Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva koster det å eie en model s?

Startet av Hyperstress, mandag 20. januar 2014, klokken 07:11

« forrige - neste »

Hyperstress

Dette trikset dukker stadig opp, men jeg ser ikke at det gir ikke mening. Blir i samme gata som å lage knute på ledningen til PC-en for å unngå virus. At noen opplever en effekt er vel like gjerne fordi de tok ut støpselet og satte det inn igjen, ikke fordi de snudde det?

Kan denne myten avlives en gang for alle, eller har noen en meget god forklaring til hvorfor dette skal spille en rolle?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Roger Kolbu

Gjelder nok kun de som har strøm (230V) på kun én leder. Da kan det ha litt å si...

De fleste har 115V på hver av de to lederne. Da skal det ikke spille noen rolle.
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

cairnz

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 09:26
Gjelder nok kun de som har strøm (230V) på kun én leder. Da kan det ha litt å si...

De fleste har 115V på hver av de to lederne. Da skal det ikke spille noen rolle.
Kan du forklare dette litt nærmere? Man kan jo ikke bare ha spenning en plass, det må jo være spenning "mellom" noe, enten mellom faser eller jord. Og det er da 230V mellom alle faser på IT-nett i norge?
Elbilist

christian1986

Nye installasjoner er vel basert på 400V TN nett. Jeg for eksempel har ha 230V i en leder, mens andre er null leder.

ebbrey

På TN måler man vel 230V mellom fase og jord. Men må IT skal man vel måle 130V mellom fase og jord. hvertfall det jeg har oppgitt. For jeg målte hos naboen på IT 114/117. Mens hos meg 114/157. Fikk beskjed om at begge disse hustandene har da jordfeil.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

turfsurf

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 13. januar 2014, klokken 09:26
Gjelder nok kun de som har strøm (230V) på kun én leder. Da kan det ha litt å si...

De fleste har 115V på hver av de to lederne. Da skal det ikke spille noen rolle.

Det er en potensialforskjell mellom de to lederne på maks 230V, som skifter polaritet med 50Hz. Dette gjelder uansett. i IT nett så har ikke denne spenningen noen null referanse, på TN nett så er det det. 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

#6
Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 09:40
På TN måler man vel 230V mellom fase og jord. Men må IT skal man vel måle 130V mellom fase og jord. hvertfall det jeg har oppgitt. For jeg målte hos naboen på IT 114/117. Mens hos meg 114/157. Fikk beskjed om at begge disse hustandene har da jordfeil.

Spenningen på IT nett har ikke noen definert verdi ifht jord.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hyperstress

Hva betyr det som er sagt til nå egentlig?
Hva skjer i laderen i bilen, eller i UMC-en, når støpselet er tilkoblet, samt når det er tilkoblet motsatt vei?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#8
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9121.msg115322.html#msg115322

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9121.msg115486.html#msg115486

Har trolig med støydemping som ofte kobles mellom N og J.
I Norge kan det forårsake rare ting. Siden spenning mellom fase og J kan ha "alle" verdier i et IT nett.

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 09:54
Spenningen på IT nett har ikke noen definert verdi ifht jord. På TN så skal man vel måle halvparten mellom fase og null som man måler mellom to faser. Dvs 115V.
TN nett i Norge er 400V og spenningen mellom fase og N eller Fase og J er da 230V

(I et 230V TN nett ville spenningen mellom fase og 0 vært 132V,
i USAs splittfase system er spenning 240V nominell og 120V fase 0)



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erot

Jeg trodde jeg kunne litt om sterkstrøm, men har visst levd på en løgn.

Det skal bensin og diesel ha, det er lett å forstå i alle fall  ;D

turfsurf

Sitat fra: Griffel på mandag 13. januar 2014, klokken 10:01
TN nett i Norge er 400V og spenningen mellom fase og N eller Fase og J er da 230V

Pga trefase, dvs 230V*sqr(3), som jo vel er det eneste som er utbredt av TN ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

arv

Hei
10 amp fungerer hver gang, men jeg måtte snu schuko.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Griffel

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. januar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Griffel på mandag 13. januar 2014, klokken 10:01
TN nett i Norge er 400V og spenningen mellom fase og N eller Fase og J er da 230V

Pga trefase, dvs 230V*sqr(3), som jo vel er det eneste som er utbredt av TN ?
JA 230*kvadratroten av 3 er omterent 400. (Siden vi snakker om nominelle verider.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#13
turfsurf: Ja, 400 / sqrt(3) = 230. På en Schuko koblet til 230 V trefase distribusjon blir det 230 / sqrt(3) = 133 mot jord hvis alt er perfekt, men siden jord i IT-nett er flytende kan det variere mye uten at noe er feil, og man kan ikke gjøre seg avhengig av noen bestemt spenning mot jord.

På IT-nett uten jordfeil skal pinnene ha sånn ca samme spenning ift jord (dvs 133 +- ca 40 V), og da skal det ikke ha noe å si om man snur schukoen.

På TN-nett skal den ene pinnen ha 230 og den andre null ift jord, og dermed kan det ha noe å si om man snur kontakten, men i og med at dette er definert til å være slik så skal selvsagt kabelen være designet for å ikke prøve å se noen forskjell.

IT-nett med en skikkelig jordfeil ser ut som TN.

På IT-nett med "litt" jordfeil kan pinnene ha ganske forskjellig spenning mot jord, men det er helt på trynet å lage noe som er avhengig av dette.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

D.O

Sitat fra: ebbrey på mandag 13. januar 2014, klokken 09:40
På TN måler man vel 230V mellom fase og jord. Men må IT skal man vel måle 130V mellom fase og jord. hvertfall det jeg har oppgitt. For jeg målte hos naboen på IT 114/117. Mens hos meg 114/157. Fikk beskjed om at begge disse hustandene har da jordfeil.
Feil. Alt under 90V og alt over 170V er jordfeil, resten går for tilstrekkelig rent nett.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA