Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: anbefaling til ny radio i en peugot ion? (orginal defekt)

Startet av pej, mandag 20. januar 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

pej

Hei,

Jeg vurderte å kjøpe uoriginale felger til bilen min med sjekket først med Tesla.

Først fikk jeg et ok på telefonen men på mail fikk jeg følgende:

Jeg har dessverre dårlig nyheter. Etter som  jeg har snakket med sjefen min har jeg forstått følgende:

Først å fremst er det jo din bil, så du kan jo teoretisk gjøre hva du vil med den.
Men, grunnleggende kan montering av ikke-originale deler på Tesla Model S sette garantibetingelsene på spill.

Model S er en veldig  spesiell bil med bl.a. 2100kg og 600NM. Dette påfører kjøretøyet spesifikk belastning og betinger spesielle spesifikasjoner og deler.
Derfor har vi utviklet spesielle deler og komponenter som møter disse utfordringene.

Beklager at jeg mente feil i går.

Hvis du måtte ha noen spørsmål er det bare å si fra.


Hvis de spesielle komponentene er på høyde med den originale UMCen så kan vi jo være trygge. Den har jo vist seg å være tipp topp tommel opp:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Stiania79

Heisann,

Det er selvfølgelig VIKTIG at du velger felger som er tilpasset TMS og at de oppfyller krav mtp impress og vekten de kan bære. Dette vil ikke ha innvirkning på garanti'en til Tesla så fremt de ikke kan bevise at skade X har oppstått ved at du har valgt uorginale deler. Knekker f.eks en uorginal felg og det ødelegger bilen kan du ikke gå til Tesla...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Muffinman

Hmm...har inntrykk av at Tesla har vært veldig glade for at folk har kjøpt vinterdekk og felger fra andre enn dem i vinter pga leveringsproblemene. Så dette overrasker meg litt.

Når det er sagt, så lenge leverandør av tredjepartsfelg har oppgitt at denne er innenfor spesifikasjonene som kreves av Tesla er denne ansvarlig for følgeskader som måtte oppstå på bilen etter eventuell svikt i felgen. Det er presedens på dette i FTU, en av de første sakene der var vel  sak nr. 20050699 - Vinskap. Den er vel såpass gammel nå at den ikke er søkbar via nett.

Stiania79

Yepp.

Viktig at felgen tåler vekten på bilen. Jeg landet på TSW Rivage Silver som tåler 910 kg per felg. Ikke altfor mange produsenter som lager så sterke felger, men TSW har en del. PolarWheels er jo en annen type som er godkjent iallefall.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

janmb

Husk at det heller ikke er opptil Tesla hva som bryter garantien. Du bor i et land med lovfestede forbrukerrettigheter en tilbyder ikke uten videre kan unnvike.

Så lenge du ikke setter på noe ræl som åpenbart skader bilen har de ingen anledning til å kutte i garantien basert på det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Feil. Garantien er frivillig, og er rettigheter ut over de som lovverket gir - ved privatkjøp forbrukerkjøpsloven. Det er ikke lovlig å kalle det garanti om det kun innbefatter lovpålagte forbrukerrettigheter.

Men jeg antar at vi er helt enige om at Tesla ikke kan avvike fra lovverket og rettigheter/plikter dette gir.

fredag

Sitat fra: pej på mandag 13. januar 2014, klokken 14:42
Hei,

Jeg vurderte å kjøpe uoriginale felger til bilen min med sjekket først med Tesla.

Først fikk jeg et ok på telefonen men på mail fikk jeg følgende:

Jeg har dessverre dårlig nyheter. Etter som  jeg har snakket med sjefen min har jeg forstått følgende:

Først å fremst er det jo din bil, så du kan jo teoretisk gjøre hva du vil med den.
Men, grunnleggende kan montering av ikke-originale deler på Tesla Model S sette garantibetingelsene på spill.

Model S er en veldig  spesiell bil med bl.a. 2100kg og 600NM. Dette påfører kjøretøyet spesifikk belastning og betinger spesielle spesifikasjoner og deler.
Derfor har vi utviklet spesielle deler og komponenter som møter disse utfordringene.

Beklager at jeg mente feil i går.

Hvis du måtte ha noen spørsmål er det bare å si fra.


Hvis de spesielle komponentene er på høyde med den originale UMCen så kan vi jo være trygge. Den har jo vist seg å være tipp topp tommel opp:)

Jeg merker jeg blir provosert her.

Tesla har brutt kjøpsavtalen min ved å ikke levere vinterhjul til avtalt tid. Og de gjorde seg svært umulige å få kontakt med angående all mulig kommunikasjon for hvordan løse dette problemet.

Jeg har måttet anskaffe meg tredjeparts felger, som ifølge Dekk1 passer til Model S. Jeg hadde ikke skaffet meg tredjeparts felger hvis Tesla bare hadde klart å levere vinterhjulene til avtalt tid.

Hvilke felger Tesla er det Tesla mener ikke passer til bilen slik at garantien ryker, og hvilke felger er evt "godkjent" av Tesla?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

rsy

Sitat fra: janmb på mandag 13. januar 2014, klokken 16:32
Husk at det heller ikke er opptil Tesla hva som bryter garantien. Du bor i et land med lovfestede forbrukerrettigheter en tilbyder ikke uten videre kan unnvike.

Så lenge du ikke setter på noe ræl som åpenbart skader bilen har de ingen anledning til å kutte i garantien basert på det.

Joda, de kan begrense garantien, men ikke utover forbrukerkjøpsloven.

Garanti er noe som gjelder "mer enn"  forbrukerkjøpsloven. Hva som dekkes utover denne og hvordan det eventuelt begrenses står de fritt til å definere.

RSy

rsy

At garanti ikke dekker selve 3djeparts-delene og eventuelle følgefeil av disse er svært sannsynlig. Det må eventuelt bevises en årsakssammenheng mellom delen og følgeskaden for at garantien kan begrense følgeskaden.

Muffinman


rsy


Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 17:24
Dette forstod jeg lite av...

Hva av dette forstod du ikke? Første eller andre innlegg?

RSy

Muffinman

Andre. Garantien på bilen dekker selvfølgelig ikke feil på tredjepartsprodukter, inkludert felger. Rettighetene i lovverket gjør heller ikke det. Men ved feil på felg  vil de lovfestede rettighetene ansvarliggjøre selger av felgene for eventuelle følgeskader på bilen, forutsatt at det ikke er utvist uaktsomhet eller feil bruk.

rsy


Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 17:51
Andre. Garantien på bilen dekker selvfølgelig ikke feil på tredjepartsprodukter, inkludert felger. Rettighetene i lovverket gjør heller ikke det. Men ved feil på felg  vil de lovfestede rettighetene ansvarliggjøre selger av felgene for eventuelle følgeskader på bilen, forutsatt at det ikke er utvist uaktsomhet eller feil bruk.

Tror vi er helt enig. Jeg tenkte i forhold til innlegget til fredag der han skriver:

"Hvilke felger Tesla er det Tesla mener ikke passer til bilen slik at garantien ryker,.........?"

Garantien på bilen ryker ikke ved bruk av 3djeparts-deler. Men den dekker ikke delene eller følgeskader av disse. Da må man gå på selger av 3djeparten.

Muffinman, vi mener det samme :)

RSy

janmb

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 16:43
Feil. Garantien er frivillig, og er rettigheter ut over de som lovverket gir - ved privatkjøp forbrukerkjøpsloven. Det er ikke lovlig å kalle det garanti om det kun innbefatter lovpålagte forbrukerrettigheter.

Men jeg antar at vi er helt enige om at Tesla ikke kan avvike fra lovverket og rettigheter/plikter dette gir.

Stemmer.

Det er frivillig å gi garanti i utgangspunktet, men når den første er gitt, under et sett betingelser kan naturlig nok ikke betingelsene endes etter salget er gjort. Når det kommer til gråsoner etc har vi gode ordninger med forliksråd etc i Norge som ivaretar at ikke tilbydere løper fra garantiene de har gitt på urimelig grunnlag. Den biten er IKKE utelukkende opptil tilbyder så lenge man ikke konkret bryter vilkår.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tempe Dekkservice

#14
Her kan jeg også sikkert bidra med noe info :)

Det er frivillig å gi garanti som flere har sagt, men reklamasjonsretten kommer man seg ikke unna uansett.
Det er i Norge i utgangspunktet 5års reklamasjonsrett på forbrukerkjøp og herunder kommer også nybil. Forskjellen mellom garanti og reklamasjon er at under garanti så har selger bevisbyrden, mens under reklamasjon så er det forbrukeren som har bevisbyrden, og man må da kanskje ta en ekstrarunde via NAF eller andre uavhengige for å få gjennom sin sak hvis selger er vanskelig av seg.
Merk også at Garanti kan feks omfatte slitasjedeler (feks at batteriet har 8års garanti), mens reklamasjonsrett gjelder kun fabrikasjonsfeil. Hvis det IKKE hadde vært garanti på batteriet og det har feks kun 10% kapasitet etter 4 år så kan man faktisk ikke kreve nytt etter reklamasjonsloven før batteriet er fysisk defekt/dødt

Eksempel: hvis Tesla mener at uoriginale felger har feks skadet innerskjermen og forhandler kan bevise at disse felgene faktisk bygger mindre inn mot innerskjermen enn originalfelgene gjør, så kan ikke Tesla nekte kunden å få reparert innerskjermen på Tesla's regning, selv om kunden har uoriginale felger. De har ikke lov til å si at all garanti er brutt pga montering av felger, for reklamasjonsretten gjelder like fullt.

Hvis derimot motsatte så er tilfelle, så kan kunden kreve at forhandler av felgene - som er en profesjonell part, burde dekke dette, såfremt at det er realistisk, og forhandler faktisk sa dette går like fint på bilen som originalfelger.

Det blir nemlig da en reklamasjonssak hvor kunden reklamerer på at bilen har et fabrikasjonsproblem som da fabrikanten (Tesla) må løse.

Merk forøvrig at stortsett alle felger i 19" tåler 3tonn eller mer, men uansett hvor bra en felg er så kan den knekke eller skades, ved ekstreme påkjenninger - som feks latterlig store hull iveien og tilsvarende :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA