Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av BMW850, søndag 19. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

BMW850

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/winter-prewarming-tip

Betyr dette det samme som at man ikke behøver å tenke på å avslutte ladingen til riktig tidspunkt osv? Bare sette varmen til MAX med appen og med det starte varmeseter, defrostere OG forvarming av batteri? Med strøm fra nettet da kabelen står i? Og med dette selvfølgelig få "regen" fra man starter å kjøre?

Er kanskje for godt til å være sant men hadde jo vært en fin "update" :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

19quiz76

#1
Interessant -skal sjekkes ut. Men tipper bilen trekker strømmen den trenger fra batteriet dersom lading er avsluttet, ref umc-trøbbel her på berget. Har man stilt ladestrøm ned slik at bilen fortsatt lader ved avreise burde dette derimot funke :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jalias

Men hvis bilen lades over natten burde det vel ikke være noe problem å trekke noen Kw fra batteriet til oppvarming?

Trøndertesla

Jeg tester dette akkurat nå og det er ingen endring fra tidligere. Når jeg starter oppvarmingen via Appen og setter denne på "HI" - ikke "MAX" som beskrevet da det er ikke noe alternativ, så trekker den strøm kun fra batteriet. Bilen har stått på lading i natt og har fulladet i løpet av natta og ladingen var avsluttet i dag tidlig.

Om jeg går ned i garasjen nå og trekker ut UMC og starter ladingen på nytt, da vil oppvarmingen hente energi både fra strømnettet og fra bilens batteri. M.a.o. - akkurat som før... :(
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Roger Kolbu

Når det er møkka kaldt, slik som nå, er ikke en Schuko på 13A nok til oppvarming av batteriet OG oppvarming av bilen. Det kreves rett og slett mer enn de 13A. Det vil du lett se på grafen i VisibleTesla.

Etter en stunds oppvarming av batteriet, vil strømforbruket til oppvarmimgen av dette flate seg noe ut. Først da vil forbruket av batteriets kraftreserver unngås.
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

gbzdoc

Det jeg synes var mest spennende her er at det sår at defroster også skal aktiveres når man setter den på max (HI). Det hadde jo vært kjekt, for det skjer ikke ellers.

Også_Øyvind_H

Uh....

Hva var nytt her (event annet enn at defroster går på om du setter den til Hi)?

Det har vel hele tiden vært slik at den trekker fra nettet om den har strøm (og nok strøm som Roger presiserer) og kun når lading ikke er avslutta (for oss med UMC), og så trekker den fra batteriet dersom lading er avslutta (fordi den ikke klarer å starte på nytt)?

Såvidt jeg husker, så går ikke setevarmen på (men jeg kan ta feil  ;D)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

erot

Det som var nytt er muligens å få batterivarming i det hele tatt? Vet ikke om det bare er min bil, men selv om jeg forvarmer en halvtime nå når det er minusgrader så er batteriet mitt helt kaldt og jeg må kjøre en god stund i starten med null regen.

Prøver på HI i morgen og ser om det er annerledes da.

trygvelo

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 13. januar 2014, klokken 09:54
Uh....

Hva var nytt her (event annet enn at defroster går på om du setter den til Hi)?

Syns den mest interessante nyheten er om batteriforvarming går på ved HI og Range Mode er slått på. Det er veldig praktisk i så fall.

OleJA

#9
Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 10:15
Det som var nytt er muligens å få batterivarming i det hele tatt? Vet ikke om det bare er min bil, men selv om jeg forvarmer en halvtime nå når det er minusgrader så er batteriet mitt helt kaldt og jeg må kjøre en god stund i starten med null regen.

Prøver på HI i morgen og ser om det er annerledes da.
På min bil tror jeg faktisk at batterivarme går på ved normal forvarming av bilen. Startet forvarming til 19C ca 30min før avreise idag, mobil app rapporterte da -9C inne i bilen, jeg vil forvente at det da hadde vært null regen uten forvarming.
Når jeg satte meg i bilen 30min senere, var det regen på et et sted imellom 30-40kW. Lading var avsluttet ~8timer i forveien, så tviler på at det var noen restvarme igjen fra denne.
Bilen stod tilkoblet, men med den vanlige 'Charge cable problem, så all strøm ble tatt fra batteriet. Mistet 25km Typical range, dvs ~5kWt. Dvs at bilen har trekt 10kW de 30min oppvarmingen stod på, hvilket samsvarer med at både batteri og kupe har blitt varmet. :D

Edit: Har siste FW 5.8.4. Range mode er av, i den grad det betyr noe
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Om batterivarmeren slår seg på ved forvarming tror jeg utelukkende styres av utetemp. Min slår ikke inn ved noen få plussgrader, men ved noen få minusgrader seg jeg at bilen trekker rundt 11kW fra batteriet.
Lett å lese av i VisibleTesla ved å sjekke ampere og gange opp med omtrentlig spenning for batteripakken :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

erot

#11
Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 10:15
Det som var nytt er muligens å få batterivarming i det hele tatt? Vet ikke om det bare er min bil, men selv om jeg forvarmer en halvtime nå når det er minusgrader så er batteriet mitt helt kaldt og jeg må kjøre en god stund i starten med null regen.

Prøver på HI i morgen og ser om det er annerledes da.

Har nå forsøkt og kan bekrefte at å gå til HI var det som gjorde utslaget, mao ble dette en svært nyttig tråd.

En forskjell, men tror ikke det gjorde utslaget: I dag tidlig sto bilen på lading, men om det skulle ha noe å si ville det vel vært logisk at det gikk andre veien.

Altså: Med 20 min forvarming på 22 grader fikk jeg null regen, med 20 min forvarming på HI fikk jeg ca 40 kW regen fra start.

Havebigfun

Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 10:15
Det som var nytt er muligens å få batterivarming i det hele tatt? Vet ikke om det bare er min bil, men selv om jeg forvarmer en halvtime nå når det er minusgrader så er batteriet mitt helt kaldt og jeg må kjøre en god stund i starten med null regen.

Prøver på HI i morgen og ser om det er annerledes da.

Har nå forsøkt og kan bekrefte at å gå til HI var det som gjorde utslaget, mao ble dette en svært nyttig tråd.

En forskjell, men tror ikke det gjorde utslaget: I dag tidlig sto bilen på lading, men om det skulle ha noe å si ville det vel vært logisk at det gikk andre veien.

Altså: Med 20 min forvarming på 22 grader fikk jeg null regen, med 20 min forvarming på HI fikk jeg ca 40 kW regen fra start.
Med 20 min i HI tømmer du batteriet for ca. 4 kWh- medmindre du kjører ned fra en høy fjelltopp lønner det seg knapt- bare for å få full regen, som regel blir det mer hensiktsmessig å akseptere lavere regen og å fjerne rusten fra bremseskivene da.

eledille

#13
Tror ikke det går med så mye som 4 kWh før den kutter varmen. Det går an å regne ut ganske presist hvor mye energi som skal til for å varme opp 600 kg li-ion batteri til driftstemperatur. Det skal være grusomt kaldt før det går med 4 kWh.

Men ja, det er en fin anledning til å pusse bremseskivene :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: erot på mandag 13. januar 2014, klokken 19:23
Altså: Med 20 min forvarming på 22 grader fikk jeg null regen, med 20 min forvarming på HI fikk jeg ca 40 kW regen fra start.

Og jeg fikk 30kW i går med 30 min. forvarming på 23 grader, etter at bilen hadde stått i 3-4 dager. Så min krever tydeligvis ikke bruk av "HI". Det ser jeg også på strømtrekket i VT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA