar i Lillestrøm, kosa seg med muffins på kafè, handhelste høfleg på alle legane på Ahus, fekk premie i leikebutikken på Jessheim, men vart sliten og mammasjuk den siste timen. Og stadig utbraut han; "Se! Der er også en elbil!"

-Pendlar med sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA