Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: anbefaling til ny radio i en peugot ion? (orginal defekt)

Startet av pej, mandag 20. januar 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

Tempe Dekkservice

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 17:51
Garantien på bilen ryker ikke ved bruk av 3djeparts-deler. Men den dekker ikke delene eller følgeskader av disse. Da må man gå på selger av 3djeparten.

Akkurat.. det var jo utrolig mye enklere skrevet enn det jeg skrev :D

Muffinman

Tillater meg å presisere litt.
Sitat fra: Tempe Dekkservice på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:55
Det er i Norge i utgangspunktet 5års reklamasjonsrett på forbrukerkjøp og herunder kommer også nybil.
Det er i utgangspunktet to års reklamasjonsrett, men om tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år gjelder 5 år. Det er ingen tvil om at bil har 5 års reklamasjonsrett. Som en kuriositet løper det ny reklamasjonsrett på f.eks. en bildel som er byttet på reklamasjon. La oss si at dynamoen ryker på bilen din etter 4 år og 11 måneder og denne blir byttet på reklamasjon (det er for øvrig ingen selvfølge) begynner det å løpe en ny reklamasjonsfrist på selve dynamoen.

SitatForskjellen mellom garanti og reklamasjon er at under garanti så har selger bevisbyrden, mens under reklamasjon så er det forbrukeren som har bevisbyrden
Feil som går på reklamasjon de første 6 måneder antas å ha eksistert på kjøpstidspunktet, og dermed er det selger som har bevisbyrden. FTU har gått langt i å gi kunder medhold i saker om vannskadet mobiltelefon, selv om mobilen faktisk var vannskadet. Selger må i så fall bevise at kunden har behandlet varen uaktsomt. Etter 6 måneder går bevisbyrden over til kjøper.

Jeg er ikke sikker på hvor bevisbyrde plasserer seg i garantispørsmål eller nødvendigheten av det siden dette er et frivillig ansvar selger påtar seg ut over det denne er forpliktet til gjennom lovverket. Sistnevnte sier for øvrig ikke noe om bevisbyrde i denne sammenhengen. Jeg er dog litt på tynn is her.

Sitatman må da kanskje ta en ekstrarunde via NAF eller andre uavhengige for å få gjennom sin sak hvis selger er vanskelig av seg.
Jepp, det går som regel glattere når ting tas på garanti. Men veldig mange selgere (i alle bransjer) bruker garantibegrepet feil, og kan ikke svare på hva garantien dekker ut over lovpålagte rettigheter. Da er det ikke anledning til å kalle det garanti. I bil- og elektronikkbransjen har jeg opplevd at kortere garantiperiode enn reklamasjonsfristen har blitt brukt til "lure" intetanende kunder til å tro at de ikke har noen rettigheter etter at garantien er utløpt. Selvopplevd med tysk bilmerke og amerikansk elektronikkselskap.

Sitathvis Tesla mener at uoriginale felger har feks skadet innerskjermen og forhandler kan bevise at disse felgene faktisk bygger mindre inn mot innerskjermen enn originalfelgene gjør, så kan ikke Tesla nekte kunden å få reparert innerskjermen på Tesla's regning, selv om kunden har uoriginale felger. De har ikke lov til å si at all garanti er brutt pga montering av felger, for reklamasjonsretten gjelder like fullt.

Riktig. Men den type scenarioer ender som regel i FTU. Det er både tid- og arbeidskrevende for begge sider. Derfor kan det være lurt å studere prinsipielt tilsvarende saker for å se om det foreligger presedens før man kjører sak.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA