Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av melon, mandag 20. januar 2014, klokken 08:37

« forrige - neste »

svingen

Sitat fra: Odd på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:06
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.
Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.


har ingen personlig erfaringer,så veldig fint att folk som har erfaring med det her deler det :)
er jo mere gøy og ha en ny bil og :)
er jo mange ting som er fikset med den nye versjonen.

Vil du anbefale 6.6kw eller holder det med 3.3Kw lader?
er vel ikke mulig og få i etterkant så greit og kjøpe korrekt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

melon

Sitat fra: Odd på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:06
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.

Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.

Hvor får jeg eventuelt kjøpt den ekstra ladeledningen? Tusen takk for svar alle sammen.

JanBrede

Sitat fra: melon på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Odd på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:06
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.

Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.

Hvor får jeg eventuelt kjøpt den ekstra ladeledningen? Tusen takk for svar alle sammen.

Slik jeg forstår trådstarter har han en hverdag som kommmer til å trekke mye strøm.  Å kun ha 10A ladekabel da, ihvertfall på jobb, er antakelig litt slitsomt.
Hvis du vil spare litt i forhold til Charge-Amps kabelen kan du evt vurdere "Justerbar 6-10-16A portabel ladeledning med kladd" fra elbilhjelpen http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html Det finnes også enda billigere alternativer som er fast på 16A, sjekk på forumet. (En annen ting med Charge-Amps kabelen er at den foreløpig ikke fungerer med den automatiske låsen på 2013 Leaf uten modifikasjoner)
Når jeg kjøpte min bil tok jeg ikke med en alternativ ladekabel, men som nevnt over kan du spare moms på å kjøpe det med bilen.  De som solgte bilen til meg var villige til å få tak i det jeg ønsket og legge det inn i nybilprisen. (Birger N Haug)

Jeg valgte også å få med 6,6 kW lader i bilen, da jeg ser at dette er på vei inn.  (Sørg for å få med 32A Mode 3, Type2 til Type1 kabel) Ikke mange muligheter foreløpig, men anbefalingene fra Elbilforeningen for nye ladepunkter går i den retningen.  Fulladet bil på under 4 timer gjør noe med mulighetene for å lade mens mans stanser istedenfor å stanse for å lade.

Du har også forstått riktig i at 6,6 kW lader må bestilles med bilen...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Daeedor

Sitat fra: Odd på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:06
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.
Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.

Helt enig i HELE innlegget ditt - min erfaring er nøyaktig den samme med 2013 modell Leaf   :) :) :)

melon

Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at jeg kan kjøpe denne. http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5 og bruke denne når jeg lader på jobben. Hvor stikket i veggen har 16 ampere. Ladetiden vil da være på rundt 8 timer for full ladet bil. Denne har heller ikke noen problemer med ladelåsen??

Daeedor

Ja , denne vil fungere. Men : det er registrert tilfeller hvor Shuko på 16A uttak kan gi varmgang i støpselet , derfor er man i ferd med å gå bort fra dette. Alle nye ladeuttak bruker Mennekes standard i stedet , og jeg ville derfor heller kjøpt en slik. (noe jeg da også har gjort)

Leon

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:40
Ja , denne vil fungere. Men : det er registrert tilfeller hvor Shuko på 16A uttak kan gi varmgang i støpselet , derfor er man i ferd med å gå bort fra dette. Alle nye ladeuttak bruker Mennekes standard i stedet , og jeg ville derfor heller kjøpt en slik. (noe jeg da også har gjort)

Det hjelper vel ikke så mye med Mennekes kontakt hvis strømuttaket han har på jobben er en vanlig stikkontakt (Schuko)?

Finnes det en adapter fra Mennekes til Schuko, eventuelt motsatt, man kan bruke hvis man vil ha begge mulighetene?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

BE

Sitat fra: melon på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:13
Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at jeg kan kjøpe denne. http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5 og bruke denne når jeg lader på jobben. Hvor stikket i veggen har 16 ampere. Ladetiden vil da være på rundt 8 timer for full ladet bil. Denne har heller ikke noen problemer med ladelåsen??
med 16A lading er det vel knapt nok ikke mulig å bruke så mye som 7 timer på en fullading, så ja, du har forstått det riktig.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Elmo

#23
Sitat fra: Leon på tirsdag 14. januar 2014, klokken 16:49
Finnes det en adapter fra Mennekes til Schuko, eventuelt motsatt, man kan bruke hvis man vil ha begge mulighetene?

Som den på bildet her mener du?   Hentet her
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pottle

#24
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:40
Ja , denne vil fungere. Men : det er registrert tilfeller hvor Shuko på 16A uttak kan gi varmgang i støpselet , derfor er man i ferd med å gå bort fra dette. Alle nye ladeuttak bruker Mennekes standard i stedet , og jeg ville derfor heller kjøpt en slik. (noe jeg da også har gjort)

Modig gjort å si at en er i ferd med å gå bort i fra å bruke vanlige Schuko CEE 7/4-kontakter. Det var vel litt å ta i - Schuko er og blir standard, også etter at vi som frekventerer dette forumet ligger under torven. Fire millioner hus og bygninger i Norge bruker denne standarden som etter hva jeg forstår blir værende i mange, mange år til. Det burde derfor ikke være noe problem å kjøpe og bruke en ladekabel som en kobler til en schuko-kontakt.

Til info så har også de nye Mode 3 ladestasjonene (med Mennekes-kontakt) i Oslo et vanlig schuko-uttak under Mennekes-uttaket.

Når det gjelder varmgang er det et fenomen som spesielt oppstår i offentlig kontakter med lite ettersyn og vedlikehold. En skal selvfølgelig være oppmerksom på sitt strømsystemet fordi 3,5 kW er mye energi, men en 16A kurs er sertifisert for 16A bruk. Hvis det elektriske systemet er normalt vedlikeholdt så skal det ikke være fare for brann.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Elmo

Sitat fra: pottle på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:09
Modig gjort å si at en er i ferd med å gå bort i fra å bruke vanlige Schuko CEE 7/4-kontakter. Det var vel litt å ta i - Schuko er og blir standard, også etter at vi som frekventerer dette forumet ligger under torven.

Han mente vel "på offentlige ladastolper" antar jeg.

Sitat fra: pottle på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:09
Til info så har også de nye Mode 3 ladestasjonene (med Mennekes-kontakt) i Oslo et vanlig schuko-uttak under Mennekes-uttaket.

Noen har men ikke på langt nær alle.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Daeedor

Sitat fra: Elmo på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:24
Sitat fra: pottle på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:09
Modig gjort å si at en er i ferd med å gå bort i fra å bruke vanlige Schuko CEE 7/4-kontakter. Det var vel litt å ta i - Schuko er og blir standard, også etter at vi som frekventerer dette forumet ligger under torven.

Han mente vel "på offentlige ladastolper" antar jeg.

Sitat fra: pottle på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:09
Til info så har også de nye Mode 3 ladestasjonene (med Mennekes-kontakt) i Oslo et vanlig schuko-uttak under Mennekes-uttaket.

Noen har men ikke på langt nær alle.

Det er helt riktig - det var offentlige jeg mente , selvsagt. ( i Oslo så er det Mennekes på alle nye offentlige stolper... for 16A uttak) :)

melon

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:40
Ja , denne vil fungere. Men : det er registrert tilfeller hvor Shuko på 16A uttak kan gi varmgang i støpselet , derfor er man i ferd med å gå bort fra dette. Alle nye ladeuttak bruker Mennekes standard i stedet , og jeg ville derfor heller kjøpt en slik. (noe jeg da også har gjort)

Uttaket på jobben er uansett Shuko. Så spørsmålet da er vil det være noe tryggere å brukes Mennekes kontakt med denne overgangen http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145 eller vil faren for brann være like stor. Mulig det er et idiotisk spørsmål, men kunnskapene mine på dette feltet er jo lik 0.

Daeedor

Sitat fra: melon på torsdag 16. januar 2014, klokken 11:38
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:40
Ja , denne vil fungere. Men : det er registrert tilfeller hvor Shuko på 16A uttak kan gi varmgang i støpselet , derfor er man i ferd med å gå bort fra dette. Alle nye ladeuttak bruker Mennekes standard i stedet , og jeg ville derfor heller kjøpt en slik. (noe jeg da også har gjort)

Uttaket på jobben er uansett Shuko. Så spørsmålet da er vil det være noe tryggere å brukes Mennekes kontakt med denne overgangen http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145 eller vil faren for brann være like stor. Mulig det er et idiotisk spørsmål, men kunnskapene mine på dette feltet er jo lik 0.

Jo flere overganger , jo mere motstand og mulighet for varmgang. Minst mulig koblinger er bra. Trenger du shuko i enden , så kjøp det. ( Den støtter jo opptil 16A og er vanligvis ok så lenge tilkoplingen ikke er slitt. En grunn til at man går over til Mennekes er jo at den er godkjent for mer enn 16A ... , f.eks 32A som blir mer og mer vanlig etterhvert. Der er ikke Shuko godkjent , og blir det ikke heller.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA