Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 og klokka

Startet av Tromsoleaf, søndag 19. januar 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 23:16
Takk for svar - Hva er en UPS? og pris? mye en ny elbil eier ikke vet...

Beskrivelse er henta frå: http://no.wikipedia.org/wiki/UPS
UPS, Uninterruptible Power Supply, på norsk ofte kalt avbruddsfri strømforsyning, dvs den vil innehalde trafo, likeretter, batteri og inverter.

Dei meir avanserte variantar lagar vekselspenning av likespenning - og skal i teorien løyse ditt problem. Du treng ikkje batteri delen, så det ville vere mulig og teste med ein UPS som var kassert.

Men, det blir litt mykje styr med UPS, måtte vere om du fekk tak ein slik.

Her er eksempel på det du "treng" for test - galvanisk skille:
http://www.komplett.no/apc-smart-ups-rt-isolation-transformer/582355

Men, prøv fyrst med annan EVSE - er feilen i denne - så er saken løyst.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tromsoleaf

 :) Takk for atter et svar. Den får ligge i tenke boksen en stund :) skal prøve ulike EVSE, og få sjekket mitt el annlegg her først.

X-Trail

Min erfaring og kunnskap er følgende: evse fra japanske biler inneholder jordfeilbryter. Evse fra europaproduserte biler inneholder også jordfeilbryter, i tillegg kontrollerer den om det finnes tilstrekkelig jord før den tillater lading. Hvis ikke blinker det grønne lyset.
Den bilen jeg har erfaringen fra sluttet også å lade hjemme hos eier, på jobben og på verksted samt offentlige stolper ladet den. Eier er elektroingeniør og fikk raskt logget jordfeil samtidig som bil avbrøt lading. Feilen er ikke hos bileier, men kommer og går i nabolaget. Dette er ett 50 talls byggefelt og det er bare en fase inn i huset. Det jeg gjorde i denne saken var å låne bort min egen justerbare evse fra elbilhjelpen, med den er alt i orden selv med jordfeil i nabolaget.
Jeg vet også at med japanprodusert evse ville denne ladet, siden den ikke kontrollerer jord.

Har ikke greie på trafoer og fordeling i byggefelt, men siden dette kom etter uværet så ligger feilen i nettet i ditt nabolag.  Håper du finner feilen raskt :)
Stolt eier av ELise♡

Tromsoleaf

Takk X-Trail, der er der en som har hatt samme problem som meg. Der må vel være en grunn til at de har lagt inn tilstrekkelig jord målingen i den europaproduserte? Imorgen kommer forhandler og prøver ut en uoriginal hos meg, spent på resultatet. Hvis det fungerer og jeg må skaffe meg en sånn, må jeg vel sikre meg at garantien fremdeles gjeller... Uansett tenker jeg at jeg vil få sjekket at jeg ikke har jordfeil hos meg selv. Jeg måler ikke noe, men likevel kan vel en elektriker måle bedre enn en amatør.
Er der noen der vet hva som gjeller hjemmelader kablen? standart utgave. Jeg tenker å få installert en sånn, men om den heller ikke liker jordingsforholdene her er det kanskje ingen vits? Går det f ex an å legge inn mer jording hos meg? :-)

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:05
Er der noen der vet hva som gjeller hjemmelader kablen? standart utgave. Jeg tenker å få installert en sånn, men om den heller ikke liker jordingsforholdene her er det kanskje ingen vits? Går det f ex an å legge inn mer jording hos meg? :-)

Du har nok ikkje for "lite jording". Det som skjer ved jordfeil er at ein del av straumen som går i kablene "forsvinn". Dermed blir nivået i ledarane ulikt, som tyder på feil. Feilen kan vere utanfor ditt hus.

I IT nett er dette ufarlig, innanfor visse grenser naturligvis. Dette er og årsaken til at IT blir brukt for kritisk elforsyning - t.d på sjukehus. Dvs, som X-Trail skriv er at EVSE levert samman med bilar produsert i Europa finn "feil" som ikkje er definert som feil på IT nett - det blir "Ulv ulv" med andre ord...

Om dei fastmonterte EVSE - ofte omtalt som "heimelader" fungerer betre enn dei transportable vil avhenge om dei er like nøyaktige på denne sjekken.

Om dette er årsaken - så har du desse valg:
- "Feilen" blir retta. Feilen kan ligge utanfor ditt hus.
- Du kjøper ny EVSE, som ikkje er like nøyen for og sjekke etter feil. Kan ha ein heime, og ein i bilen.
- Isolerer deg ut av feilen, sjå tidlige post ang. trafo / galvanisk skille. Ein slik vil gjere at feilen blir isolert, og EVSE vil sjå "rein" straum - utan feil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tromsoleaf

Tusen takk for alle gode innspill - blitt mye klokere de siste dager. Nå har vi prøvd en uoriginal EVSE og den fungerte med en gang. Skal få bytte låne en japansk imorgen og da håper jeg jeg endelig er på strøm igjen :-)

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:49
Tusen takk for alle gode innspill - blitt mye klokere de siste dager. Nå har vi prøvd en uoriginal EVSE og den fungerte med en gang. Skal få bytte låne en japansk imorgen og da håper jeg jeg endelig er på strøm igjen :-)

Så bra det løyste seg. Dette er nok veldig nytt for forhandlere og, så forum kan vere veldig nyttig  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Irisb

#22
Hei Tromsoleaf.
Vi kjøpte en Nissan leaf omtrent samtidig som deg og bor vel 2 mil sør for Narvik. Vi har nøyaktig samme problem som deg og har gjort alle de utforskingene som du har gjort. Det har derfor vært veldig fint å høre om det funket med ny lader, og hvilken lader du nå bruker. Har du vært i kontakt med Nissan om dette? Fint å få tilbakemelding

Tromsoleaf

Hei Irisb. Ja nå har jeg endelig fått en fungerende EVSE i hus og Leafen står fornøyd på strøm :-) Ja jeg har vært i kontakt med NISSAN både sentralt og lokalt. Jeg var så heldig at jeg fikk bytte min kabel med en der har en japansk model, og den lader helt fint. Jeg tror min forhandler har vært i kontakt med din, så jeg håper det løser seg for deg også :-D. God helg og takk til alle gode hjelpere.

Irisb

Hei Tromsø. Ja de var i kontakt med din forhandler etter at jeg informerte dem om ditt innlegg.Nå har vi også lånt oss en lader fra leaf modell 2012 og det ser ut som det lader som bare pokker. Dette er en sak som jeg forventer at Nissan tar tak i sentralt da alle målinger på strøm viser innenfor normer og krav på Nissan lader. Takk for at du delte dette med oss, nå kan vi forhåpentligvis igjen være en lykkelig eier av en leaf.
Hilsen oss i Narvik

Tromsoleaf

Hei igjen - det er nok de kloke folk her inne i forum vi skal takke :-) og ja Nissan sentralt burde vite om det og tilby vi som har dette problem en annen lader. Tror jeg vil ta kontakt med dem sentralt og reise spørsmålet. God helg.

Seven

Samme problem her; fikk Leaf Accenta 2013 model rett før jul og opplevde at vi ikke lenger får til å lade på Leutenhagen i Trondheim - ikke så bra når vi bor på Fosen og ikke alltid har marginene på vår side når vi skal hjem fra bytur.  Lyset på ladekabelen blinker grønt når jeg kobler til strømkontakten der, altså før jeg kobler den til bilen.  Leafen vi hadde før - en 2012 model, ladet alltid uten problemer på samme punkt/ Leutenhagen.  Forhandler har latt meg prøve en identisk ladekabel til den som fulgte med 2013-modellen, men den blinker grønt den også.  Takk for tipset om jordfeil og ladekabel.

mlindboe

#27
Fikk min nye acenta leaf for 5 dager siden og har ikke hatt noe problem før i dag. Nå står den bare og blinker på grønn når jeg forsøker å lade hjemme. Den fungerer fremdeles når jeg forsøker andre plasser...

Tromsoleaf

Jeg testet min på alle kontakter i huset også oppvaskemaskinen som har egen kurs, samme på alle - blinker på grønt. Min hadde også dager hvor den plutselig laddet og dager hvor den laddet et par minutter for så å falle ut og inn igjen i timesvis. I mitt tilfelle har naboene det samme problem for jeg har testet min hos mine to nærmeste naboer, det blinker den også på grønt.
Så uten å være jordfeilsekspert kan det høres ut som om du har en jordfeil i ditt eget hus i å med det duger på en kontakt og ikke på en annen. Jeg fant faktisk ut at i mitt hus er jordfeilbryteren bare tilkoblet 2 kretser, så jeg må nok få meg en elektriker til å gå over systemet, selvom jeg nå ladder fint med japansk EVSE.

mlindboe

Tenkte det samme selv, men rart at det fungerte uten problem tidligere... Må vel få en elektriker til å sjekke uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA