Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer å kjøpe 2012 Leaf (importert) av Sandvika Bil. Synspunkter?

Startet av artemiss, mandag 20. januar 2014, klokken 12:15

« forrige - neste »

artemiss

Hei,
Vi fikk strømregning nylig og til vår overraskelse hadde vi brukt mer strøm i år i nov/des. måneder enn i fjor tross mildværet. Kan Leafen være synderen? Ifølge regningen, brukte vi 1200 kWh. mer idisse måneder i år enn i fjor. Jeg lader bilen til 80% hver dag. Hvor mye tilsvarer dette i kWh per måned? Takk for hjelpen.
Lisa  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

RuneW

Det er jo ikke så godt å svare på dette når vi ikke vet hvor mye du kjører per mnd.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

artemiss

Jeg lader batteri hjemme til 80% kapasitet hver dag, ingen som vet hvor mange kWh det tilsvarer? Hva har kjørelengden å gjøre med batterilading?
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Bekkenes

Du bruker jo mer strøm hvis du lader fra 20% til 80% en f.eks fra 60% til 80%, sikkert det han mente ;)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

artemiss

Si at det er tomt batteri hver gang (selv om det egentlig ikke er det), bare for å få en enkel regnstykke.

flux

Grove estimater:

7,5 - 15kr pr dag.

250 - 500 kwh pr mnd.

1250 - 2500 km pr mnd.

Bekkenes

0 til 100%* er vel 21kw :)
Så 16,8kw ca?

*Tilgjengelig for bruker.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

streken

Si at du lader 20kWh (av totalt ca 22kWh kapasitet) hver natt i 60 netter, da havner du på 1200kWh i løpet av to måneder. Men da lader du til mer enn 80% og bruker alt du har av strøm på batteriet, syv dager i uken.

Sånn for å sammenlikne: jeg har fra 20.sep 13 til 1.jan 14 brukt ca 850kWh hjemme i garasjen (har egen måler på kursen). Da har jeg ladet hver eneste natt, stort sett opp til 100% pga. usikker ladesituasjon på jobb. Kjører daglig drøyt 100km.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

artemiss

Ja, det virker som det er mulig, men vanskelig å vite uten egen måler på kursen, hvordan får man montert en slik og hvor mye koster det?

BE

Hvor mye kjører du i året? Hvor langt har du kjørt bilen siden du fikk den?

Du kan regne ca 2 kWt pr kjørte mil, så er det opp til deg hvor mye du kjører pr dag. Vanskeligere er det ikke. Dersom du regner 3 kWt pr. kjørte mil så tar du godt i.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leif Leaf

Sitat fra: BE på mandag 13. januar 2014, klokken 13:27
Hvor mye kjører du i året? Hvor langt har du kjørt bilen siden du fikk den?

Du kan regne ca 2 kWt pr kjørte mil, så er det opp til deg hvor mye du kjører pr dag. Vanskeligere er det ikke. Dersom du regner 3 kWt pr. kjørte mil så tar du godt i.

Helt enig med BE. Jeg tar også utgangspunkt i 2 kWt pr. kjørte mil. Da blir regnestykke enkelt og relativt nøyaktig. Gjør du som meg (kjører 150 mil pr. måned) bruker du ca. 300 kWt pr måned.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

artemiss

Nå har jeg endelig fått svar fra Carwings websiden. Man kan nemlig gå inn og se på strømbruk både daglig og månedlig (power consumption, driving distance and energy economy). Min strømbruk har gått betydelig opp nå på vinter sammenlignet med sommer, men likevel har jeg brukt, ifølge Carwings, bare 278 kWh tilsammen i måneder desember/november. Så mysteriet fortsetter, hvor går alle strømmen? Til mobilladning??!!

d386yv

Sitat fra: artemiss på mandag 13. januar 2014, klokken 14:44
Nå har jeg endelig fått svar fra Carwings websiden. Man kan nemlig gå inn og se på strømbruk både daglig og månedlig (power consumption, driving distance and energy economy). Min strømbruk har gått betydelig opp nå på vinter sammenlignet med sommer, men likevel har jeg brukt, ifølge Carwings, bare 278 kWh tilsammen i måneder desember/november. Så mysteriet fortsetter, hvor går alle strømmen? Til mobilladning??!!

To ting som slår meg;

1. Strøm brukt av bil vil være MINDRE enn strøm brukt til å lade. Ladeprosessen er ikke 100% effektiv, man har tap i alle ledd frem til batteriet. Ikke i den skala som avviket ditt tilsier, men dog.

2. Kraftleverandører i Norge skjønnsberegner forbruket ditt mellom avlesinger. Dvs. hvis du leser av måleren din i juli og desember vil kraftleverandør beregne hvordan du har brukt strøm i august, september, oktober etc. Dette er som regel fri fantasi og ender ofte opp med at du har brukt mest strøm i de dyreste månedene.

Punkt 2. opplevde jeg selv da jeg bor i blokkleilighet med radiatorfyring, dvs. oppvarming går ikke på strøm. Første tiden jeg bodde der leste jeg kun av strømmåler når jeg ble bedt om det. Så et år var jeg borte hele desember, med dermed tilnærmet null strømforbruk (ingen lys, matlaging, vaskemaskin, ingenting), men ved avlesing hadde jeg brukt 50% av strøm mellom oktober og januar i desember selv om jeg ikke engang hadde vært hjemme. Tilfeldigvis var strømprisen dyrest i desember også...

Etter at jeg gikk over til å lese av strømmåler hver mnd har dette stabilisert seg og jeg kan se at forbruket går opp og ned ettersom jeg er hjemme eller borte i en lengre periode.

Edit: Kraftselskap påstår vel at de har noen kompliserte formler og beregninger til grunn for skjønnsberegningene sine, men som jeg erfarte kan dette i noen tilfeller (som mitt ekstreme) være det samme som fri fantasi.

artemiss

Nå har jeg "chattet" med Nissan kundeservice som informerer meg at jeg ikke kan stole på disse talene fra Carwings likevel, fordi..... radioen står på hele tiden! Ifølge han må jeg slå av radioen hver gang jeg starter bilen og "godtar" at min kjørehistorikk blir sendt til Carwings før hver eneste kjøretur. Oh well, back to the drawing board!  >:(

Strømbil

Forvarming av bilen vil jo også være en faktor om man bruker det mye?
Ikke at det vil utgjøre store summer, men forvarmer man i 1 time om dag må man nok rekne med å bruke 2-4kWh pr. dag på dette også.
Det forbruket vil man vel ikke få en oversikt over i carwings?

Mitt reknestykke:
Har et snittforbruk på 0.22kWh pr.km.
Kjører i snitt 70km pr. dag.

70*0,22=15,4 kWh pr. dag.

Legger på 10% for tap i forbindelse med lading av batteri og får da et snitt på 17kWh pr. dag.

17kWh x 30dager = 510kWh som da vil gi ca. 510kr pr.mnd avhengig av hvor mye du betaler pr. kWh.

Om du oppgir hvor mange km du har kjørt de siste mnd, og hvilket snittforbruk som vises i ditt display kan man fort regne ut ca. hvor mye strøm du har brukt.
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA