Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tur/Retur Bergen-Stavanger på en dag - Tips?

Startet av Elisabeth, tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:19

« forrige - neste »

Elisabeth

Hvilken kjøremodus passer best til bykjøring?
Er litt forvirret ang de forskjellige kjøremodusene. Hva er egentlig forskjellene mellom B og D? Litt mer regenerering i B, men er det mer energisparende å kjøre i B modus. Hva er fordelen med D modus da?


Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

reptil

D modus er vanlig kjøring, med god gassrespons. Personlig bruker jeg den kun når jeg skal "leke" litt.
Eco gir deg samme kraften, men da må du kjøre kickdown. Den kan virke seig, men selv syns jeg den gir mindre rykkete kjøring.
B modusen gir mer motorbrems i begge innstillinger. Den har jeg selv på, men er en vanesak
Ved bykjøring ville jeg nok selv valgt standard eco uten B, tror ikke den vil gi mye nytte i regen der.
Svart Leaf Acenta

Thomas Parsli

Jeg savner mer regnerering på min 2012-modell som ikke har B.
Med elbil er bremsing "dumt" (uøkonomisk), så B bør fungere utmerket til bykjøring :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

reptil

Opplever selv at B har mest for seg når hastigheten er 60 km/t +.....
Men det er nå bare meg :)
Svart Leaf Acenta

FrodR

Jeg bruker dette vekselvis etter føre, trafikk og humør. Legger ofte inn B-mode i nedoverbakker for å bremse og regenerere mer, er dette forresten greit, å bytte modus under kjøring?
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

emil

Har ikke B, kun D og ECO.

Bruker i prinsippet kun D. Liker at jeg får reaksjon fra fartspedalen med en gang. Særlig når man skal finne seg luker inn i trafikerte kryss/rundkjøringer. ECO brukes nesten kun som motorbrems i lengre nedoverbakker og nå vinterstid har den fått litt jobb i oppoverbakker som "antispinn" uten at motoren kutter (dvs, skrur av antispinn og skrur på ECO).

Leon

Sitat fra: reptil på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:31
Opplever selv at B har mest for seg når hastigheten er 60 km/t +.....
Men det er nå bare meg :)

Jeg opplever det motsatte. Ved "rykkete" kjøring, i lav hastighet, som kø, lyskryss etc., føles B modus veldig behagelig å kjøre med. Bremseeffekten kommer bare du slipper gasspedalen, og du behøver ikke bruke bremsen så ofte. Ved vanlig landeveiskjøring kjører jeg i D modus, men bytter ofte til B modus hvis jeg ser jeg må bremse ned.

Eco modus bruker jeg sjelden eller aldri. Har inntrykk av at du oppnår det samme forbruket ved forsiktig bruk av gassen i D modus.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

reptil

Du har nok helt rett i det med forbruket.
Jeg syns det bare er mer behagelig å kjøre uten å være så forsiktig :)
Svart Leaf Acenta

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:45
Jeg savner mer regnerering på min 2012-modell som ikke har B.
Med elbil er bremsing "dumt" (uøkonomisk), så B bør fungere utmerket til bykjøring :)

Thomas
Er det egentlig mer regenerering i de modellene som har B-modus? Er det ikke slik at i begge variantene så velger systemet regen når du bremser helt til du når maks regen der bremseskivene tar over?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

reptil

Du slipper ihvertfall å bruke bremsepedalen så mye...
Svart Leaf Acenta

Thomas Parsli

Sitat fra: Electrix på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:56
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:45
Jeg savner mer regnerering på min 2012-modell som ikke har B.
Med elbil er bremsing "dumt" (uøkonomisk), så B bør fungere utmerket til bykjøring :)

Thomas
Er det egentlig mer regenerering i de modellene som har B-modus? Er det ikke slik at i begge variantene så velger systemet regen når du bremser helt til du når maks regen der bremseskivene tar over?

Når jeg leser http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/presskits/us-2013-nissan-leaf-press-kit ser det jammen ut til at ECO gir mest regen:

"Braking is provided by power-assisted front vented disc/solid rear disc brakes with Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Brake force Distribution (EBD) and Brake Assist. LEAF's standard regenerative braking system helps increase range. By applying the brakes or reducing speed by letting off the accelerator, the electric motor acts as an electric generator, converting energy that would otherwise be wasted into battery energy. The new "B-mode" (SV and SL grades) allows the driver to engage an even more aggressive level of regenerative braking while decelerating, such as when going down hills. The "B-mode" is in addition to the normal and Eco drive modes. The Eco mode increases regenerative braking, assists in limiting motor output and reduces HVAC power output."

Noen som faktisk har en 2013-modell vet kanskje mer ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

reptil

Mest regen er ved Eco OG B.
Da bremser bilen ganske "heftig".
Har 2013 Euroleaf
Svart Leaf Acenta

Belloq

Føler egentlig ikke den bremser noe mer en i rein B modus jeg da men, mulig jeg tar feil.
P85 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:45
Jeg savner mer regnerering på min 2012-modell som ikke har B.
Med elbil er bremsing "dumt" (uøkonomisk), så B bør fungere utmerket til bykjøring :)
Om man bremser veldig forsiktig vil det ha samme effekten som B-modus, den regenererer 30 kw ved forsiktig bruk av bremdepedal.

Thomas
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

olemorten76


Sitat fra: emil på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:12
Har ikke B, kun D og ECO.

Bruker i prinsippet kun D. Liker at jeg får reaksjon fra fartspedalen med en gang. Særlig når man skal finne seg luker inn i trafikerte kryss/rundkjøringer. ECO brukes nesten kun som motorbrems i lengre nedoverbakker og nå vinterstid har den fått litt jobb i oppoverbakker som "antispinn" uten at motoren kutter (dvs, skrur av antispinn og skrur på ECO).

Jeg ville vært forsiktig med å skru av antispinn til fordel for eco da man samtidig deaktiverer antiskrens...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA