Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 og klokka

Startet av Tromsoleaf, søndag 19. januar 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

Tromsoleaf

Ble den lykkelige eier av en Leaf Acenta i slutten av November 2013. Lader den foreløbig hjemme i et strømuttak ute på husveggen. Uttaket er 16 A, bruker den medfølgende kabel. De første 14 dager ladet den helt fint. Så hadde vi storm i begynnelsen av desember og siden da har det vært bare trøbbel. Nå har jeg ikke kunnet lade bilen min der siden 25.12.13. Inntil da har den ladet enkelte dager, og noen dager av og på i en uendelighet. Laderen blinker på grønt, blir ikke stabil og lader dermed ikke. Jeg har prøvd den hos mine nærmeste 3 naboer, der blinker den også på grønt. Jeg har vært hos forhandler, der lader den når den plugges inn. Min hjelp har vært en veninne som bor tre gater opp for meg, der lader den helt fint. Jeg har hatt kraftselskapet her å gjøre målinger, og hatt en jordfeilslogger installert i 14 dager. Den viste jordfeil i 3 dager 22 -25.12 og akkurat de tre dager kunne jeg ladde. Ellers finner de ikke noen feil hverken i spenning, frekvens eller jord. Jeg har kjøpt en måler selv og finner heller ikke feil annet enn at spenningen kan veksle mellom 220 og 237 men det er jo innenfor det som laderen skal tåle.  En ørliten likestrøm i blant det er alt. Jeg har idag sjekket ut diverse apperater her i huset - koble ut ex varmvannsbereder for å se om det hjelper - nei. Jeg fant også en egen kurs som oppvaskmaskinen står på, der blir den heller ikke stabil. Kursen jeg bruker ute forsyner også badet og utelys, men ikke vaskemaskin, den har egen.  Jeg har snakket med Nissan, forhandler, kraftselskap ingen har noen ide om hva som kan være galt. Er det noen her som har opplevd noe sånt? eller er der noen der har en ide om hva som er galt? Det er jo veldig trasig å ha en flott Leaf som jeg ikke kan ladde hjemme...

frkir

Oppvevde noe liknende i går hos venner... Men da blinket del gule også... Men hjemme igjen virker alt til å være ok.

Kan det være ladekladden?
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

Tromsoleaf

Det er jo rart når kladden virker andre plasser bare ikke her i gata, eller kanske hos alle som er knyttet til denne trafo.

frkir

Da tror jeg feilen må ligge hos strømleverandøren, har ikke Nissan opplevd dette andre steder i verden?
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

Tromsoleaf

Akkurat det lurer jeg også på - noen med tilsvarende erfaringer? Og veldig gjerne løsningsforslag :-)

elvedalen

Har en tekna jeg kjøpte 13/12 , fikk lagkt opp ny kurs på veggen ute (16A), en kveld for et pr dager siden nektet laderen å starte den bare blinka (orange) etter to timer  startet og stoppet jeg bilen, da ville den lade, den har virket bra før og etter . På Ringerike bilsenter sa de: skjer det igjen bytter vi bare kablen.
Nissan Leaf Tekna 2013.

Tromsoleaf

Nå har jeg prøvd å starte den mens laderen er i ingen endring :(

X-Trail

Blinkende grønn lampe på evse indikerer at den ikke har funnet tilstrekkelig jord i ledningsnettet. Står beskrivelse av lampene på bruksanvisningen som ligger i bagen til kabelen. Står også i instruksjonsboka.
Stolt eier av ELise♡

Tromsoleaf

Det vet jeg - at det indikerer ikke tilstrekkelig jord ;) har lest det. Problemet er at jeg har hatt kraftselskapet her og de søkte og søkte og fant ingen feil på jord. De koplet også ut mitt hus uten at det gjorde noen forskjell. Har hatt en jordfeilslogger her i huset og på trafoen fra før jul til over nyttår. Den registrerte jord feil i tre dager rundt julaften, og akkurat da kunne jeg ladde bilen. Når jeg selv måler for jordfeil her ser alt ok ut altså jord er hlavparten av spenningen. Begynner snart å bli desperat her. Skal få en elektirker til å gå over mitt system. Forøvrig sier kraftselskapet at periodiske jordfeil er uhyre vanskelig å finne, så det ser noe svart ut for mitt liv med Leaf :( Det burde vel også være sånn at når jeg ikke måler noen jordfeil da burde vel heller ikke laderen blinke på grønt hvis det er eneste indikasjon? 

Tromsoleaf

Takk for alle innspill  :) Kanskje jeg også skal fortelle at huset mitt er fra 1995, jeg har jordfeilsvarsler installert og jeg tror ikke det har varselt om noe i de 15 år jeg har bodd her. Jeg har også et overspenningsvern. Og så er det jo rart at den ladet helt fint de første 15 dager. Da kom uværet og etter det har det bare vært trøbbel....

TB

#10
Ein enkel test - forsøk med ein annan EVSE via forhandler, eller nabo  / kollega el. likn. så får du raskt testa ut om det er EVSE som har feilen.

SitatNår jeg selv måler for jordfeil her ser alt ok ut altså jord er halvparten av spenningen.

Utan at eg kan gi ein god beskrivelse av korrekt framgangsmåte, så kan ikkje jordfeil finnes så enkelt som ved og måle spenninga.

Om feilen ikkje er mulig og finne, så finnes det håp. Dette produktet er ikkje heilt ferdig, men det finnes andre produkt som gjer det samme. Du treng 3,6 kw (6,6 kw om du har ekstra lader):

SitatTransnova skriver idag om et spennende prosjekt de har gitt støtte til: En knøttliten og energieffektiv 11kW 400V trafo med galvanisk skille som kun måler 25x25x11cm, for oss som ikke har 400V TN hjemme. Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som enkelte elbiler har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.

Kjelde:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11675.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 20:51
Takk for alle innspill  :) Kanskje jeg også skal fortelle at huset mitt er fra 1995, jeg har jordfeilsvarsler installert og jeg tror ikke det har varselt om noe i de 15 år jeg har bodd her. Jeg har også et overspenningsvern. Og så er det jo rart at den ladet helt fint de første 15 dager. Da kom uværet og etter det har det bare vært trøbbel....

Idag brukes kombinert sikring, og jordfeilbryter pr kurs. Desse er meir nøyaktige enn dei gamle jordfeilsvarslarar. Mange av desse vart modifisert av huseiger pga. stadig piping, uten at feilen var enkel og lokalisere. Feil utanfor huset kunne og bli varsla om.

Har du forsøkt og lade på andre kontakter enn den omtalte kontakten heime, for og eliminere feilen? Skøte kabel går fint som test, men bruk 2,5 mm2 kabel for og unngå varmgang / spenningstap.

Ps: Kan legge til at min EVSE slutta og fungere, der var det brot i kabel inn i ladepistolen. Dvs, den virka av og til - når kabel var i rett vinkel.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tromsoleaf

Takk for svar :-) EVSE en lader helt fint alle andre plasser enn her i gata hvor jeg bor, og kanskje også de andre hus der tilhører samme trafo - har ikke gått hele runden. Det er nemlig sånn at jeg bare kan ta med EVSE en og plugge i - den lyser stabilt grønt når den kan ladde uavhengig av om bilen er tilkoblet - noe har jeg lært i min måned uten å kunne ladde hjemme... Derfor har jeg testet den mange plasser i huset mitt, også på en kurs som bare har et stikk (Oppvaskmaskinen) - ingen forskjell. Har også prøvd flere steder hso de nærmeste naboer. Forhandleren skal låne en uoriginal lader for å se om det gir noen forskjell. Jeg har sett på den fra transnova. Den blir vist i salg til sommer. Det blir en lang vinter i Tromsø uten hjemme strøm. Vi har en ( 1 ) hurtiglader her i byen og den har vært ute av drift siden før jul.

TB

Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 21:59
Takk for svar :-) EVSE en lader helt fint alle andre plasser enn her i gata hvor jeg bor, og kanskje også de andre hus der tilhører samme trafo - har ikke gått hele runden. Det er nemlig sånn at jeg bare kan ta med EVSE en og plugge i - den lyser stabilt grønt når den kan ladde uavhengig av om bilen er tilkoblet - noe har jeg lært i min måned uten å kunne ladde hjemme...
To alternativ: Feil på EVSE, eller feil på strømnettet  ;D

Sitat
Jeg har sett på den fra transnova. Den blir vist i salg til sommer.

Om det er straumnettet som er årsaka er det mulig og bruke tradisjonell skilletrafo. Dei veg gjerne mange (les: 100 kilo).
Har du flaks finn du nokon som har ein slik som kan bli testa med. Mulig tradisjonell UPS vil hjelpe, men dei er gjerne dyrare - må kunne levere 10 A ved standard ladekabel.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Tromsoleaf

Takk for svar - Hva er en UPS? og pris? mye en ny elbil eier ikke vet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA