Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er prisen på å skifte til et nytt 85 kw batteri pr i dag?

Startet av olaover1, tirsdag 21. januar 2014, klokken 18:01

« forrige - neste »

olaover1

Vet noen om det går an å justere speedometeret til å vise mer korrekt hastighet?
Har målt hastighet med gps på helt flat vei og ved viste 90kmt i displayet er gps hastighet 80kmt.
Ved viste 50kmt i displayet er gps hastighet 43/44 kmt. Synes dette er en litt for drøy feilvisning.
Kjører med originale hjul og dekkdim 205/55-16. Hakka 7 piggdekk.
Hva er din erfaring med dette??
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Persn

Akkurat samme avvik i hastighet viser min 2013 mod. Tekna levert i oktober. Ganske irriterende faktisk.... Kjører også original dekkdimmensjon.

olaover1

Min er også en Tekna. Skal inn til merkeforhandler nå på fredag for å se om det går an å gjøre noe med dette.

Elisabeth

Det samme her. Speedometeret viser 6-10 kmt mindre enn faktisk hastighet.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

hansrune

Har ca samme feilvisning på vår 2012 modell med samme dekkdimensjon. Har gjentatte ganger prøvd å overbevise Aalgårds Auto om at dette er i meste laget, me får bare vidløftige svar på at dette ansees å være akseptabelt etc.
Mener det skal kunne justeres i servicemenyen (ref http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=12904) men har ikke prøvd

Sent from my iPad using Tapatalk

emil

Min USA-Leaf viser 3km/t for mye i både 80 og 90. Usikker på dimmensjon på dekkene, men merket ikke noen forskjell mellom sommer- og vinterdekk.

olaover1

Da er det ikke bare vi som sliter med dette problemet ser jeg. Skal komme med svar om hvordan dette går på fredag. Men kom gjerne med innspill om noen andre har fått dette justert og event hvordan.

knnygar

Men gjennomsnittsfarta i displayet er korrekt  :P
Har nullstilt snittmålaren og lagt cruisekontrollen på 88km/t. Snittet blir då 80km/t.
Det er altså kun speedometeret som er feil, og det er vistnok heilt vanleg på alle nye bilar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Thomas Parsli

Kjøretøyforskriften § 35-1 er klar (http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§35-1) og direktivet det henviser til sier hastighet +10% + 4km ligger speedometeret på Leaf innenfor marginene.
Ikke regn med at en reklamasjon hjelper...

Min bil viser 8% feil (for mye) og det er enkelt  å korrigere godt nok ved å "legge til 1/10 av hastigheten - 1):

50 => 54
60 => 65
70 => 76
80 => 87
90 => 98

At jeg kjører i 90,16km/t istedenfor 90km/t er langt innenfor marginene på ev. fartskontroller.

Skal dere klage må dere klage på at bilen ikke har GPS-korrigering.

Dette er selvfølgelig diskutert før: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7755.0.html
I siste innlegg står det hvordan man vår navigasjonsenheten i "debug-mode", der kan du lese av GPS-hastighet under kjøring.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

olaover1

Takker for alle innspill.
Da får jeg prøve som nevnt i link ovenfor å trykke - Skru av radio, og trykk deretter i rask rekkefølge: Map, Map, Map, Audio (on), Audio (off), Map. For å se om noe lurt kommer frem der :)

MrMastodon

Såvidt jeg har forstått fra tidligere diskusjoner her på forumet, så er det eneste du kan forandre i den "hemmelige" menyen gjennomsnittsfarten som brukes av navigasjonen for å beregne tid. Men jeg vet ikke om det stemmer.

knutgrr

Teori: Nissan har gjort det med vilje, slik at man føler/tror at man kjører relativt raskt, mens man i realiteten kjører saktere og batteriet varer følgelig lengre. Slik opplever man rekkevidden lengre enn den faktisk er hvis man kjører i fartsgrensen på motorveien etc. Woah!
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Thomas Parsli

Sitat fra: MrMastodon på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:56
Såvidt jeg har forstått fra tidligere diskusjoner her på forumet, så er det eneste du kan forandre i den "hemmelige" menyen gjennomsnittsfarten som brukes av navigasjonen for å beregne tid. Men jeg vet ikke om det stemmer.

Jeg har ikke sett muligheten til å korrigere, men du kan se (på "GPS debug" el.) faktisk hastighet.
Jeg er imidlertid overrasket hvis du du også har rundt +8% feil i alle hastigheter :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: knutgrr på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:47
Teori: Nissan har gjort det med vilje, slik at man føler/tror at man kjører relativt raskt, mens man i realiteten kjører saktere og batteriet varer følgelig lengre. Slik opplever man rekkevidden lengre enn den faktisk er hvis man kjører i fartsgrensen på motorveien etc. Woah!

Feilvisningen folk rapporterer om her er ikke mer enn jeg har hatt på diverse fossilbiler før, så jeg tror ikke veldig på den teorien der. Men den kan jo like gjerne føres over til fossilbiler, man tror man kjører fortere enn det man gjør og sparer noen dråper bensin.

Uansett ser jeg egentlig veldig lite på speedometeret når jeg kjører på de vanlige veiene. Klarer som oftest å få den lokale fartsmåletavla til å vise fartsgrense +/- 1km/t uten å se på speedometeret hvis jeg får ligge uforstyrret på veien.

Bekkenes

Jeg hadde mellom 1 og 2 km feil på min 2012 Audi A6, så gjelder ikke alle nye biler. Fikk sjokk når jeg målte Leafen
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA