Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikehold

Startet av Bjørn, mandag 20. januar 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

Bmwi3

Sitat fra: scoot på mandag 13. januar 2014, klokken 15:10
Er det bare jeg som syns det er hårreisende at folk må gjøre slikt selv, når de har betalt 700k for en elbil?  :o

Haha det er latterlig, 700 000kr for en bil som faktisk ikke er noe annet enn pynt i garasjen uten laderen. Tesla sin service er RÆVA.

Men da kommer sånne Reodor Felgen løsninger som Bjørn har funnet fram til, som gir knallbra lesing:)
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Gressvikingen

Hvis jeg forstår dette riktig laskes L1, L2 og L3 sammen for å kunne utnytte 32A enfas. Den andre polen går til N (blå). Dette passer med stjernekobla ladere.

Såvidt jeg forstår blir jo strømmen 30 A i den blå lederen hvis den er 10 i de tre andre. 2,5 mm2 er vel i minste laget for 30-32 A?.
P85D"+"

jkirkebo

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 13. januar 2014, klokken 19:50
Hvis jeg forstår dette riktig laskes L1, L2 og L3 sammen for å kunne utnytte 32A enfas. Den andre polen går til N (blå). Dette passer med stjernekobla ladere.

Såvidt jeg forstår blir jo strømmen 30 A i den blå lederen hvis den er 10 i de tre andre. 2,5 mm2 er vel i minste laget for 30-32 A?.

Ja. Derfor har vi også gått ut ifra at N-leder i UMC-kabelen er grovere dimensjonert. Stemmer det ikke?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gressvikingen

Jeg har antakelig misforstått denne setningen i post #1.

"Da vil du se en tykk 6mm blå N-leder, tre faseledniger svart, brun og grå og jordledning, alle disse er 2.5mm"..

Hang meg vel opp i at "alle" var 2,5.
P85D"+"

laumb

1 stk 6mm blå N-Leder
1 stk 2,5mm2 svart fase-leder.
1 stk 2,5mm2 brun fase-leder.
1 stk 2,5mm2 grå fase-leder.
1 stk 2,5mm2 gul/grønn jordleder.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 20:07
Sitat fra: Gressvikingen på mandag 13. januar 2014, klokken 19:50
Hvis jeg forstår dette riktig laskes L1, L2 og L3 sammen for å kunne utnytte 32A enfas. Den andre polen går til N (blå). Dette passer med stjernekobla ladere.

Såvidt jeg forstår blir jo strømmen 30 A i den blå lederen hvis den er 10 i de tre andre. 2,5 mm2 er vel i minste laget for 30-32 A?.

Ja. Derfor har vi også gått ut ifra at N-leder i UMC-kabelen er grovere dimensjonert. Stemmer det ikke?

Det er nok ikke umulig den er 8mm el noe sånt.. gutta over there har jo sin egen spesielle måleenhet på kabler.. jeg tok bare 6mm på øyemål :)
Testa den nettopp på 40A enfas i en time, og det var ikke antydning til varme i N-lederen. Så den er ihvertfall stor nok..

Bjørn

Sitat fra: laumb på mandag 13. januar 2014, klokken 20:15
1 stk 6mm blå N-Leder
1 stk 2,5mm2 svart fase-leder.
1 stk 2,5mm2 brun fase-leder.
1 stk 2,5mm2 grå fase-leder.
1 stk 2,5mm2 gul/grønn jordleder.

Ja, Takk Laumb for oppryddingen.. ser det kunne missforståes..  :-\

Gressvikingen

OK,
Da er det bare jordlederen som er tvilsom ved 32 A ladning - i følge forskriftene.
P85D"+"

Bjørn

Sitat fra: Gressvikingen på mandag 13. januar 2014, klokken 20:25
OK,
Da er det bare jordlederen som er tvilsom ved 32 A ladning - i følge forskriftene.

Ja, den skal vel ikke være mindre enn største leder.. Men gjelder dette for "ikke fastmontert utstyr" ?

Og ang brann, og forsikring osv.. så har man vel loven på rett side så lenge man holder seg til å skifte kontakter.. på ikke fastinstallasjoner, og under 25A ?!
Det er jo i bunn og grunn det denne "modden" går ut på..

eledille

Tror ikke du har lov å røre trefas eller mer enn 16 A. Men det er det sikkert noen andre som vet bedre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ELbilist1

Ang. Jordlederen
Trenger ikke være lik som fase lederne..
eks: PFSP 3 x 35 / 16
eller 3 x 50 / 25
Bruker endel av dette i arbeid  :) :)

PS: Amerikanske mål; så det er vel ikke 2,5 heller, kansje nermere 3 og ca 6
Di er nokk innafor  ;)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Bjørn

Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Tror ikke du har lov å røre trefas eller mer enn 16 A. Men det er det sikkert noen andre som vet bedre.

Virker som det er litt diffuse regler på dette m mobilt utstyr..
Jeg arbeider på mobile ROV systemer (miniubåt) der får selskapene disp for å arbeide på disse, og her er det snakk om flere 100A på primærsiden og 3000V  på sekundær..

Uuuansett... slik ser det ut når man lader 40A 230V.. Riktig morro for en "Reodor Felgen" sjel.. :D
Faktisk 324W *mer* enn på 400V  ;D

scoot

Sitat fra: ELbilist1 på mandag 13. januar 2014, klokken 20:57
Ang. Jordlederen
Trenger ikke være lik som fase lederne..
eks: PFSP 3 x 35 / 16
eller 3 x 50 / 25
Bruker endel av dette i arbeid  :) :)

PS: Amerikanske mål; så det er vel ikke 2,5 heller, kansje nermere 3 og ca 6
Di er nokk innafor  ;)
Er ikke dette spesielt for kabler over 25kvadrat eller noe lignende?
2009 Revai

Øggen

Sitat fra: Bjørn på mandag 13. januar 2014, klokken 21:08
Sitat fra: eledille på mandag 13. januar 2014, klokken 20:52
Tror ikke du har lov å røre trefas eller mer enn 16 A. Men det er det sikkert noen andre som vet bedre.

Virker som det er litt diffuse regler på dette m mobilt utstyr..
Jeg arbeider på mobile ROV systemer (miniubåt) der får selskapene disp for å arbeide på disse, og her er det snakk om flere 100A på primærsiden og 3000V  på sekundær..

Uuuansett... slik ser det ut når man lader 40A 230V.. Riktig morro for en "Reodor Felgen" sjel.. :D
Faktisk 324W *mer* enn på 400V  ;D


Me like picture ;-) Elon like it too??????

Ha ha

Bjørn

Me like picture ;-) Elon like it too??????

Ha ha
[/quote]

Det er vel tvilsomt..  ;D Men d får så være når dem ikke klarer å hoste opp nok rødklumper..!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA