Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av melon, mandag 20. januar 2014, klokken 08:37

« forrige - neste »

melon

Hei! Jeg vurderer sterkt å kjøpe Nissan Leaf. Har vel nærmest bestemt meg, men vil første teste pendleveien nå som det er skikkelig kaldt. Kjører Sandefjord-Drammen hver dag. Har avtalt å låne en Nissan Leaf fra Buskerud bilsenter i Lier som jeg kjører til Sandefjord etter jobben idag. Uttaket jeg har i garasjen min er kun 10 ampere. Jeg er derfor usikker på om bilen rekker å bli fulladet før jeg kjører den tilbake imorgen tidlig. Hva mener dere som har erfaring? Er hjemme ca klokken 17. Drar klokken 6:30 imorgen. Et annet spørsmål, finnes det hurtigladere for Nissan Leaf i Sandefjord?

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

melon

Takk for svar. Noen erfaringer med hvor lang tid jeg må beregne med 10 ampere kurs?

knnygar

Med standard 10A lading ladar du heile batteriet på ca. 12 timar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

fws

Jeg lader hovedsakelig bilen min på jobb. Jeg må ned i under 30% på batteriet for å ikke ha fulladet batteri etter 8t. hvis du lader hjemme over natta er det ikke noe stress. Tror det tar ca. 12 timer fra lavt batterinivå til fullt, men det er få som lar batteriet gå så langt ned (kun spesielle situasjoner).

Hvis det stemmer sånn ca at sandefjord-drammen er 8 mil. så må du lade begge steder. kan hende en 16a lader må til på jobb. Jeg vet ikke hvor økonomisk du kjører til vanlig, men hvis du durer avgårde i motorveifart ++ så har du ikke så mye batteri igjen når du kommer frem på denne årstiden. Men her har ikke jeg så mye erfaring.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

knutgrr

Du må åpenbart lade (10A) både hjemme og på jobb (~8 timer), men med vettig kjøring skal 83 km hver vei gå fint, også om vinteren.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

frkir

83 km med varmeapperatet på tror jeg kan bli et problem, kjørte selv Drammen Tønsberg i går og det var uten varme på, bruker fa 10 prosent batteri pr mil uten varme...

God tur.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

knnygar

24 kWh batteri lada med 2,2 kW(10A) = ca 12 timar
24 kWh batteri lada med 3,3 kW(16A) = ca 8 timar
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Daeedor

Sitat fra: knnygar på mandag 13. januar 2014, klokken 16:10
24 kWh batteri lada med 2,2 kW(10A) = ca 12 timar
24 kWh batteri lada med 3,3 kW(16A) = ca 8 timar
Du lader bare ca 20 kWh om det er helt tomt , da de siste 4 kWh er reservert og kan ikke tappes ut. ..... men i praksis så har man vel vanligvis igjen ca 2 kWh igjen ved 10%.  Da skal du bare lade 18 kWh , og det bruker man ikke 12 timer på , selv ved 10A. Dog : husk på at når det er kaldt ,feks minus 15 grader , så går lading meget saktere enn ved 20 grader pluss ! Regn dessuten med litt tap ved lading , går litt vekk i varme osv.... :)

svingen

#9
eventuelt kan du eller kjøpe en "gammel" leaf til 150 tusen og montere diselvarmer (koster ca 30 tusen) da er det ikke problem med varme,tror nok eller ikke det er problem hvis du ikke har klampen i bån og invistere i litt varme klær og kanskje montere en kupevarmer slik att bilen er varm før du reiser fra jobb/hjemme.

Ville ikke basert meg på og måtte hurtigladet hver dag på vinter blir både kaldt og hurtiglading går seint på vinter,blir spennede og se hvordan det her går er rimlig kaldt nå....

http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet ->hurgtigladere
http://www.jurassictest.ch/GR/ ->artig side som stemmer veldig bra om sommeren.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html ->justerbar sak koster litt mere eller så får du en enda mindre som koster 6500 kr
http://www.ev-institute.no/ ->16a ladekabel ikke justerbar men rimligere.

PS husk og kjøpe med 6.6kw lader i bilen,da kan du full lade bilen din på 4 timer på en 32a kurs det kommer flere og flere slike ladeplasser og da kommer du til og bruke bilen enda mere,kan jo nesten reise på lang tur da uten hurtigading :)

Nissan forhandlere sier somregel ingen ting om det her av en eller annen merklig grunn,men tenkt og kjekt og komme hjemm og lade par timer så er batteri fullt (hvis det er bare 50% når du kommer hjemm er det nok på 90% 2 timer senere) hvis du får lagt opp 32a i garasjen.

koster 6000 kr ekstra men er verdt det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

melon

Sitat fra: frkir på mandag 13. januar 2014, klokken 14:53
83 km med varmeapperatet på tror jeg kan bli et problem, kjørte selv Drammen Tønsberg i går og det var uten varme på, bruker fa 10 prosent batteri pr mil uten varme...

God tur.

Rakk akkurat å komme hjem igår. Sto vel 13 km igjen på kjørelengden når jeg kom hjem. Kjørte da med varmeapparatet på hele veien. Ladet bilen i 12 timer og 10 minutter. Og det var da nesten full ladet. Tipsene jeg fikk herfra igår angående å bruke varme i setet og rattet og slå av varmeapparatet store deler av veien hjalp meg inn til Drammen idag. Hadde 20% igjen når jeg leverte bilen. Nå kommer de store spørsmålene mine. Jeg skjønner at jeg ikke kan bruke standard laderen når jeg skal lade bilen på jobben. Må ha full ladet bil når jeg skal kjøre hjem. Strømuttaket på jobben er 16 ampere, hvilken ladetid kan jeg forvente med 16 ampere lader? Er denne laderen 'safe' ? http://elbilshop.no/type1.html I tilfelle, kan den kjøpes billigere et annet sted?

Takker for svar. Er veldig usikker på om jeg skal bestille en Leaf og trenger all den hjelp jeg kan få.

BE

Med 16 A lading øker lade hastigheten med litt mer enn 60‰. I stedet for å bruke 12 timer på 10 ampere vil jeg anta du bruker ca 7 timer med 16 A.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

knutgrr

Hvis vi snakker generelt (sorry trådstarter) vil det jo nærmest aldri bli aktuelt å bruke 12 timer 10A lading for å få fullt batteri. Ingen kjører bilen så tom. Et annet moment er jo at ingen her inne tilsynelatende lader til 100%, mao du kan slå av 2 timer der også. I den virkelige verden (som jeg abonnerer på) bruker jeg ca. 5-6 timer til "fullt batteri" - altså jeg lader fra "oi nå var det litt lite strøm her" (25-35%) til 80%. 
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

fws

#13
Sitat fra: frkir på mandag 13. januar 2014, klokken 14:53

Er denne laderen 'safe' ? http://elbilshop.no/type1.html I tilfelle, kan den kjøpes billigere et annet sted?

Takker for svar. Er veldig usikker på om jeg skal bestille en Leaf og trenger all den hjelp jeg kan få.

Jeg har ikke sett noen priser som er betydlig lavere enn det på elbilshop (det er dyrt uansett). Hvis du spør Nissan kommer de til å si at disse laderne ikke er bra nok. Jeg vil påstå at det er bare for å "skremme deg".  Vet ikke om Nissan har en orginal 16a lader.... i så fal slipper du å betale mva på den hvis du kjøper den med bilen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Odd

#14
Trenger ingen ekstra lader.
Du trenger en ekstra lade-ledning som støtter ladning på 16A.
Den originale støtter opp til 10A som gir deg fra 0 til 100% på 12 timer.
På en som støtter 16A ladning vil dette ta 8 timer.
Det er imidlertid sjelden at en trenger så lang tid, i og med at en nesten aldri er nede i 0%.
La den på 10A stå fastmontert i garasjen, bruk 16A på jobben eller andre steder.

Det finnes ledninger som du kan velge 6 - 10 eller 16A.
Disse er smarte, fordi du kan komme over 10A eller 16A kurser som er fordelt på to uttak på enkelte parkeringsplasser. Disse er normalt tenkt til motorvarmer, og tåler ikke at to lader med 10A samtidig. men 6A går.

Jeg må dessuten si meg uenig i tråden og anbefalingen ang. gammel modell av Leaf og diselvarmer. Varme apparatet på min Leaf 2013 / 2014 modell trekker ikke mere enn at jeg mister noen kilometer i kjørelengde. jeg lar det stå på så jeg ikke får riming eller dugg.
Er det kaldt bruker jeg varme i sete og i rattet. Fungerer aldeles utmerket.
Det fungerer faktisk bedre enn på min gamle fossil bil som trengte en halvtime på å bli varm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA