Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikehold

Startet av Bjørn, mandag 20. januar 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

Bjørn

Her er motstandene som gjelder for de forskjellige Ampere grensene ved bruk av enfas.. :) Husk at alt jeg legger ut kun er testet og funnet i orden på TN-nett..!
Og at ved bruk på TN-nett og enfas så må kontakt stå riktig vei.. dette gjør det kronglete ved bruk av CEE el feks "stekeovnskontakt" da disse er vanskelig å snu.. :) da får man bare skru opp og bytte inni..

Gressvikingen

§409, e: 1967 regler: Jordleder i bevegelig ledning skal ha samme tverrsnitt som
de spenningsførende ledere, men behøver vanligvis ikke være
større enn 50 mm2. Den skal være isolert på samme måte som
disse og fargemerket på godkjent måte med fargene gul og
grønn. Ledere merket med fargene gul og grønn skal ikke
brukes til annet formål enn jording.

Gammel norm, men mest sannsynlig fortsatt gyldig. Jordingskrav har bare blitt strengere og strengere.
For fast opplegg gjelder vel det samme opp til ihvertfall 16mm2.

Kanske det kan reklameres (ved behov) med at denne dingsen ikke er i samsvar med gjeldende normer?
P85D"+"

Bjørn

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 13. januar 2014, klokken 22:31
§409, e: 1967 regler: Jordleder i bevegelig ledning skal ha samme tverrsnitt som
de spenningsførende ledere, men behøver vanligvis ikke være
større enn 50 mm2. Den skal være isolert på samme måte som
disse og fargemerket på godkjent måte med fargene gul og
grønn. Ledere merket med fargene gul og grønn skal ikke
brukes til annet formål enn jording.

Gammel norm, men mest sannsynlig fortsatt gyldig. Jordingskrav har bare blitt strengere og strengere.
For fast opplegg gjelder vel det samme opp til ihvertfall 16mm2.

Kanske det kan reklameres (ved behov) med at denne dingsen ikke er i samsvar med gjeldende normer?

Da har jo Tesla (enda) et problem..  ??? Vel vel.. får tro at andre ting ryker først, hvis man får en så stor jordfeil at 2.5mm kabelen smelter.. ::)
Men det faller jo inn blant andre gode argument for å få ny UMC..

jog

Supert opplegg.  Det er vel egentlig mye bedre å bare ha 1 rød kontakt for deretter å lage overganger til blå og Shuko.  Vil jo fungere mye bedre også praktisk.  Tesla shuko er jo og helt umulig å bruke.  Bør kansje ha en bryter med A instillinger.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

El-boy

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 13. januar 2014, klokken 22:31
§409, e: 1967 regler: Jordleder i bevegelig ledning skal ha samme tverrsnitt som
de spenningsførende ledere, men behøver vanligvis ikke være
større enn 50 mm2. Den skal være isolert på samme måte som
disse og fargemerket på godkjent måte med fargene gul og
grønn. Ledere merket med fargene gul og grønn skal ikke
brukes til annet formål enn jording.

Gammel norm, men mest sannsynlig fortsatt gyldig. Jordingskrav har bare blitt strengere og strengere.
For fast opplegg gjelder vel det samme opp til ihvertfall 16mm2.

Kanske det kan reklameres (ved behov) med at denne dingsen ikke er i samsvar med gjeldende normer?
Slik forskriften er skrevet tolker jeg det slik at UMC er OK for 400V 16A, da faseledere og jordleder er like store. For bruken som enfas 13A Shucko er den også OK. Jeg overlater til forskriftkyndige å spekulere i blå 32A enfas adapter.
Når en vil for mye med en løsning ender en opp med mange kompromiss og en løsning som ikke er veldig god på noe. Ser ut for at det hadde vært en fordel med dedikerte UMC'er til sitt tiltenkte bruk for å få dette mer stabilt.
Jeg tror ikke att problemene skyldes det norske IT-nettet, det er nok mer en plausibel unskyldning, IT-nettet har sine fordeler også. Alle mine elektriske apparater har fungert feilfritt bortsett fra UMC'en. Det vi mangler er en UMC desinget for IT-nettet og ikke ett kompromiss...

OddB

Den eneste forskjellen på to Shukokontakter med IT og TN nett er vel at jord enten ligger på ca 115/115V på IT eller på 0/230V på TN ?? Hvorfor skulle det skape tilsynelatende uløselige problemer for UMC?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Er jeg veldig på jordet når jeg antar at med en UMC med fastmontert rød 400v 16A kontakt går det an å bruke en overgang til blå enfas han? Hvis man lasker L1, L2 og L3 i den røde hun``en i overgangen og kobler den en ene faselederen dit, og den andre til N er det ikke mye bruk for adapterene lenger?

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:47
Er jeg veldig på jordet når jeg antar at med en UMC med fastmontert rød 400v 16A kontakt går det an å bruke en overgang til blå enfas han? Hvis man lasker L1, L2 og L3 i den røde hun``en i overgangen og kobler den en ene faselederen dit, og den andre til N er det ikke mye bruk for adapterene lenger?

Det stemmer..! :) slik jeg har gjort det m min ene UMC 01-A.. og vurderer sterkt å gjøre det m min nye 02-A.. da jeg ikke kan bruke 01-A på it-nett..

Muffinman

Tar ikke sjansen på å kappe den ene jeg har så lenge det er mye støy rundt ladeproblematikken for tiden, vil gjerne ha intakt garanti ihvertfall en liten stund til. På den andre siden begrenser manglende rødt adapter bruken ganske kraftig for min del.  Trenger med andre ord en UMC til :)

EDIT: Vil det også fungere på 32A enfas om motstanden i den røde kontakten gir bilen beskjed om maks 16A? Lasten fordeles vel mellom L1-L2-L3, slik at det blir 10-11 A på hver faseleder, men det er kanskje på N-lederen strømmen blir målt?

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:59
Tar ikke sjansen på å kappe den ene jeg har så lenge det er mye støy rundt ladeproblematikken for tiden, vil gjerne ha intakt garanti ihvertfall en liten stund til. På den andre siden begrenser manglende rødt adapter bruken ganske kraftig for min del.  Trenger med andre ord en UMC til :)

EDIT: Vil det også fungere på 32A enfas om motstanden i den røde kontakten gir bilen beskjed om maks 16A? Lasten fordeles vel mellom L1-L2-L3, slik at det blir 10-11 A på hver faseleder, men det er kanskje på N-lederen strømmen blir målt?

Skjønner.. :) Du *kan* jo prøve å mase deg til en ny UMC hos Tesla.. :) og sammtidig insistere på å beholde den gamle i reserve,  koster ikkeno å prøve  ::)

Muffinman

Har en 02 UMC som faktisk har fungert greit, med unntak av rødt lys ved ladeporten av og til ved fullført lading (og rødt på selve UMC+feilmeldinger, the works) og har gjentatte ganger bedt om å få kjøpe en ekstra kabel. Dette har blitt avslått med begrunnelsen at man ikke har noen ekstra. Dette til tross for at jeg har gjort det klart at det ville få økonomiske konsekvenser for min arbeidsgiver om jeg blir stående pga en defekt UMC. Synes Tesla er rett og slett er gniene der når jeg til og med vil betale full pris for å sikre meg mot konsekvenser av at har levert en kabel med høy feilrate.

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:13
Har en 02 UMC som faktisk har fungert greit, med unntak av rødt lys ved ladeporten av og til ved fullført lading (og rødt på selve UMC+feilmeldinger, the works) og har gjentatte ganger bedt om å få kjøpe en ekstra kabel. Dette har blitt avslått med begrunnelsen at man ikke har noen ekstra. Dette til tross for at jeg har gjort det klart at det ville få økonomiske konsekvenser for min arbeidsgiver om jeg blir stående pga en defekt UMC. Synes Tesla er rett og slett er gniene der når jeg til og med vil betale full pris for å sikre meg mot konsekvenser av at har levert en kabel med høy feilrate.

Det var rart..! men jeg antar dem vil ha minst mulig av feilvaren sin i omløp, nå når dem skal komme m en ny UMC, kanskje for å minske risikoen for "farlige situasjoner".. Sikkert noe slikt vi får beskjed om isåfall..

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 21:08
Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Tror ikke du har lov å røre trefas eller mer enn 16 A. Men det er det sikkert noen andre som vet bedre.
Uuuansett... slik ser det ut når man lader 40A 230V.. Riktig morro for en "Reodor Felgen" sjel.. :D
Faktisk 324W *mer* enn på 400V  ;D
Hvordan hvilken sikring og kabeldimensjon har du på denne kursen, og hva slags tilkobling?

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. juni 2014, klokken 22:05
Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 21:08
Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Tror ikke du har lov å røre trefas eller mer enn 16 A. Men det er det sikkert noen andre som vet bedre.
Uuuansett... slik ser det ut når man lader 40A 230V.. Riktig morro for en "Reodor Felgen" sjel.. :D
Faktisk 324W *mer* enn på 400V  ;D
Hvordan hvilken sikring og kabeldimensjon har du på denne kursen, og hva slags tilkobling?

Her kunne jeg jo svart: 40A sikring, 10kvadrat kabel, og 64A 3fas hunnkontakt..
Men skal være ærlig.  ::)
40A sikring, kabel er en utenpåliggende 5x2,5mm hvor jeg bruker 2x2.5 på hver fase og en 2.5mm til jord..  denne er ca 3m lang, blir litt lunk i den v 40A trekk. før denne er det 3X10mm. Tilkobling er en standard enfas 32A stikk.. som også blir litt lunk i v 40A. skal sies at dette var/er en midlertidig løsning til jeg får lagt opp 400V til garasjen, og at det er svært sjelden jeg trenger å trekke 40A, og ikke uten at jeg er i nærheten! spenningsfallet på 40A er ca 8V


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA