Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 60kWh

Startet av leifm, mandag 20. januar 2014, klokken 17:22

« forrige - neste »

leifm

Hei dere. Da er bil i bestilling med forventet levering i april/mai. I mellomtiden benyttes tid til å lese seg opp på lade-muligheter og alt av elektriske fagord. Jeg har forhørt meg vedr. boks som BMW kan levere til 15-lapper, men tenker at jeg i hovedsak vil kunne lade rett på vanlig 220v kontakt for mitt behov i begynnelsen.

Når det er sagt har jeg funnet en blå hunn-kontakt med lokk i kjeller på fellesgarasjen. Er det noen av dere som vet hva dette er? På kontakten står det AVS332-9, 32A, 9h/200-250V, 3P+jord, IP44(Philip Hauge H). Er det mulig å få et adapter eller ladekabel som jeg kan benytte direkte evnt. med måler imellom? Hva er rettningslinjene her ettersom jeg ser for meg at dette kan bli en langt rimeligere løsning enn å invitere hjem elektriker :) Kan det kobles til noe som gjør at dette kan fungere raskere enn en vanlig 220V stikk? :)

Ellers synes jeg det er et kjempeflott forum her! Mange gode erfaringer å lese seg opp på for å sette seg inn i dette "nye" universet. Gjetter meg til at det er mange som gleder seg til vårparten!

Leif M
-i3 i mai

jkirkebo

Sitat fra: leifm på mandag 13. januar 2014, klokken 17:55
Når det er sagt har jeg funnet en blå hunn-kontakt med lokk i kjeller på fellesgarasjen. Er det noen av dere som vet hva dette er? På kontakten står det AVS332-9, 32A, 9h/200-250V, 3P+jord, IP44(Philip Hauge H). Er det mulig å få et adapter eller ladekabel som jeg kan benytte direkte evnt. med måler imellom? Hva er rettningslinjene her ettersom jeg ser for meg at dette kan bli en langt rimeligere løsning enn å invitere hjem elektriker :) Kan det kobles til noe som gjør at dette kan fungere raskere enn en vanlig 220V stikk? :)

Jepp. Du kan f.eks skru opp en 32A Salto-boks på veggen og koble den til denne kontakten med riktig stikk. Ellers har også elbilhjelpen.no en semiportabel ladeboks som kan brukes med slikt stikk.

Du får 7,4kW ladehastighet fra dette stikket.

Men sjekk at det er strøm i det først! (f.eks ved bruk av måleinstrument)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#2
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 18:40
Jepp. Du kan f.eks skru opp en 32A Salto-boks på veggen og koble den til denne kontakten med riktig stikk.
Njepp. I følge Saltos hjemmeside er 32A boksen for fast montasje og krever jordfeilautomat i sikringsskap. Monters den med plugg til stikkontakt på vegg kan det ikke garanteres at den ikke plugges inn et sted uten jordfeilautomat, og er derfor ikke tillatt.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 18:40
Ellers har også elbilhjelpen.no en semiportabel ladeboks som kan brukes med slikt stikk.
Elbilhjelpens semiportable er derimot beregnet på tilkobling via støpsel og stikkontakt på vegg.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 18:40
Du får 7,4kW ladehastighet fra dette stikket.
Men sjekk at det er strøm i det først! (f.eks ved bruk av måleinstrument)
Det er nok lurt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#3
Sitat fra: Griffel på mandag 13. januar 2014, klokken 18:51
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 18:40
Jepp. Du kan f.eks skru opp en 32A Salto-boks på veggen og koble den til denne kontakten med riktig stikk.
Njepp. I følge Saltos hjemmeside er 32A boksen for fast montasje og krever jordfeilautomat i sikringsskap. Monters den med plugg til stikkontakt på vegg kan det ikke garanteres at den ikke plugges inn et sted uten jordfeilautomat, og er derfor ikke tillatt.

Monteres den skrudd fast men med tilkobling via plugg er det ikke akkurat vanskelig å sjekke om det finnes jordfeilbryter i skapet. Evt. kan man selvsagt sette på en liten 5-modulers kapsling med jordfeilbryter mellom Salto-boksen og pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#4
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Griffel på mandag 13. januar 2014, klokken 18:51
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 18:40
Jepp. Du kan f.eks skru opp en 32A Salto-boks på veggen og koble den til denne kontakten med riktig stikk.
Njepp. I følge Saltos hjemmeside er 32A boksen for fast montasje og krever jordfeilautomat i sikringsskap. Monters den med plugg til stikkontakt på vegg kan det ikke garanteres at den ikke plugges inn et sted uten jordfeilautomat, og er derfor ikke tillatt.

Montere den skrudd fast men med tilkobling via plugg er det ikke akkurat vanskelig å sjekke om det finnes jordfeilbryter i skapet.
Nå det gjelder lovlighet spiller det ingen rolle om det på denne kursen er jordfeilbryter. Er den ikke fastmontert kan den av hvem som helst flyttes til en stikkontakt uten jordfeilbryter.

DSB:
Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:
Koble eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

Så også det å montere et trepolig 32A støpsel og kabel på Saltoboksen er i utgangspunktet evt. en jobb for elektrikker.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 19:13
Evt. kan man selvsagt sette på en liten 5-modulers kapsling med jordfeilbryter mellom Salto-boksen og pluggen.
Og like selvsagt ville den måttes leveres av en elektrikker for å være lovlig.

Hvorfor lage en boks for fastmontasje om til en ulovlig semiportabel når det finnes semiportable fiks ferdig.

Rådet blir derfor. Enten å få en elektrikker til å montere en Saltboks eller annen veggboks fast og lovlig, eller koble en godkjent semiportabel til stikkontakten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leifm

Takk for supre svar og gode råd Griffel og jkirkebo.

Jeg har fått lest meg litt rundt på forum på Teslatråd og lurer på om det også finnes en mulighet for å ha et adapter fra 3-fas 220 til 1-fas og således bruke denne som en vanlig stikk, eller er det noe fundamentalt jeg ikke forstår her? http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11148.0 :)
-i3 i mai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA