Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SOC-meter for Android

Startet av sondell, søndag 19. januar 2014, klokken 18:26

« forrige - neste »

sondell

Dro fra Sverige igår med egentlig litt for lite på batteriet. Hadde bare tilgang til 10A shuko og ikke rødt adapter.

Stoppet derfor på den nye ladestasjonen ved Coop i Ørje, med 10 km mindre typical range enn det var kvar å kjøre. Er vel Fortum sin dette. Det finnes to alternativer å starte type2 lading her. SMS eller rfid brikke. Har ikke det senere, så sender SMS. Men får hele tiden tilbake "midlertidig ute av drift". Ettersom typical range sake men sikkert også går nedover med varmen på i bilen (sovende barn) så er det litt stress å jeg har ikke tid til å sjanse på å søke på telefonnummer til fortum osv. Så kjører bare mot Oslo. Med 15 km kvar er typical range nede på 0 km. Men vi tar oss hjem. Heldigvis. Men noe dritt at man ikke kan stole på at slikt fungerer. Er jo ikke så mange muligheter.

Noen som har erfaringer om hvordan man kan løse en slik situsjon? Og midlertidig ute av drift. Betyr det 5 min eller et døgn. På stolpen så alt greit ut. Har aldri hatt elbil før så er litt uerfaren med slike ladestasjoner.

Cirion

Anbefaler deg å skaffe en RFID brikke. Kan ha vært sms tjenesten som feilet og brikken hadde virket.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thomas Parsli

Det står normalt et telefonnummer på ladestasjonen.

Når vi ladet på Skedsmokorset var det nok strøm på mobiltelefonen min til å starte lading, men den slo seg av før jeg fikk stoppet den (12v i bilen bruker veldig lang tid på å få liv i en iPhone...).
Måtte bruke konas mobil for å ringe Fortum, som stoppet laderen for meg så jeg fikk koblet av hurtigladeren.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på søndag 12. januar 2014, klokken 21:01
Anbefaler deg å skaffe en RFID brikke. Kan ha vært sms tjenesten som feilet og brikken hadde virket.

Enig. Fortums RFID-brikke er også gratis å anskaffe, så jeg ser ingen grunn til å la være. Den virker visstnok på de nye ladestolpene i Oslo også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sondell

Takk for svar. Fikk svar fra Fortum nå at SMS ikke er kommet igang på Örje. Kommer forhåpentligvis til uka. Men skal bestille meg en RFID brikke i hvert fall!


Milzit

Sitat fra: sondell på søndag 12. januar 2014, klokken 22:18
Takk for svar. Fikk svar fra Fortum nå at SMS ikke er kommet igang på Örje. Kommer forhåpentligvis til uka. Men skal bestille meg en RFID brikke i hvert fall!
Jeg har fått Fortum RFID brikke..greit å få, også på andre ikke Fortum stolper som trenger RFID kort.

fredag

Sitat fra: sondell på søndag 12. januar 2014, klokken 20:16
Dro fra Sverige igår med egentlig litt for lite på batteriet. Hadde bare tilgang til 10A shuko og ikke rødt adapter.

Stoppet derfor på den nye ladestasjonen ved Coop i Ørje, med 10 km mindre typical range enn det var kvar å kjøre. Er vel Fortum sin dette. Det finnes to alternativer å starte type2 lading her. SMS eller rfid brikke. Har ikke det senere, så sender SMS. Men får hele tiden tilbake "midlertidig ute av drift". Ettersom typical range sake men sikkert også går nedover med varmen på i bilen (sovende barn) så er det litt stress å jeg har ikke tid til å sjanse på å søke på telefonnummer til fortum osv. Så kjører bare mot Oslo. Med 15 km kvar er typical range nede på 0 km. Men vi tar oss hjem. Heldigvis. Men noe dritt at man ikke kan stole på at slikt fungerer. Er jo ikke så mange muligheter.

Noen som har erfaringer om hvordan man kan løse en slik situsjon? Og midlertidig ute av drift. Betyr det 5 min eller et døgn. På stolpen så alt greit ut. Har aldri hatt elbil før så er litt uerfaren med slike ladestasjoner.

Ring vakttelefonen til Fortum. De kan ofte starte lading pr telefon. De har i hvert fall gjort det på Inspiria.

Aktivering av lading med sms er tydeligvis mer utsatt for feil enn rfid, derfor anbefaler jeg at man forbereder seg til tur med å skaffe en rfid-brikke. Fortum sin er jo også gratis.

http://www.fortum.no/ladekort
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Pzero

Ladet der idag og startet lading med Fortums brikke.
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

Roger Kolbu

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. januar 2014, klokken 21:17
Sitat fra: Cirion på søndag 12. januar 2014, klokken 21:01
Anbefaler deg å skaffe en RFID brikke. Kan ha vært sms tjenesten som feilet og brikken hadde virket.

Enig. Fortums RFID-brikke er også gratis å anskaffe, så jeg ser ingen grunn til å la være. Den virker visstnok på de nye ladestolpene i Oslo også.
Det stemmer!  :)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA