Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vedlikehold

Startet av Bjørn, mandag 20. januar 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

Bjørn

Det er vel en god del folk nå som sitter med to el flere umc'er.. Lager denne tråden for å dele det jeg har funnet ut om disse. :)

Første gen umc har 01-A i slutten av P/N.. Disse var så å si ubrukelige på it nett.
Andre gen umc har 02-A i slutten av P/N.. Disse fungerer så som så på it nett.
Fordelen er at begge disse fungerer bra på NT-nett.. (gjør den ikke det er den sans. ødelagt, og bør kastes)

Svært mange av oss sitter å venter på den røde klumpen for å kunne dra nytte av 400V 16A og bruke en lader fullt ut.. dvs 90% fordi det for tiden sitter en SW begrensning og stopper på 13A når den senser 400V trefas.
Merk: Man bør ha grunnlegende forståelse for el. og risikoene m dette. så, vet du ikke hva en lask er, eller vet hva forskjellen på enfas og trefas  eller forskjellen på IT/TN, så bør du ikke styre m dette selv. :)

Dette er hva du kan gjøre for å slippe å vente på rødklumpen: Klage til Tesla og true m søksmål.. og vente enda lengre..
Og/eller..: Fram m den store avbiteren, og kapp umc ledningen v adapter koblingen (der du sikkert nå har svartklumpen/shukoklumpen) og rensk 4-5cm av ytterkappen mot umc.
Da vil du se en tykk 6mm blå N-leder, tre faseledniger svart, brun og grå og jordledning, alle disse er 2.5mm. Du vil også se to tynne signal ledninger blå og fiolett.
Skaff deg en 400V 16A el 32A CEE og koble umc til denne, eneste du trenger å gjøre ekstra er å skaffe deg en 47kohm motstand (clas ohlson har et sett for 150kr) og koble denne til fiolett ledning og til jord. da får du 16A begrensning fra pluggen (men fremdeles 13A sw begrensing)
Blå ledning er ikke i bruk, og blindes.
Voila.. du kan nå finne deg en rød kontakt og suge 9kw..! :)


Muffinman

Fin-fin guide som gir god forståelse av hvordan dette fungerer. Det kan ikke presiseres nok hvor alvorlige konsekvenser fikling med dette kan få både for liv, helse, erstatningsansvar for brann i bygninger, garanti osv - om det går galt. Det er noe alle som vurderer dette må ta stilling til.

Når det er sagt er jeg en av dem som har problemer med å bruke bilen som forutsatt uten det røde adapteret, så om jeg hadde en ekstra UMC ville jeg nok vurdert dette sterkt. Fikk dog et blått adapter som løser noe for meg før jul etter å ha henvendt meg lenger oppe i systemet, men fremdeles må bilen stå av og til pga manglende adapter.

Tusen takk for guiden - selv om den ville vært unødvendig hvis Tesla så på lademuligheter annet enn "kjekt å ha".

Hmm. Lurer på om det er mulig å lage en slags hurtigkobling og veksle mellom rød kontakt og den originale enden på koblingen, slik at man får bruke blått adapter også...

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 14:36
Fin-fin guide som gir god forståelse av hvordan dette fungerer. Det kan ikke presiseres nok hvor alvorlige konsekvenser fikling med dette kan få både for liv, helse, erstatningsansvar for brann i bygninger, garanti osv - om det går galt. Det er noe alle som vurderer dette må ta stilling til.

Når det er sagt er jeg en av dem som har problemer med å bruke bilen som forutsatt uten det røde adapteret, så om jeg hadde en ekstra UMC ville jeg nok vurdert dette sterkt. Fikk dog et blått adapter som løser noe for meg før jul etter å ha henvendt meg lenger oppe i systemet, men fremdeles må bilen stå av og til pga manglende adapter.

Tusen takk for guiden - selv om den ville vært unødvendig hvis Tesla så på lademuligheter annet enn "kjekt å ha".

Hmm. Lurer på om det er mulig å lage en slags hurtigkobling og veksle mellom rød kontakt og den originale enden på koblingen, slik at man får bruke blått adapter også...

Det hadde nok vært fullt mulig om man hadde hatt "hundelen" til hurtigkoblingen.. :)

Eller man kan lage seg et adapter fra 400V CEE til Chuko, fordelen da er at man kan dra 16A.. eller blå 32A enfas..  Da må man laske mellom pinnene på 400V hun kontakten så hver del-lader får sitt.. :)
Og for å få dratt 32A må man bruke en 22Kohm motstand på UMC.. (på 400V får du ikke dratt mer en 13A uansett pga SW begrensingen..)  Ooog, man må da bruke 32A 400V CEE kontakt på begge sider..! Så får man heller lage en annen overgang fra 32A 400V til 16A 400V når dette trengs.. :)

scoot

Er det bare jeg som syns det er hårreisende at folk må gjøre slikt selv, når de har betalt 700k for en elbil?  :o
2009 Revai

Lille Lance

Sitat fra: scoot på mandag 13. januar 2014, klokken 15:10
Er det bare jeg som syns det er hårreisende at folk må gjøre slikt selv, når de har betalt 700k for en elbil?  :o
Det er ikke sånn verden skal være, men jeg skjønner at noen blir "desperate"  ;)
Jeg sier det igjen ... TESLA MOTORS må på banen og da snakker jeg ikke om Alnabru eller noe sånt. Da snakker jeg om Headquarter i USA.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Muffinman

Kanskje vi kan være enige om å holde denne tråden teknisk? Så tar vi (undertegnede inkludert) "politikken" i en av de andre trådene dette diskuteres  :)

Bjørn

Sitat fra: scoot på mandag 13. januar 2014, klokken 15:10
Er det bare jeg som syns det er hårreisende at folk må gjøre slikt selv, når de har betalt 700k for en elbil?  :o

Neida.. der er hårreisende at ikke Tesla klarer å levere..!
Men personlig så finner jeg det faktisk morro å pusle meg fram til løsninger selv.. (særlig når det virker)  ;)
Og jeg misliker sterkt disse begrensningene som det kommer flere og flere av.. siste eks er nye SW oppdat som mange har erfart setter ned ladefart *enda* mer..! den kommer aldri i min bil!
En som nevnte her inne at snart så er det vel nok å plugge mobiladeren i bilen..  :-\

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 15:15
Kanskje vi kan være enige om å holde denne tråden teknisk? Så tar vi (undertegnede inkludert) "politikken" i en av de andre trådene dette diskuteres  :)

Enig m muffinmannen..! :)

Veggen

Sikker på at det ikke er 47 kohm som trengs?

Det hadde matchet bedre med det som er i schuko og blått adapter.

Bjørn

Sitat fra: Veggen på mandag 13. januar 2014, klokken 15:24
Sikker på at det ikke er 47 kohm som trengs?

Det hadde matchet bedre med det som er i schuko og blått adapter.

Helt sikker..! :) men området som bilen godtar virker å være ganske vidt.. feks får du 40A mellom 5 til 10kohm.. har ikke prøvd hele spektret på 16A men er du i nærheten av 50kohm så blir det godtatt :) (UMC svarer m rødt lys om man er utenfor spec)

Skjønte ikke helt hva du mente m det siste du skrev..  ???

Veggen

Du skrev 47 ohm i første post, altså ikke kiloohm.
Synes det var litt pussig ettersom blå og shuko adapter har pilotsignal med kiloohm.

Bjørn

Sitat fra: Veggen på mandag 13. januar 2014, klokken 15:45
Du skrev 47 ohm i første post, altså ikke kiloohm.
Synes det var litt pussig ettersom blå og shuko adapter har pilotsignal med kiloohm.

Ai.. my bad!  ::) Skal selvsagt være Kohm.. Redigert nå!

Lille Lance

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 15:15
Kanskje vi kan være enige om å holde denne tråden teknisk? Så tar vi (undertegnede inkludert) "politikken" i en av de andre trådene dette diskuteres  :)
Ja, jeg skal skjerpe meg  ;) Blir bare litt ivrig innimellom  ::)

47kohm ... holder med med 1/4 Watt motstand?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Bjørn

Sitat fra: Lille Lance på mandag 13. januar 2014, klokken 16:13
Sitat fra: Muffinman på mandag 13. januar 2014, klokken 15:15
Kanskje vi kan være enige om å holde denne tråden teknisk? Så tar vi (undertegnede inkludert) "politikken" i en av de andre trådene dette diskuteres  :)
Ja, jeg skal skjerpe meg  ;) Blir bare litt ivrig innimellom  ::)

47kohm ... holder med med 1/4 Watt motstand?

Jepp..! :)

eledille

SitatDette er hva du kan gjøre for å slippe å vente på rødklumpen: Klage til Tesla og true m søksmål.. og vente enda lengre

Eller kjøpe en av disse portable Type 2-boksene og kreve pengene igjen. Utlegg på ca 12-15 k, du kan begynne å bruke den med det samme, og du unngår risikoen for erstatningsansvar når forsikringsselskapet oppdager at de kan skylde på deg siden du har klippet i kabelen. Oioi, da blir de vel fornøyde!

At dere tør...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA