Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er prisen på å skifte til et nytt 85 kw batteri pr i dag?

Startet av 19quiz76, tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

19quiz76

Sitat fra: janmb på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:18
Hvor kommer dataene for faktisk elforbruk i næringskjeden til bensinen fra? Ser du linker til transportmiljo.no, men fant ikke noe der i farta.

Enig i at den var godt gjemt, men fant den her:
http://transportmiljo.no/tema/nokkeltall/vei/
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Go-carter

Hei,

Driver selv å jobber på en tekst om dette emnet, som jeg er så optimistisk og håper kan bli publiert en eller annen gang. Har også sett meg dritt lei alle elbilhaterne, som bruker forskjellige uferdige miljøregnskap for å kunne rakke ned på oss. Har drevet med ganske mye lifecycle regnskaper de siste årene på skolen, og vet jo innerst inne at elbilen er best  ::)

Har samlet sammen en del tall og fakta jeg og, ser at utregningene mine er litt forskjellig fra det transportmiljo.no kunne varte opp med. Men men. Problemet med dette regnestykket er å formidle det på en forståelig måte, men samtidig ha med alle vesentlige tall...

Jeg har iallefall en del tall på bilproduksjon, utslipp i forbindelse med produksjon av batterier etc. om det skulle være av interesse :) Det første komplette regnestykket er så vidt ferdig, og der kommer det frem at cradle-to-grave så vil en VW E-UP! ha sluppet ut 1751 tonn CO2, kontra 2530 tonn fra en UP! 200.000km levetid.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

19quiz76

Sitat fra: janmb på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:18
Skulle gjerne sett noen flere underlag(ulike kilder på faktisk svinn (elkraft) i næringskjeden til fossilt drivstoff - aller mest for å se hvordan dette tallet per kjørte kilometer sammenligner seg mot elbilens direkte bruk av elkraft.

Sitat fra: flux på tirsdag 14. januar 2014, klokken 01:05

Jeg forsøkte tidligere å grovregne dette basert på tall fra SSB fra oljeproduksjon på Gjøa og raffineriet på Mongstad.

Mongstad produserer ca. 4 milliarder liter drivstoff og sammen med Gjøa plattformen som leverer oljen Mongstad benytter, forbruker Mongstad ca. 5twh energi der 0,55 twh er elektrisitet  på Mongstad og 0,35twh på Gjøa, samt ca. 4twh gassvarme til raffinering. Det gir ca 1,25 kWh pr liter drivstoff bensin/diesel.

Prøvde å regne på gr/CO2 pr liter her og kom frem til 1,52 mill tonn CO2 pr 4 mrd liter drivstoff (380 gr/liter). Dette skulle gi 228 gr/km pr mil ved forbruk på 0,6 l/m.

Tallet pr mil ink forbrenning av bensinen blir i så fall 1528 gr, altså ikke så langt fra de 1770 som nå ligger inne i regnestykket (15% mer). Regnemåten over må kunne sies å være mangelfull, så jeg lar foreløpig 1770 stå
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Sølve

Vestlandsforskning har prøvd å regne på energiforbruk og CO2-utslipp fra personbiler drevet med ulike drivstoff i denne rapporten: http://transport.vestforsk.no/Dokumentasjon/pdf/Personbil/PersontransportBil.pdf
Tabellen nr 43 gir en grei oppsummering over klimabelastning for Tank to wheel, infrastruktur og for produksjon av kjøretøyet.  Se filvedlegget. 
Diesel m/partikkelfilter kommer ut med 139 g CO2 /km
Bensin m/ direkte innsprøyting 151 g co2/km
Elektrisk 39 g co2/km

Elektrisk scorer selvsagt også best svovelutslipp og andre helsefarlige utslipp.
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 16. januar 2014, klokken 14:04
Prøvde å regne på gr/CO2 pr liter her og kom frem til 1,52 mill tonn CO2 pr 4 mrd liter drivstoff (380 gr/liter). Dette skulle gi 228 gr/km pr mil ved forbruk på 0,6 l/m.

Tallet pr mil ink forbrenning av bensinen blir i så fall 1528 gr, altså ikke så langt fra de 1770 som nå ligger inne i regnestykket (15% mer). Regnemåten over må kunne sies å være mangelfull, så jeg lar foreløpig 1770 stå

Forbrenning av en liter bensin slipper ut 2320g etter hva jeg har funnet ut tidligere (diesel:2600g) så for 0,6 liter blir det 1392g. 1392+228=1620?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#65
Sitat fra: janmb på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:18
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:44

Sitat fra: janmb på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:22
Har ikke sett på dette i detalj, men har ett spørsmål:

Tar regnestykket ditt med seg forbruket av elkraft i produksjonskjeden til fossilt brennstoff? Dette er overlegent den viktigste faktoren som typisk glemmes i slik sammenligninger.

Jepp - den regnes inn med samme CO2-tall som strømmen til elbilen :)
Diskusjonen om norsk vs. internasjonal elproduksjon derimot er fullstendig på bærtur. Innen makro klimapolitikk må man se på elkraft som en flytende, flyttbart og salgbar vare. Hvor ren vår egen produksjon er sammenlignet med andre, eller hvor mye folk betaler seg til ren samvittighet endrer ikke det faktum at en ren kW brukt her = 0.9 uren kW hos noen andre. (ikke helt 1:1 ettersom elkraft ikke kan transporteres ubegrenet uten tap, men for praktiske formål er det greit å se på det som en fritt transporterbar vare)
Det stemmer ikke for en konvertering fra fossilbil til elbil. Siden en elbil erstatter en fossilbil og derav reduserer behovet i markedet for fossilt brensel og derav og det kraftbehovet som trengs for å hente det opp og raffinere og distribuere drivstoffet. I mitt eksempel med utgangspunkt i kraftbehovet som Gjøa/Mongstad har, dekkes ca. halvparten av kraftbehovet elbilen trenger for kjøring, inn ved at behovet reduseres for fossilt brensel.


- Dersom alle 2,5 millioner personbiler i Norge ble elbiler vil de totalt bruke ca. 6 twh elkraft pr år.
- Mongstad raffineri bruker 0,55 twh elkraft og ca. 4 twh gassvarme for å lage 4 milliarder liter drivstoff.
- Alle norske personbiler bruker ca 2,5 Milliarder liter drivstoff pr år, dvs. Mongstad bruker ca. 2,8 twh energi for å raffinere alt drivstoff til alle norske personbiler. Den energien kan da benyttes til energi til elbilene, dvs det dekker litt mindre enn halvparten av totalbehovet for energi til elbiler.

Det går bort noe i svinn fra gass til el, men det er heller ikke tatt hensyn til reduksjon i olje/gass produksjon eller transport av drivstoff.

Selv om tallene er grove overslag viser de hvor stor forskjell i effektivitet det er mellom en elbil og en fossilbil.


OddB

De fleste biler består for det meste av metall, stål eller aluminium.
HVOR foredlingen av metallet skjer har en stor betydning
Vestlandsforsking har laget denne rapporten.
Her kommer det bl.a fram at produksjonen av 1 tonn aluminium forårsaker et CO2-utslipp på under 6 tonn i Norge og over 22 tonn i India....
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/MetalProduction.pdf
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:23
Sitat fra: janmb på torsdag 16. januar 2014, klokken 13:18
Hvor kommer dataene for faktisk elforbruk i næringskjeden til bensinen fra? Ser du linker til transportmiljo.no, men fant ikke noe der i farta.

Enig i at den var godt gjemt, men fant den her:
http://transportmiljo.no/tema/nokkeltall/vei/

Synd at de ikke presenterer tallene i rå form uten egne antakelser.

Når de presenterer livsløpetsbidraget til bensin i form av utslipp gjør man en masse underliggende antakelser om elkraftens renhet.

Langt bedre ville være om man kunne finne tallene som ligger til grunn, dvs antall watt per liter.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sondell

En ting. Mulig det står noe sted, men er det tatt med i beregningen gjenvinning av batteriene og de kan brukes til å lage nye batterier i fremtiden? Eller er tallet basert på at man bare hiver dem på söppla etter at de er skiftet ut? Mulig de går å levere inn på Kiwi...

19quiz76


Sitat fra: sondell på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:15
En ting. Mulig det står noe sted, men er det tatt med i beregningen gjenvinning av batteriene og de kan brukes til å lage nye batterier i fremtiden?
Se pkt 3 i første post.

Jeg mener det er innlysende at en batteripakke med restkapasitet på 50-60 kWh vil ha en verdi etter x antall år, og således er et godt miljøargument. "Motparten" vil derimot kunne argumentere med at disse ordningene ikke eksisterer (ennå), så foreløpig har jeg valgt å utelate det fra regnestykket.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

flux

#70
Jeg tror mange ikke er klar over hvor utrolig effektiv en elbil er, og at forskjellen drukner litt i co2 regnestykker.

Jeg foretrekker å sammenligne strømforbruket med annet strømforbruk en har et forhold til.

En elbil som kjører 13.000 km i året bruker ca. like mye energi som EN daglig dusj i varmtvann i ca. 10 min.

Dersom en familie deler på en elbil vil de dusje for ca. 2 - 4 ganger mer energi i året enn de bruker til å kjøre elbil.

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 00:19
Jeg tror mange ikke er klar over hvor utrolig effektiv en elbil er, og at forskjellen drukner litt i co2 regnestykker.

Jeg foretrekker å sammenligne strømforbruket med annet strømforbruk en har et forhold til.

En elbil som kjører 13.000 km i året bruker ca. like mye energi som EN daglig dusj i varmtvann i ca. 10 min.

Dersom en familie deler på en elbil vil de dusje for ca. 2 - 4 ganger mer energi i året enn de bruker til å kjøre elbil.

Da forusetter du vanlig varmtvannsbereder. Her varmes varmtvannet av varmepumpe og drar ikke mer enn ca. 3500kWh i året fordelt på 2 husholdninger og 4 personer. Det er omtrent det samme som Leafen vil bruke på 16.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: flux på fredag 17. januar 2014, klokken 00:19
Jeg tror mange ikke er klar over hvor utrolig effektiv en elbil er, og at forskjellen drukner litt i co2 regnestykker.

Jeg foretrekker å sammenligne strømforbruket med annet strømforbruk en har et forhold til.

En elbil som kjører 13.000 km i året bruker ca. like mye energi som EN daglig dusj i varmtvann i ca. 10 min.

Dersom en familie deler på en elbil vil de dusje for ca. 2 - 4 ganger mer energi i året enn de bruker til å kjøre elbil.
Jeg tror nok de fleste letter forstår "tilsvarer mindre enn 2,5 dl bensin/mil" for bil av Tesla størrelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#73
La oss si da at Bjart Holtsmark som sykler til jobben, må dusje både når han kommer til jobb og når han kommer hjem fra jobb. Vil han da med vanlig varmtvannsbeholder faktisk bruke like mye elektrisitet som elbil sjåføren?

Kan noen lage det CO2 regnestykket og sende det til avisene, det vil de nok like om det kan stemme noenlunde :)

Han må jo og erstatte mer forbrennt energi / mat, som og må produseres og som kan ha et stort CO2 avtrykk.

RoadRunner

Sitat fra: flux på tirsdag 14. januar 2014, klokken 01:05
Jeg forsøkte tidligere å grovregne dette basert på tall fra SSB fra oljeproduksjon på Gjøa og raffineriet på Mongstad.

Mongstad produserer ca. 4 milliarder liter drivstoff og sammen med Gjøa plattformen som leverer oljen Mongstad benytter, forbruker Mongstad ca. 5twh energi der 0,55 twh er elektrisitet  på Mongstad og 0,35twh på Gjøa, samt ca. 4twh gassvarme til raffinering. Det gir ca 1,25 kWh pr liter drivstoff bensin/diesel.
Som en saksopplysning så leverer Gjøa plattform (fra egne brønner og fra Vega subsea) mye gass til det engelske rørledningsettet, samt olje/kondensat inn i rørledningen som frakter Troll-olje til Mongstad sitt lager for Troll-olje. Troll-oljen er en blanding av olje/kondensat fra mange felter.
Mongstad Raffineri fødes med den blandingen av ulike råoljer (som f.eks. skipes inn med båt) som til enhver tid gir det mest økonomiske resultatet (og billigste sluttprodukter).
Det er derfor ikke noen direkte sammenheng mellom Vega/Gjøa råvarer og Mongstad Raffineri. Jeg tror bildet må nyanseres noe for å bli mer representativt med tanke på produksjon av råvarer til raffineriet.

Jeg setter forøvrig stor pris på innsatsen her og at jeg endelig får tilgang til en mer helhetlig og riktigere framstilling av "bevisene" for at elektrisk er det fornuftige valget  ;D.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA