Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tur/Retur Bergen-Stavanger på en dag - Tips?

Startet av Elisabeth, tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:19

« forrige - neste »

elvedalen

Jeg har en ny tekna, å  jeg bruker B i fart, ved nedbremsing og ned bratte bakker og det funker bra.
Nissan Leaf Tekna 2013.

reptil


Sitat fra: Belloq på torsdag 16. januar 2014, klokken 10:43
Føler egentlig ikke den bremser noe mer en i rein B modus jeg da men, mulig jeg tar feil.
Du har nok rett.

Eco er for min del å foretrekke, kan da være mindre fintfølende på gassen og syns det er mer behagelig.
Svart Leaf Acenta

Bekkenes

B
Eco
Drive

Slik vil jeg rangere de tre.
B er ekstremt kraftig på bremsen, skal være i meget bratt bakke uten at den sakker ned hastigheten :P

Eco bremser også litt, men ikke sånn at den "forstyrrer" hastigheten på bilen nedover bakker, også tyngre på pedalen, men man får samme futt med tung fot.

Jeg holder meg til Drive hvis jeg ikke skal kjøre mer en 100km på vinterstid.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

eivisa

Leaf 2011mod. Jeg kommer lengst i D.
Da ruller bilen lengre, samtidig som den genererer litt .
Bruker selvfølgelig eco ned bratte bakker og når
farten overstiger fartsgrensen.
Men en må være lett på gassen. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Belloq

Da vil det jo være best og veksle, altså bruke B kun i nedoverbakker og inn mot full stopp og D når man har jevn flyt.
P85 2014

Trig8

Sitat fra: Belloq på mandag 20. januar 2014, klokken 14:18
Da vil det jo være best og veksle, altså bruke B kun i nedoverbakker og inn mot full stopp og D når man har jevn flyt.
Jeg ser ikke at det skal være slik. D regenerer 2 prikker og B opptil 4. Hvis du kjører i B og ikke slipper opp gasspedalen mer enn at du får tilsvarende regenerering som i D skulle det ikke være noe forskjell.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

eivisa

Det er mye bedre for høyrefoten i D, da du slipper å holde den i på gasspedalen hele tiden... ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

olemorten76

Sitat fra: eivisa på tirsdag 21. januar 2014, klokken 11:33
Det er mye bedre for høyrefoten i D, da du slipper å holde den i på gasspedalen hele tiden... ;)
Jeg har fulgt med litt på deg eivisa, i carwings rankingen, og er intet mindre enn imponert over forbruket kombinert med antall kjørte kilometer.I dag er du så langt i februar ranket som nr. 5 i energyeconomy på 13.9 med kjørte 362,9 kjørte km. Kan du fortelle oss litt om dine erfaringer/"hemmeligheter", utover at du stort sett kjører i drive og med cruisekontroll. En sammenfatning av dine økonomiske kjørevaner hadde jeg satt pris på! Jeg har nok litt å lære her. Og hva med topografien, bor du spesielt gunstig til?!
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

JanBrede

Sitat fra: Belloq på mandag 20. januar 2014, klokken 14:18
Da vil det jo være best og veksle, altså bruke B kun i nedoverbakker og inn mot full stopp og D når man har jevn flyt.

Jeg tenker ihvertfall at B-modus (+eco) gir best resultat hvis du ikke selv kan bestemme flyten i kjøringen, bykjøring feks.  Hvis man derimot er på mer åpne veier og kan bestemme sin egen flyt er det beste å se langt frem og holde jevn fart i D.  Og så finnes det opplagte unntak, feks lange nedoverbakker hvor det å slippe opp fartspedalen ikke gir nok bremseeffekt og man bør skifte til B og holde litt trykk på fartspedalen isteden.

Flere tips fra andre med gode erfaringer mottas med takk, eivisa?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Bekkenes

Kjører langt fra økomisk og har 16,4o kWh/100km, imponert over personen noen steg over nede på 13 tallet  :o
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Kjell Leaf

Sitat fra: Bekkenes på fredag 07. februar 2014, klokken 12:23
Kjører langt fra økomisk og har 16,4o kWh/100km, imponert over personen noen steg over nede på 13 tallet  :o
Tja, jeg er ikke lmponert hvis den økonomiske kjøringen går ut på å være til hinder for andre i trafikken. Sinker i trafikken er det nok av.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Belloq

Oi jeg ligger på 19,5 ::) Føler jeg kjører ganske normalt,
P85 2014

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Elisabeth


Nå har jeg begynt å få dreisen på økonomisk kjøring og ligger på 16.5. Jeg kjører stort sett i D modus, B i nedoverbakker og ECO på bykjøring. Jeg bruker varme når jeg trenger det og forvarmer hver morgen.

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Belloq

Nå kjører jeg ikke i eco overhodet, så det har nok en del og si. Er vel lett og være litt ufølsom på foten uten eco, så da går det vel mye unødvendig energi.
P85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA