Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Piggdekk eller Piggfrie?

Startet av Gliderman, tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

MindViruz


Sitat fra: Elmo på fredag 14. februar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: MindViruz på fredag 14. februar 2014, klokken 19:12
Jeg har lyst å spørre: Bruker du bilen mindre eller mer etter du fikk elbil?

Herre gud, det er et femkomstmiddel !  Jeg kjører etter behov. Jeg benytter elbilen akkurat slike mye/lite som jeg bruke dieselpurka før jeg kjøpte elbil

Da er det ditt svar. Andre ser hvor billig elbilen er å bruke ifht buss og fossilbil. Og dermed blir den brukt mer enn den gamle fossilbilen.

Birger

Sitat fra: MindViruz på fredag 14. februar 2014, klokken 21:19

Sitat fra: Elmo på fredag 14. februar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: MindViruz på fredag 14. februar 2014, klokken 19:12
Jeg har lyst å spørre: Bruker du bilen mindre eller mer etter du fikk elbil?

Herre gud, det er et femkomstmiddel !  Jeg kjører etter behov. Jeg benytter elbilen akkurat slike mye/lite som jeg bruke dieselpurka før jeg kjøpte elbil

Da er det ditt svar. Andre ser hvor billig elbilen er å bruke ifht buss og fossilbil. Og dermed blir den brukt mer enn den gamle fossilbilen.

Nå er det lite reelt tallmateriale for både den ene og andre siden på dette. Det vil uansett endre seg etter hvert når el-bil fordelene minker.

Det som er viktig er å få fortgang i ren teknologi. Og det gjelder alt forbruk.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)



brynjar

Sitathttp://business.financialpost.com/2014/03/14/how-tesla-motors-incs-electric-car-batteries-are-adding-to-chinas-pollution-woes/?__lsa=046b-a0cc

Ser du noen sammenhengen mellom Tesla og Kinas fravær av miljøpolitikk? Annet enn at en forurenset kinesisk by og en Tesla er avbildet ved siden av hverandre? Jeg sliter virkelig med å følge argumentasjonen i artikkelen. ("En sten kan ikke flyve; Mor Lille kan ikke flyve; Altså er Mor Lille en sten"...)
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

timingbeltkiller

#21
Sitat fra: brynjar på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:59
Sitathttp://business.financialpost.com/2014/03/14/how-tesla-motors-incs-electric-car-batteries-are-adding-to-chinas-pollution-woes/?__lsa=046b-a0cc

Ser du noen sammenhengen mellom Tesla og Kinas fravær av miljøpolitikk?
Sjeldne råmaterialer EVs inklusive Tesla bruker, utvinnes hovedsakelig  i Kina med økologisk skade som resultat:

"The link is graphite, a vital component in batteries used in Tesla's Model S, Toyota's plug-in Prius and other electric cars, as well as in electronic gadgets including iPhones. It's mostly mined and processed in China where graphite pollution has fouled air and water, damaged crops and raised health concerns."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:32
Sjeldne råmaterialer EVs inklusive Tesla bruker, utvinnes hovedsakelig  i Kina med økologisk skade som resultat:

"The link is graphite, a vital component in batteries used in Tesla's Model S, Toyota's plug-in Prius and other electric cars, as well as in electronic gadgets including iPhones. It's mostly mined and processed in China where graphite pollution has fouled air and water, damaged crops and raised health concerns."

Du leste de svarene du fikk da du spredde den linken rundbaut her forige dagen?

... ellers trodde jeg egentlig ikke at grafitt ble regnet som "sjeldent"? Selv om det er korrekt at mye av det produseres i Kina da de har underbudt andre produsenter så de har måttet stenge ned gruver. Gruver som de nå, etter den samme artikkelen du siterer, begynner å åpne igjen etter at Kina har stengt noen av sine.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

#23
Linken er en liten del av det faktum at miljøvennlige biler eksisterer ikke. Verken i produksjon eller i bruk.

Elbiler er mindre miljøskadelige enn fossilbiler av samme størrelse.
Men små biler er mindre miljøskadelige enn store biler.
Adder disse to og fasitten er antakelig en stor elbil som Tesla S er høyst sannsynlig mer miljøskadelig enn en liten bensinbil som eksempelvis VW Up.

Å bytte ut verdens årsproduksjon på 100 millioner private fossilbiler med 100 millioner elbiler vil redusere bilparkens økologiske skadevirkninger, men langt fra nulle de ut.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 19:41
Interessant lesning :http://mariuspaus.blogg.no/1395069529_elbil_markedet_ignore.html

Synes du?
SitatKritikere advarer forgjeves om at elbiler kanskje ikke er så miljøvennlige som vi tror. Spørsmålet er om det er det viktigste akkurat nå.

Kanskje folk er smarte nok til å se igjennom bløffene som serveres av de som ikke ønsker en endring?


Sitat...batteriene er forurensende og energikrevende å produsere.

Sant nok, men ikke SÅ forurensende/energikrevende at det ikke oppveies av null utslipp og lavere energibruk over livsløpet. Elon nevnte da han var i Oslo at det går i 0 før 10.000km (eller mente han miles?) for en Model S. Regner med at de fleste EL-biler går lengre enn som så i løpet av livet :)

Sitat...selv om bilene kjører på ren vannkraft, kunne vannkraften erstattet skitten kullkraft i Europa.

Jaha? Så, ikke nok med at vi må betale en mye høyere pris for strømmen etter at de ble frislipp av eksport av strøm, men vi skal altså helst ikke bruke den her så elverkene kan eksportere enda mer?  Dessuten foregår det ett skifte også nede på kontinentet fra fossilt brensel til fornybar kraft. Og en av fordelene med elbiler er jo nettopp at om elproduksjonen blir renere - selv lenge etter at bilen ble produsert, så blir bilen også renere. Det kan ikke fossilbilene skryte av.

Sitat...batteriene gjør bilene så tunge at de bruker mer energi.

Ja, batteriene veier en del, og gjør hele bilen tyngre. Sier seg selv at den da bruker mer energi. Men, siden effekiviteten av elmotor (80-90% +) er "en smule" bedre enn eksplosjonsmotoren (20-35%?) så oppveies det i bøtter og spann. Du forbruker mer energi med fossilmotoren selv om du kanskje utnytter mindre energi enn elbilen. Resten kastes bort i varme etc...

Sitat...om mange kjører elbiler må vi bygge ut et mye kraftigere strømnett i landet.

De fleste lader vel bilene sine på natten, når belastningen er lav. Eksperter på elforsyningen her til lands har erklært at denne påstanden er helt feil. Rett nok kan det være noen lokale variasjoner....

Ellers hadde det heller ikke vært noe i veien for å gjøre nettet her til lands både kraftigere og mer feiltolerant. Kan ikke telle alle gangene strømmen faller ut for en kortere eller lengre periode her (lever ikke akkurat sentralt :p).


Sitat...elbilen blir en tilleggsbil og dermed får vi mange flere biler.

Nja og tja.... For småbiler med kort rekkevidde kan det sikkert ofte stemme. Men fortsatt erstattes km kjørt på fossilt brennesel med km kjørt på eldrift. Så hva er problemet?  De færreste kjører begge biler samtidig :p

For Tesla - og etter hvert andre biler med tilstrekkelig rekkevidde - så stemmer dette neppe i samme grad.


Sitat...det hadde vært bedre å fortsette å kjøre med den gamle bilen fordi da slipper man å produsere en ny bil og bruke mye energi på det.

Nja og tja igjen...  Hvor mange som kjøper seg en ny elbil sender den 3->5 år gamle bilen på dynga? Den selges på bruktmarkedet, og kjøpes av en som kvitter seg med en enda eldre bil. (evnt. osv...) Sist i kjeden er det en som sender ett gammelt skrap av en bil på dynga.

Ett gammelt skrap på dynga og en ny elbil på veien bidrar til å dra ned forbruket kraftig. Dels fordi den gamle bilen (20++ år?) er ekstra forurensende i utgangspunktet, og på slutten antagelig heller labert vedlikeholdt noe som ofte fører til enda mer forurensing. Dessuten gjør dette veiene tryggere med en nyere bilpark.

Så, for at dette argumentet skulle hatt noe for seg så måtte man inn i ett "dugnadsprosjekt" der staten gjør det økonomisk lønnsomt å vedlikeholde/oppgradere/fornye gamle biler. Moms og avgiftsfritak for import av nyere og mer miljøvennlig byttemotor, nye bremser/airbag og andre sikkerhetsdetaljer, samt skattefritak for de som jobber med disse oppgraderingene?  Ikke ment som ett seriøst forslag, men det måtte altså noe slikt til.


Sitat...vugge-til-grav beregninger viser at...

Ja, og hva viser så vugge-til-grav beregningene? Vel, hva de viser har jeg gitt utrykk for over. Om artikkelforfatteren mener noe annet har han falt for propaganda. :p

Så nei, jeg synes ikke artikkelen var så interessant, bare segmentering av myter spred av de som hater eller frykter overgangen til eldrift. At folk i stadig mindre grad tror på mytene var vi jo klar over alt :)



Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:19
Linken er en liten del av det faktum at miljøvennlige biler eksisterer ikke. Verken i produksjon eller i bruk.

En klok mann sa en gang at "alt er relativt" :)  Elbiler er miljøvennlige - relativt til alternativet. Men nei, du har rett, å på barbent (sko er heller ikke miljøvennlig!) er det beste. Men da snakker du om ett helt annet samfunn enn det vi lever i her i Norge i dag.

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:19
Elbiler er mindre miljøskadelige enn fossilbiler av samme størrelse.
Men små biler er mindre miljøskadelige enn store biler.
Adder disse to og fasitten er antakelig en stor elbil som Tesla S er høyst sannsynlig mer miljøskadelig enn en liten bensinbil som eksempelvis VW Up.

Det er meget mulig at du har rett i. Bare to små ting:
1. Selv en fossil VW Up slipper ut lokale utslipp som Model S ikke gjør.
2. I de fleste tilfeller vil neppe en VW Up dekke behovet (eller ønske) om transport som dekkes av Model S. Så i få tilfeller er valget "Skal jeg kjøpe en fossil VW Up eller en el-Tesla?".


Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:19
Å bytte ut verdens årsproduksjon på 100 millioner private fossilbiler med 100 millioner elbiler vil redusere bilparkens økologiske skadevirkninger, men langt fra nulle de ut.

Det har du selvfølgelig rett i :)  Men skal det virkelig monne med å redusere økologiske skadevirkninger så bør menneskearten reduseres med noen milliarder. Men vil ikke anbefale atomkrig for å nå dette målet selv om det er en kjapp og effektiv metode ;)  I mellomtiden må vi leve med at det er ett stort behov for transport, og at ikke all transport kan dekkes av sykkel eller kollektivtrafikk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emagic

Norge har forøvrig netto EKSPORT av strøm de siste 40 årene.

http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nokkeltall-1974-2012/

Bare tull at enhver økning i strømforbruket kommer fra kullkraftverk.

Fakta er makta :-)





Griffel

Hvordan forklarer de som mener at ny kraft kommer fra kull at: kullkraft andelen i Europas strømnett tiltrods for at strømproduksjonen øker?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gliderman

Da kan alle svartmalerene av elbil ete hattene sine. Velkommen til el bussen. Spennende prøveprosjekt. Tenk hva dette vil gjøre for luftkvaliteten i byene?

http://www.tu.no/industri/2014/04/02/dette-blir-norges-forste-elbusser
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Rezet

Sitat fra: Gliderman på onsdag 02. april 2014, klokken 07:26
Da kan alle svartmalerene av elbil ete hattene sine. Velkommen til el bussen. Spennende prøveprosjekt. Tenk hva dette vil gjøre for luftkvaliteten i byene?

Spennende prosjekt. Håper vi får se flere busser med EL-skilter i årene fremover i alle de norske byene. Reduser man støy og eksos fra halvparten av f.eks. Trondheims bussflåte, ja så må da det være positivt skulle jeg mene. :-D

En annen ting som blir spennende, eller underholdende er vel mer korrekt å si, er å se hvilke argumenter "svartmalerne" kommer opp med for å fortelle oss at dette vil lede oss rett til verdens undergang på rekordtid.
Hattespising er en svært lite utbredt aktivitet i svartmaler-kretser... Stor miljøbekymring derimot, gis det inntrykk for at de bedriver i stor stil. :)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA