Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 og klokka

Startet av Tromsoleaf, søndag 19. januar 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på søndag 19. januar 2014, klokken 23:04
Jeg fant faktisk ut at i mitt hus er jordfeilbryteren bare tilkoblet 2 kretser, så jeg må nok få meg en elektriker til å gå over systemet, selvom jeg nå ladder fint med japansk EVSE.

Dette er heilt normalt, eldre installasjoner har jordfeilbryter for varmekablar. Dette er godkjent, ingen krav om oppgradering.

Det som blir gjort i mange tilfelle er og byte ut sikringar med kombinert sikring og jordfeilbryter. Dermed vil jordfeil i eige hus raskt bli oppdaga, og er enkelt og finne. Spesielt i eldre installasjonar med skrusikringar vil dette gi ein auka trygleik. Skal mykje til og oppdage jordfeil uten.

Men, i trådstarter er ikkje den feilen i eige hus. Ein oppgradering vil dermed ikkje løyse denne feilen, den vil berre varsle om feil i eige hus.

Eg takka ja til ein slik oppgradering i 2006, har så langt funne feil på eit pannekakejern - ellers har alt vore som før. Men, det er ein ekstra trygleik.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tromsoleaf

Takk igjen TB her lærer jeg mye. Ser ut som det kan være kretsene til varmekablene som har jordfeilbryter, da ble det mysterium løst :-)

GT

Hei, jeg er selv elektriker og har vært å feilsøkt på slik feil i Vestfold hvor ladekladden ikke vil lade. Det lyser bare for jordfeil/ikke tilstrekkelig jord. Har målt spenning inn i huset rett på inntaket (da kan jeg få en indikasjon på jordfeil fra nett/naboer) ved skjev spenning fase-L1, fase-L2 og fase-L3. Her var alt normalt (ca 127-128v) men den ville fortsatt ikke lade. Jeg målte overgangmotstand til jord på hele anlegget og det var mer enn bra nok resultater(35 M ohm for de som er interesserte). Koblet vekk absolutt alt bortsett fra en stikkontakt med jord til utekontakt og den ville fortsatt ikke lade. Prøvde alle fasene uten hell. Ble litt frustrert og målte så husets jording mot referansejord(bra resultat), men satte ned ekstra jordspyd i god jord for å få det enda bedre, fortsatt ingen lading. Brukte vannspreder for å få ENDA bedre jording, uten hell. FRUSTRERT! Ringte forhandler og fikk prate med verksted, prøvde dagen etter med ny lader, akkurat samme resultater. Sjekka hos nabo og nabo bortenfor, uten hell! MEN hos nabo på en annen trafokrets, der ville bilen lade igjen.... Tilbake til start, ny - uoriginal lader, og bilen lader som bare det! Frustrert er bare forbokstaven!

Konklusjon: Hvis bilen ikke vil lade med original lader hjemme, ikke bruk pengene på elektriker, kjøp uoriginal lader!!! (PS, kunden måtte ikke betale 5 øre, anlegget hans var bra og vi fant ingen feil!)

Hus lå på steinfylling, 4 rekkehus på rekke, god ring-jord, vann og kloakk tilkoblet jord, 230v IT 3fas, luftstrekk inn til område - kabel inn til skap med kortslutning sikringer ute på vegg

Tromsoleaf

Hei GT. Takk for innspill av fagmann, akkurat som min historeie og høre folkene som var her. Nå har jeg forstått at vi i Norge har noe de ikke har andre steder - felles jording og at det er det som kan skape forstyrrelsen. Hos meg fungerer det helt fint med japansk lader. Tenker egentlig å ta dette opp med Nissan, men har ikke kommet så langt, foreløpig nyter jeg å ha bil med strøm :-)

Seven

Hei, samme feil hos meg etter at byttet Leaf 2012 til Leaf 2013; kan plutselig ikke lade på Leutenhagen lenger.  Jeg gikk til forhandler og byttet tilbake til den gamle ladekabelen fra Leaf 2012 og nå funker alt fint som før igjen,.

elvedalen

ifølge Nissan Norge  er det støy på linja / nettet, det er ikke no galt med kabel :P men de juger så de trur det selv ::) i går ville den ikke lade igjen  >:( Ringeriks kraft sa det lite sannsynlig var nettet da det er 150m til en nyere trafo, og det er bra spenning i huset (233-5V)  ::)
Nissan Leaf Tekna 2013.

Tromsoleaf

Hei Elvedal. Hvis du leser gjennom hele tråden tror jeg du finner løsningen - Japansk model kabel eller uoriginal. Det er nemlig ikke feil i kabel og heller ikke i nett ifølge de retningslinjer som er her i Norge. Den kabel som følger med 2013 modellen her i Europa måler så langt jeg har forstått det ikke bare spenning og jord, men også en forskjell mellom dem. Det gjør ikke den japanske. Les TB sine innlegg :-) Siden jeg fikk japansk kabel lader min hver gang, det gjorde den ikke med den andre jeg hadde.

MindViruz

Når det gjelder søk etter jordfeil utføres dette med å måle isolasjonsmotstand med en megger med prøvespenning på 500V.

Det bør også måles for jordfeil utenfra på IT-nett.

Hvis kladden blinker pga. Dårlig jordpotensiale kan det enkelt måles berøringsspenningen med installasjonstesteren i stikkontakten. Den skal da være tilnærmet 0V.

Dette tar en elektriker ca 5 minutt å gjøre.

Hvis det også er OK kan man måle overgangsmotstand til jord med installasjonstesteren. Men med lav berøribgsspenning burde denne teoretisk sett være ok. Måling av overgangsmotstand er ikke alltid like enkelt, litt avhengig av typen utstyr.

Eller så er det noe gale med kladden.

MindViruz

Når det gjelder søk etter jordfeil utføres dette med å måle isolasjonsmotstand med en megger med prøvespenning på 500V.

Det bør også måles for jordfeil utenfra på IT-nett.

Hvis kladden blinker pga. Dårlig jordpotensiale kan det enkelt måles berøringsspenningen med installasjonstesteren i stikkontakten. Den skal da være tilnærmet 0V.

Dette tar en elektriker ca 5 minutt å gjøre.

Hvis det også er OK kan man måle overgangsmotstand til jord med installasjonstesteren. Men med lav berøribgsspenning burde denne teoretisk sett være ok. Måling av overgangsmotstand er ikke alltid like enkelt, litt avhengig av typen utstyr.

Eller så er det noe gale med kladden.

elvedalen

 :o Etter å ha satt innstillingen 80%lading til 100% og satt lading som prioritet istede for varme anlegg har jeg ikke hatt noen problemer med å lade ;)
Nissan Leaf Tekna 2013.

Blip

#40
Disse ladeproblemene ligner veldig på problemene Tesla har i Norge...
Link: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11008.0.html

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

MindViruz

Jeg hørte om noen som hadde ladeproblemer med Leaf. De var ikke stilt om til norskt strømnett. Kanskje dette kan være lurt å få sjekket ved neste service, eller om du har problemer?

elvedalen

Etter å ha fått problemet tilbake med grønn og Orange blinking, byttet jeg til kontakten inne på badet (vindusveien) da virker den uten problemer, kan det være noe med den nye kursen jeg fikk montert? så nå må jeg snakke litt med montøren.
Nissan Leaf Tekna 2013.

TB

Sitat fra: elvedalen på fredag 28. mars 2014, klokken 14:36
Etter å ha fått problemet tilbake med grønn og Orange blinking, byttet jeg til kontakten inne på badet (vindusveien) da virker den uten problemer, kan det være noe med den nye kursen jeg fikk montert? så nå må jeg snakke litt med montøren.

Om ny kurs bruker t.d. L1 og L2, så kan kurs på badet bruke L2 og L3. Ved feil jordfeil på L1 vil du oppleve denne effekt. Det kan bli løyst (midlertidig) ved og endre fordeling i sikringsskapet (av elektriker).

Men, om feilen flytter seg til annan fase er du like langt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

JanU

Jeg er utdannet elektroingeniør og har hatt en arbeidskamerat som ikke fikk ladet bilen hjemme (virket ibland, -en stund). Han ble etterhvert ganske oppgitt og fikk sjekket både jord, spenning og eventuell interfering fra trafo.
Jeg ble interessert i saken og ettersom jeg er ingeniør så foreslo jeg å sjekke strømmåleren! Det er slik at en strømmåler lager pulseringer i husnettet og noen måleren er verre enn andre!
Han Bestillte en ny måler fra Skagerak med en gang jeg nevnte dette, -har ikke hatt problemer siden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA