Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 60kWh

Startet av Lein, tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:24

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:47Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Tror nesten du svarte deg selv... Teslas bremser er noen monstre sammenlignet med Passaten. Derfor er det større flate som ruster fast og større flate med fuktighet. Igjen, det er kun parkbremsen som sitter fast, slik andre her påpeker.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

pekle

Dette har vore eit problem for oss no dei siste vekene med kuldegrader og snø. Framhjula frys fast. Parkeringa er slik at vi må svinge ut, men med låste hjul og snøføre er det ikkje nok friksjon mot bakken til å bryte laus og bilen går berre rett fram. Termos så langt. Må få opp garasje neste år...

Kim L

Må man ha parkbrems selv på flate underlag, eller kan man parkere uten ? Venter bil i Mars

Tuxedo

Sitat fra: Kim L på mandag 08. desember 2014, klokken 08:48
Må man ha parkbrems selv på flate underlag, eller kan man parkere uten ? Venter bil i Mars
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

TommyA

Jeg som driver vaskehall opplever dette ofte om vinteren. Derfor skal det stå i alle vaskehaller at du skal prøve bremsene før du kjører videre. Stål er selvsagt iskaldt om vinteren, og blir det spylt vann på bremsene så legger deg seg ofte en ishinne som gjør at bremsene fryser. Samme kan skje om det har vært mildvær og det slår om til frost. På en Tesla med såpass kraftige bremser blir kontaktflaten større og det trengs større kraft for å få bremsene "løs"
Dette er på ingen måte et problem som gjelder Tesla mer enn andre biler!

Kallagtunet

Hører hva du sier men det er ikke min opplevelse, ingen av mine andre biler har samme problem med bremser som setter seg. Dette enten det er frost eller ei, vått vær er det som skal til, dvs dette klosser som ruster fast.

Jeg vil tro at dette er problemet for andre også selv om en tror at det er bremser som fryser fast. Det var i alle fall konklusjonen hos eiere som hadde bilen i fjor vinter, nå er det mange nye eiere og ny vinter tar nok litt tid før samme erkjennelse kommer men det gjør den nok.

gbzdoc

Kan informere om at bremsene BÅDE kan fryse fast og ruste fast, og det gjelder IKKE bare bak på P bremsen.

Har selv opplevd at alle fire hjul har satt seg både pga. rust og frost. Frost var helt klart verst, og måtte løses med varmt vann.

Ene gangen var selvforskyldt etter selvvask med høyttrykk hjemme ved væromslag til kraftig kulde.

Andre gangen var på fjellet grunnet kjøring i snøføyke. Kjørte rolig, og det ble vel derfor bare nok varme på bremsene til at litt snø smeltet for så å fryse igjen. Oppdaget det på kvelden da bilen måtte flyttes, og flyttet den til slutt med ett fastfrosset forhjul. Var klar med varmt vann dagen etter, men da hadde det jaggu løsnet av seg selv, på tross av 10-15 kalde hele natten gjennom.

Skal visstnok få noen oppgraderte bremser på service i januar, uten at jeg vet noe mer. ;-)

Bowers

Vi var på hytten i helgen og hadde med en TMS og en 2012 5-serie.
Begge bilene sto parkert ved siden av hverandre på parkeringsplassen og sto urørt i ca 3 døgn. Ca 10 minus jevnt over i perioden. Ingen av bilene var nyvasket.
Når vi skulle kjøre etter 3 dager sto bremsene dønn fast på 4 av 4 hjul på TMS'en, mens BMW'en ikke viste antydning.
Endte med at vi måtte slepe TMS'en etter BMW'en et par meter for å løsne fremhjulene.
Et eller annet virker lite gjennomtestet mht bremsene på TMS, men jeg tør ikke gjette på hva... skivene hadde ikke noe særlig overflaterust på skivene på noen av bilene, men det satt godt fast på TMS'en avlikevel.


snurrehue

Sitat fra: Bowers på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:29
Et eller annet virker lite gjennomtestet mht bremsene på TMS, men jeg tør ikke gjette på hva... skivene hadde ikke noe særlig overflaterust på skivene på noen av bilene, men det satt godt fast på TMS'en avlikevel.

Samme møkka her også. Bortsett fra at min Model S bare har stått parkert siden i går ettermiddag. Kuldegrader i natt, og det var nok til å fryse fast bremsene. Tre raske smell når de endelig slapp. Sikkert meget populært blant naboene som sov.

Slet også med å få opp døra i dag, til tross for 20 minutter med oppvarming av kupè. Ved hjelp av en hjelpende hånd (prøve å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner døren), så gikk det.

Ellers så fikk jeg et pussig utslag på ryggesensor når jeg skulle rygge inn på jobb. Virket som en sensor som indikerte et hinder som kom og gikk. Gikk ut, så over alle sensorene, og så en liten vanndråpe som hadde frosset til is på den ene sensoren. Fjernet dråpe, satte meg inn, og rygget meg på plass. Ingen unormale utslag da.

Øyvind.h

#39
Sitat fra: Cirion på onsdag 19. november 2014, klokken 22:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:47Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Tror nesten du svarte deg selv... Teslas bremser er noen monstre sammenlignet med Passaten. Derfor er det større flate som ruster fast og større flate med fuktighet. Igjen, det er kun parkbremsen som sitter fast, slik andre her påpeker.
I all hovedsak parkbremsen ja. Har ikke opplevd at de andre hjulene henger foreløpig. Og selv om jeg har vindu ut mot der bilen står har jeg aldri hørt smell når kona kjører avgårde, selv om jeg vet parkbremsen henger litt innimellom. Så det føles kanskje mer dramatisk enn det er. Eneste irriterende på veien utenfor hos oss er fossilbiler som ruser motoren/spinner, og eksosanlegg med hull som et postbud hadde en gang.

Sitat fra: gbzdoc på mandag 08. desember 2014, klokken 23:57
Skal visstnok få noen oppgraderte bremser på service i januar, uten at jeg vet noe mer. ;-)
Når er bilen din fra? Tesla gjorde noe med bremsene på min på en service. Min er fra august 2013, så mulig det er noe som må fikses på tidlige biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gbzdoc

Min er fra September 13, så er nok rimelig lik din ja. Skal på fjellet i romjula før den servicen, så får håpe det går fint. Ellers kan jeg jo trikseme for å fikse problemet, om det skulle oppstå. [emoji6]

Kristian O

Første natt med minusgrader kombinert parkering ute og lang biltur på vinterveier dagen før.
Når vi kom til bilen i dag tidlig opplevde vi for første gang at døren ikkje ville gå igjen pga vinduet ikkje gikk ned (som andre har skrevet om tidligere). I tillegg var speila fryst fast, så dei gikk ikkje ut. Melding om Regen disabled også, men det er ikkje en "feil".
Synes dette var litt i overkant, det var tross alt kun -5 når vi kom til bilen. Mulig natta i Trondheim har vore kaldere enn det?
Uansett så skal bilen til service på mandag, så da får Tesla beskjed om dette også. Skal også bytte dørhåndtak på venstre side bak (det kjem ikkje ut anna enn når døra blir åpna innenfra). I går fikk vi også samme feilen på høgre side bak.
Vi har hatt problemfri bil sidan vi tok over bilen i april, så det var litt mykje som dukka opp på en gang no. Håper Tesla fikser dette  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JTB

Hadde trøbbel med å få opp ladeluka i dag. Etter noe knot fikk jeg den opp og regner med den har fryst. Noen som har tips her? Smører dere luka med noe?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Muffinman

Helt vanlig, og skjer ofte. Sist det skjedde måtte jeg fjernassistere samboeren hjemmefra over telefon når hun kom fram til destinasjonen sin og skulle lade. Fikk henne til å hanke inn en vennlig forbipasserende til å trykke på "open charge port" samtidig som hun selv lirket porten løs med et plastkort. Ikke Tesla``s lyseste påfunn å levere den patenten der i områder som har vinter.

Dennis

Bra p85d har motorisert luke. Hvis den ikke selvdestruerer hvis det er for mye is da :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA