Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)

Startet av sveander, torsdag 02. oktober 2008, klokken 11:49

« forrige - neste »

sveander

Er det erfaringer med Buddys helårsdekk på vinteren. Går det bra?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

ilmarw

Jeg har ikke hatt noen problemer med det, men så bor jeg i Oslo, da. Har vært på landet en del (Hønefoss) rundt jul, og kjørte mye på snø. Det går helt greit, bare husk på at du har bakhjulsdrift, eller blir det fort en 720 graders slad. Vet at det er noen Buddy'er som kjører rundt med piggdekk. Husker ikke hva som kom ut av en tidligere diskusjon rundt hvorvidt Buddy var fritatt fra piggdekkavgift i de store byene.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Jeg har 2 sett dekk (sommer- og vinter) da jeg kjører en del på usaltede veier i trøndelag. I Oslo kjenner jeg noen som startet med helårsdekk, men var misfornøyd (de kjører en del i "høyden" hvor det er snø om vinteren) og gikk over til 2 sett dekk.

Hvis føret der du normalt ferdes er bart om vinteren går det nok helt greit. Som ilmarw skriver må man huske på at Buddyen har bakhjulstrekk og er kort, så en 720 graders kommer fort (selv med vinterdekk). Men utrolig morro når man har lært seg å kjenne bilen  ;D

Jeg har aldri kjørt på helårsdekk, men blir det ikke mer dekkstøy om sommeren med slike dekk? Mønsteret må jo være grovere og Buddyen er ikke den bilen som er mest støyisolert  ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Det kan godt hende, har aldri prøvd å kjøre med andre dekk...

ilmar
Polestar i bestilling

Manna

Jeg prøvde meg med helårsdekk sist vinter, og det gikk greit. Det var bare to-tre dager at det var litt ekkelt. Hadde et par snurrer på glatt gårdsvei, der det legger seg mer eller mindre permanent is om vinteren, men der møter jeg ingen ting, så det er ikke så farlig. Nå var det en ekstremt snøfattig vinter i fjor her oppe.
Jeg har et sett piggdekk på lur hvis jeg skulle trenge det, får se om jeg prøver dem i år.

J
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Gaute

Angående dekk på generelt grunnlag.  Helårs dekk er ikke dekk å anbefale med vårt klima i norge. Da må du ha mulighet og guts til å parkere bilen noen dager i året.  Tenk sommer dekk og vinterdekk, men vær klar over at vinterdekk får vi både med og uten pigg.  Slik jeg ser det, er spørsmålet med eller uten pigg.  Selv har jeg kjørt nå 13 år uten pigg både på el Saxo, Caravelle og buss, og ønsker ikke å gå tilbake igjen, men jeg ser at for noen kan det passe bedre med piggdekk.  Det viktigeste er at vi ikke definerer piggfrie vinterdekk til helårsdekk.  Helårsdekk er mer vanlig sørover på kontinentet, og de er av en helt annen kvalitet enn de dekk vi ønsker å bruke på en glatt vinterdag, samtidig kan vinterdekka være svært så sleipe på en varm sommerdag pga. at de blir brukt i temperaturer som er for varme for den myke gummiblandingen.
;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Manna

Var vel de vinterdekkene jeg fikk med bilen jeg refererte til, for å være helt presis. ;)

Hilsen Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Lynet

Vi må ha noen definisjoner her:
- Piggdekk er enkelt, de har jo pigger!!!!
- Vinterdekk er dekk som er merket M+S (mud and snow) og har min. 3mm mønster, det er lovverkets definisjon (ikke alle er bra nei!!!) § 13-1 i kjøretøyforskriften http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html

- Så er det noen som har en mening om at piggfridekk er helårsdekk, dette er helt feil. Noen piggfridekk er nok ikke så godt egnet på snø og is og takler asfalt bedre med det er fortsatt merket M+S, altså vinterdekk. De som har størst problem er de som kjøper dekk merket M+S der egenskapene er lagt mot M (mud), de er vanlige til firehjulstrekkere. Har prøvd slike dekk og de var fullstendig uegnet på snø, men i lovens definisjon altså vinterdekk!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Nå har ElbilNorge prøvd en rekke dekk til sine Kewet / Buddy, og har gode erfaringen med å levere bilene med heårsdekk, i hvertfall til kunder i Oslo. Tror ikke de hadde gjort det hvis dekkene ikke hadde vært godt egnet på vinteren, eller gir redusert kjørelengde om sommeren.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Laban

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 19. november 2008, klokken 10:34
Nå har ElbilNorge prøvd en rekke dekk til sine Kewet / Buddy, og har gode erfaringen med å levere bilene med heårsdekk, i hvertfall til kunder i Oslo. Tror ikke de hadde gjort det hvis dekkene ikke hadde vært godt egnet på vinteren, eller gir redusert kjørelengde om sommeren.

Mulig det er greit for de som bare kjører på hovedveier i Oslo eller på øst/sør landet hvor det blir saltet hvis det kommer noe snø. Jeg kjenner en som kjøpte Buddy i fjor med helårsdekk og som måtte skifte til vinterdekk da det var "umulig" å komme seg opp på mindre veier i høyden hvor det var snø/is dekke med helårsdekkene. Har selv 2 sett dekk på alle biler og har hatt få problemer med å komme frem.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA