Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 60kWh

Startet av Også_Øyvind_H, mandag 20. januar 2014, klokken 13:03

« forrige - neste »

Øyvind.h

1. Nei
2. Nei

Har også gjentatte ganger fått beskjed om at jeg må passe på å ikke ha laderen tilkoblet bilen når jeg ikke lader. Dvs. den må dras ut når jeg er ferdig med å lade. Strider litt med Elons mantra "always plug in" :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hma

Er det noen av dere med IT-nett og UMC-problemer som har forsøkt å loggføre spenningen på 230V uttaket (schuko)?
Det ville vært interessant å vite om problemene kan ha sammenheng med høy nettspenning (den kan variere ganske mye).
På Think fra 2008-2009 hender det noen ganger at lading kobles til/fra (DC-DC starter og stopper) om nettspenningen er opp mot 240V. Når strømtrekket omsider økes tilstrekkelig i laderen (PWM nærmer seg 100%) trekkes nettspenningen ned og ladingen får kjøre uavbrutt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tklev

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 13. januar 2014, klokken 13:12
Er det noen som har 230V IT + UMC og som klarer noen av de følgende scenariene:

- Start lading etter at den er avslutta med App
- Utsatt lading

1. Nei
2. Ikke prøvd

drFloyd

Sitat fra: hma på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:19
Er det noen av dere med IT-nett og UMC-problemer som har forsøkt å loggføre spenningen på 230V uttaket (schuko)?
Det ville vært interessant å vite om problemene kan ha sammenheng med høy nettspenning (den kan variere ganske mye).
På Think fra 2008-2009 hender det noen ganger at lading kobles til/fra (DC-DC starter og stopper) om nettspenningen er opp mot 240V. Når strømtrekket omsider økes tilstrekkelig i laderen (PWM nærmer seg 100%) trekkes nettspenningen ned og ladingen får kjøre uavbrutt.
Ladespenning ligger nesten hele tida mellom 212 og 218 V. Har aldri opplevd ladespenning på 220 V eller mer.

Også_Øyvind_H

Har ikke logget på uttaket, men har fått logget huset pga av for lav spenning (ned mot 200V). Har aldri vært i nærheten av 240V og UMC'en feiler konsekvent på alle varianter av restart.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:18
Strider litt med Elons mantra "always plug in" :)

Hehe, Elon mente vel "Plug in, plug out, plug in, plug out" etc. Viktig å holde pluggen "varm"  :o
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

jalias

Mener jeg leste på en annen tråd her at 2 gokarer hadde vært hjemme hos en Tesla eier og målt en hel dag. De hadde vist funnet ut hva som feiler dette lade sirkuset og skulle komme med en oppdatering på dette.

Milzit

trygvelo

Når jeg lader fra kontakten i garasjen der hovedsikringsskapet står sier bilen 239-242V før amp er oppe i 13A, da ligger den på 236-240. Får faktisk 14km/t (typical) ladehastighet pga. høy spenning. Fordelingskap ligger rett ved huset og en større trafostasjon 15-20 meter unna, tipper det er årsaken.

sondell

Sitat fra: Også_Øyvind_H på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:24

Har ikke logget på uttaket, men har fått logget huset pga av for lav spenning (ned mot 200V). Har aldri vært i nærheten av 240V og UMC'en feiler konsekvent på alle varianter av restart.

På mitt lille statistiske underlag så har det värt omvendt. Hjemme har jeg aldri fått skikkelige ladeproblem, kun problem med start/stopp/restart, der er spenningen bortimot 230V. På steder der jeg fått problem, og der det har gikk meg rödt lys har det värt under 220V. Som sagt litet statistisk underlag :). Hos svigers i helgen var det la spenning når det var kaldt ute, her ble det en del problemer og strömstyrken ble også senket (nye software fixen).

Trøndertesla

Det er flere nyanser her så jeg har delt opp spørsmål nr.1 i tre ulike svar.

1a) Ikke nådd full tank: Ja, jeg kan stoppe og starte lading med appen så ofte jeg vil - såfremt ladingen ikke har stoppet på egen hånd etter å ha nådd definert nivå

1b) Ikke nådd full tank på grunn av problemer: Ja, jeg var på Oppdal i jula og lånte strøm fra nabohytta. Når jeg våknet om morgenen viste det seg at ladingen hadde stoppet i løpet av natta. Jeg trykket på "Start" på appen og den startet igjen.

1c) Ved full tank: Nei, dersom "tanken er full" (dvs. det jeg har definert som full, normalt 80%) og ladingen er avsluttet, så har jeg aldri klart å starte ladingen igjen med appen. Dette skyldes ikke at tanken er full. Jeg kan for eksempel la bilen stå noen dager og fyre litt varme innimellom slik at den for eksempel synker fra 80% til 70%, men alikevel vil den ikke starte. Dette bør være en enkel bug å fikse for Tesla

2) Nei - jeg har prøvd dette 4-5 ganger og det har aldri fungert

For ordens skyld - jeg lader normalt med 220V/13A UMC m/ standard schuco adapter
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Også_Øyvind_H

Update  ;D

Da har jeg lasta ned den nye versjonen og kan bekrefte følgende:
1. Start/stopp fungerer!
2. Utsatt start fungerer!

I tillegg:
3. Når bilen har nådd innstilt ladenivå, kan man justere dette opp, og bilen starter å lade. Dette tyder på at vedlikeholdslading også sitter som en kule. 
4. Når utsatt start er aktivert, men står på vent, så vil bilen trekke strøm fra nettet (til kupevarme+batterinvarme) dersom du setter deg inn.... Dette stopper naturligvis når du går ut av bilen.

Hallo - alt er logisk og fungerer! Er det noen der ute som har lasta ned updaten og som IKKE får dette til å virke?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Havebigfun

Hittil er det bare 8 med ny FW som har stemt her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0/viewresults.html
Ser ikke ut som det fungerer like knirkefritt hos alle- desverre :(

Patosan

Efter sista uppdatering är också min erfarenhet att allt har fungerat mycket bättre. Till trotts för det fick jag en "Charging Will start..." Idag, utan att det startade.
Bilen vad god och varm efter ca 80km körning (full regen tillgänglig) så det var inte någon uppvärmning av batteri som skedde.
Övervakade detta på mobil, och var till sist tvungen att kör en ut-in på kontakten att få bilen att ta laddning.
Detta kan ha arit ett tillfälligt fel, men det ville vara fint att kunna plugga in och vara säker på att bilen tar laddning.
VIN 15026

LinkedIn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA