Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Piggdekk eller Piggfrie?

Startet av Gliderman, tirsdag 21. januar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nordvik

For en nisse!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

nordvik

Skulle likt å visst hvor mange % av strømmen i europa som blir utvunnet av brun kullkraft. I tilleg egne tall som viser hvor mange % av den Norske strømmen som kommer fra kull.
Tror pipa fort får en annen lyd når de tallene kommer på bordet!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

gbzdoc

Helt vanlig underholdning der en bedreviter klasker til med worst case på elbil, best case på fossilbil, og "tilfeldigvis" glemmer hvor mye CO2 bensinen allerede har akkumulert til vår sårbare atmosfære allerede FØR den havner på bensinstasjonen.

Ja ja, han kan sikkert mye annet, som han kanskje heller bør bruke tiden sin på.

Ronny

Noen må be han ta med hvor mye strøm som spares pr liter drivstoff som ikke må produseres ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

cra

Sitat fra: Ronny på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:46
Noen må be han ta med hvor mye strøm som spares pr liter drivstoff som ikke må produseres ;)

For ikke å snakke om fraktes. Du trenger ikke å ha spesialutdannelse for å skjønne at tankbilene ikke bruker 0,45 på mila. Og så er der jo en ganske heftig infrastruktur; hva er strømforbruket på ei pølsebu som selger bensin og diesel, mon tro?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Jeg lurer på hvor mye CO2 vi kunne spart om vi klarte å innføre dieseltog istedet for de elektriske vi har her i Norge. ::)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

commiesoft

Svardal burde spurt seg selv om ikke andelen fornybar strøm øker jevnt og trutt, og om ikke det er sånn at det er dumt å gå med ræva først inn i framtida. Dust.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Kjell Leaf

Sitat fra: commiesoft på torsdag 23. januar 2014, klokken 00:35
Svardal burde spurt seg selv om ikke andelen fornybar strøm øker jevnt og trutt, og om ikke det er sånn at det er dumt å gå med ræva først inn i framtida. Dust.
Joda, utviklingen av fornybar energi kommer den med tiden, men sånn det er nå har han helt rett.
Mange på elbil forumet drar frem at bensin/diesel har forurenset mye før den kommer i tankene på bensinstasjonen og det er helt riktig. Men denne forurensingen har også olje og gass som blir brukt til el-produksjon vært gjennom. Det samme er det med kullkraft også, kull utvunnet på svalbard, deretter fraktet til et eller annet sted i verden... Han har helt rett i at all strømmen vi bruker som vi kunne klart oss uten kunne erstattet tilsvarende på et kullkrafterk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ronny

Mao elbilen forurenser like mye som varmekablene på badegulvet ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

OleT

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. januar 2014, klokken 16:42... Det samme er det med kullkraft også, kull utvunnet på svalbard, deretter fraktet til et eller annet sted i verden... Han har helt rett i at all strømmen vi bruker som vi kunne klart oss uten kunne erstattet tilsvarende på et kullkrafterk.

De aller fleste kullkraftverk ligger like ved kullgruver. Kull brytes, renses og brennes så og si på samme stedet. Det er billigere å bygge et nytt kullkraftverk og strømledninger ut av området, enne å bygge vei/bane til et gammelt kraftverk.

Svalbardkullet er et unntak i verdenssammenheng.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

MindViruz

Som jeg skrev i en annen tråd:

Jeg har lyst å spørre: Bruker du bilen mindre eller mer etter du fikk elbil?
De fleste svarer mer. Forurenser en el.bil totalt sett 20% mindre hjelper dette ingenting dersom du bruker bilen 20% mer. Jeg har sett beregninger på norsk elbil forsynt med gjennomsnittlige norske strømkilder (blandet vannkraft og kullkraft) som kommer fram til en miljøbesparelse på 10-20% per km.

Så vil jeg også spørre: Bruker du mindre eller mer kollektivtransport etter at du fikk elbil?
Svaret blit oftest mindre. Det er enklere og mye billigere å ta elbilen inn til byen. Gratis bom og parkering. Og billig drivstoff.

Summen av dette betyr at mange elbilsjåfører forurenser mer enn fossilbilsjåfør. Desverre..

Elmo

Og nå som Statoil skal bruk "REN" landstrøm til Sverdrup-feltet (ref) så forurenser vel elbilene enda mere ??
Gud vet hvor Statoil finner den rene strømmen forresten. Elbilen får jo i følge mange bare skitten kullkraft-strøm :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på fredag 14. februar 2014, klokken 19:12
Som jeg skrev i en annen tråd:

Jeg har lyst å spørre: Bruker du bilen mindre eller mer etter du fikk elbil?
De fleste svarer mer. Forurenser en el.bil totalt sett 20% mindre hjelper dette ingenting dersom du bruker bilen 20% mer. Jeg har sett beregninger på norsk elbil forsynt med gjennomsnittlige norske strømkilder (blandet vannkraft og kullkraft) som kommer fram til en miljøbesparelse på 10-20% per km.

Det kommer jo helt an på hva den økte bilkjøringen erstatter. For vår del er det fly, over korte og mellomlange distanser. Vi kommer nok neppe til å fly til f.eks Bergen noe mer, og neste års sommerferie blir elbiltur til Nordkapp :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: MindViruz på fredag 14. februar 2014, klokken 19:12
Jeg har lyst å spørre: Bruker du bilen mindre eller mer etter du fikk elbil?

Herre gud, det er et femkomstmiddel !  Jeg kjører etter behov. Jeg benytter elbilen akkurat slike mye/lite som jeg bruke dieselpurka før jeg kjøpte elbil
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA