Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av BMW850, søndag 19. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

erot

Så lenge varte den teorien  :)  Men hva skjedde i dag da...? Blir ikke klok på den batterivarmingen.

Hadde vi bare kunne fått en app med full overstyring på batterivarme, kupévarme og varmetråder (da primært speil og under viskere), og evt et ferdig program som styrer disse tre på en fornuftig måte ift utetemp. Det er jo bare å skrive litt programkode? Håper det kommer.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 20:01
Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 19:23
Altså: Med 20 min forvarming på 22 grader fikk jeg null regen, med 20 min forvarming på HI fikk jeg ca 40 kW regen fra start.

Og jeg fikk 30kW i går med 30 min. forvarming på 23 grader, etter at bilen hadde stått i 3-4 dager. Så min krever tydeligvis ikke bruk av "HI". Det ser jeg også på strømtrekket i VT.
så lenge ikke utetemperatur blir opplyst, sier ikke dette noen ting..
Jeg merket meg noe annet i dag. Ved bilen i range mode får jeg regen til den striplete linjen. Ved range mode av, triller bilen og kommer ikke ned på regen selv om linjen er der.  I beste fall går den ned til null. Kort kjøretur, med begrensning på ca 15kw på regen
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på mandag 13. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. januar 2014, klokken 20:01
Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 19:23
Altså: Med 20 min forvarming på 22 grader fikk jeg null regen, med 20 min forvarming på HI fikk jeg ca 40 kW regen fra start.

Og jeg fikk 30kW i går med 30 min. forvarming på 23 grader, etter at bilen hadde stått i 3-4 dager. Så min krever tydeligvis ikke bruk av "HI". Det ser jeg også på strømtrekket i VT.
så lenge ikke utetemperatur blir opplyst, sier ikke dette noen ting..

Det var -9 grader her den morgenen. Leafen har to temp.streker på batteriet nå og får maks 5kW regen på gasspedalen i eco-modus etter 80% lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Hos meg starter ikke oppvarming av batteriet ved forvarming enten jeg setter på 19 grader i appen eller HI. Har prøvd gjentatte ganger nå, både tilkoblet strøm (ved lading pågår) og ikke. Temp -5 til -10. Har null regen selv om jeg kjører 10-20 km. Til og med når jeg tar bilen rett av lading og batteriet i teorien skulle være varmet noe opp (13A) er det null regen. Hører noen kraftige knake og knaselyder foran i bilen når den starter opp, mistenker at kjølevæskepumpen kan være defekt slik at tempsensorene ikke får registrert riktig temperatur?

Rangemode PÅ.

Nuvolari

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:37
Hos meg starter ikke oppvarming av batteriet ved forvarming enten jeg setter på 19 grader i appen eller HI. Har prøvd gjentatte ganger nå, både tilkoblet strøm (ved lading pågår) og ikke. Temp -5 til -10. Har null regen selv om jeg kjører 10-20 km. Til og med når jeg tar bilen rett av lading og batteriet i teorien skulle være varmet noe opp (13A) er det null regen. Hører noen kraftige knake og knaselyder foran i bilen når den starter opp, mistenker at kjølevæskepumpen kan være defekt slik at tempsensorene ikke får registrert riktig temperatur?

Rangemode PÅ.

Med rangemode på vil den ikke forvarme.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

trygvelo

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:44
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:37
Hos meg starter ikke oppvarming av batteriet ved forvarming enten jeg setter på 19 grader i appen eller HI. Har prøvd gjentatte ganger nå, både tilkoblet strøm (ved lading pågår) og ikke. Temp -5 til -10. Har null regen selv om jeg kjører 10-20 km. Til og med når jeg tar bilen rett av lading og batteriet i teorien skulle være varmet noe opp (13A) er det null regen. Hører noen kraftige knake og knaselyder foran i bilen når den starter opp, mistenker at kjølevæskepumpen kan være defekt slik at tempsensorene ikke får registrert riktig temperatur?

Rangemode PÅ.

Med rangemode på vil den ikke forvarme.

Greit, leste nok feil tidligere i tråden og trodde først at den ville forvarme batteri så sant man satt den på HI i appen.

Får dere andre regen når det er kaldt (-5 eller lavere) uten å forvarme, men rett etter lading på 13A?

Muffinman


erot

Prøvde i dag igjen, ca samme temperatur, denne gang på 22 grader. Fikk forvarming av batt. også i dag. Fellesfaktor var altså ikke at den sto på HI men at den ikke var tilkoblet lading. I mitt tilfelle får jeg mao forvarming av batt. når bilen ikke er tilkoblet og omvendt. Står ikke i range mode.

Er vel ingen fornuftig grunn til at det skal være slik annet enn at UMCen lager krøll, eller?

erot

Nå får jeg ikke kontakt med bilen selv om både bil og telefon har nett og remote er påslått. Noen tips til hva det kan være? Telefonen sier "waking car..."

Gusse

Sitat fra: erot på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:12
Nå får jeg ikke kontakt med bilen selv om både bil og telefon har nett og remote er påslått. Noen tips til hva det kan være? Telefonen sier "waking car..."
Sjekk nettet i bilen.....er det på vippepunktet mellom lite Wifi dekning og 3G?
Har du god 3G dekning, skru av Wifi i bilen. Hadde bestandig problemer, fikk kontakt maks 1 av 3 ganger. Viste seg at jeg hadde litt dårlig Wifi dekning der bilen var parkert, så den lå antagligvis å lette etter nett av og til. Etter at jeg skrudde av Wifi i bilen, har jeg bestandig fått kontakt. Vi snakker flere ganger daglig nå i over en uke.
Det kan også hende at noen rutere har et kodesystem som roter det litt til for enkelte devicer, har ihvertfall opplevd det med en del Smartskjermer, Blu- rayspillere etc.
Håper det var til hjelp :)

erot

Takk! Ser ut til at det var akkurat det som var problemet.

Maartensommer

Sitat fra: Gusse på onsdag 15. januar 2014, klokken 12:02
Sitat fra: erot på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:12
Nå får jeg ikke kontakt med bilen selv om både bil og telefon har nett og remote er påslått. Noen tips til hva det kan være? Telefonen sier "waking car..."
Sjekk nettet i bilen.....er det på vippepunktet mellom lite Wifi dekning og 3G?
Har du god 3G dekning, skru av Wifi i bilen. Hadde bestandig problemer, fikk kontakt maks 1 av 3 ganger. Viste seg at jeg hadde litt dårlig Wifi dekning der bilen var parkert, så den lå antagligvis å lette etter nett av og til. Etter at jeg skrudde av Wifi i bilen, har jeg bestandig fått kontakt. Vi snakker flere ganger daglig nå i over en uke.
Det kan også hende at noen rutere har et kodesystem som roter det litt til for enkelte devicer, har ihvertfall opplevd det med en del Smartskjermer, Blu- rayspillere etc.
Håper det var til hjelp :)

Får du også starter lading fra appen?

Stiania79

Hei,

Et betimelig spm: Hva hvis jeg ønsker full forvarming av batteri, men kun 20 grader i kupeen? Nå har jeg ikke prøvd mer enn å sette på 19 grader i kupe (rundt null grader ute), men det er jo ønskelig hvis bilen uansett står på 230v/32A - 1-fas å kunne starte med optimalvarme på batteri, men ikke at det er 40 grader inne i bilen??

via app'n så får man jo kun varmet kupe og ikke noe batteri... ??? Er bilen 30 grader pluss må jo AC jobbe for å få temperaturen ned til levelige 20-22 grader... waste?!
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

OleJA

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 19. mars 2014, klokken 13:57
Hei,

Et betimelig spm: Hva hvis jeg ønsker full forvarming av batteri, men kun 20 grader i kupeen? Nå har jeg ikke prøvd mer enn å sette på 19 grader i kupe (rundt null grader ute), men det er jo ønskelig hvis bilen uansett står på 230v/32A - 1-fas å kunne starte med optimalvarme på batteri, men ikke at det er 40 grader inne i bilen??

via app'n så får man jo kun varmet kupe og ikke noe batteri... ??? Er bilen 30 grader pluss må jo AC jobbe for å få temperaturen ned til levelige 20-22 grader... waste?!
Ihvertfall på min bil så forvarmes batteriet til du har ~30kW regen, selv om kupetemp er stillt inn på 18 grader. Avhenger trolig av at du ikke har satt bilen i 'Range Mode' - noe som jeg så og si aldri bruker.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TW838

Sitat fra: OleJA på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:27
Sitat fra: Stiania79 på onsdag 19. mars 2014, klokken 13:57
Hei,

Et betimelig spm: Hva hvis jeg ønsker full forvarming av batteri, men kun 20 grader i kupeen? Nå har jeg ikke prøvd mer enn å sette på 19 grader i kupe (rundt null grader ute), men det er jo ønskelig hvis bilen uansett står på 230v/32A - 1-fas å kunne starte med optimalvarme på batteri, men ikke at det er 40 grader inne i bilen??

via app'n så får man jo kun varmet kupe og ikke noe batteri... ??? Er bilen 30 grader pluss må jo AC jobbe for å få temperaturen ned til levelige 20-22 grader... waste?!
Ihvertfall på min bil så forvarmes batteriet til du har ~30kW regen, selv om kupetemp er stillt inn på 18 grader. Avhenger trolig av at du ikke har satt bilen i 'Range Mode' - noe som jeg så og si aldri bruker.

Fikk samme info fra Tesla Trondheim, men dette er noe jeg ikke får til på min bil. Range mode er avslått og jeg kan ha ladet bilen i 10 timer med 20A, kjørt to runder med forvarming fra appen, og allikevel må jeg kjøre avgårde med regen på rundt 10kW. Noen ganger er det mer, noen ganger faktisk mindre...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA