Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oversikt over utstyrspakker etc.

Startet av frskby, søndag 19. januar 2014, klokken 12:29

« forrige - neste »

krister461


FThorsen

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:32
Sitat fra: fthorsen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:23
Det hadde vært interresant med en avstemning om hvor mange personer som faktisk opplever problemer med å lade Tesla'en sin.
Vet ikke om vi trenger enda en:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.msg170066.html#msg170066
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11425.msg161341.html#msg161341

Der ja! Takk - syns det er litt vanskelig å finne disse avstemningene innimellom. Den siste burde nesten vært sticky og resettes/ordnes ved hver SW oppdatering på en eller annen lur mate :)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

turfsurf

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:36
Den siste burde nesten vært sticky og resettes/ordnes ved hver SW oppdatering på en eller annen lur mate :)

Kunne jo hatt en ny nå, f.o.m versjon 5.8.6, som spesifikt skulle adressere norske ladeproblemer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Sitat fra: arnehelge på tirsdag 21. januar 2014, klokken 11:38
Greide for 1. gang å starte lading fra app (t.o.m. 4 ganger !). Jeg har ikke fått siste oppdatering.
Jeg kan også starte og stoppe lading fra app og VT, men bare når jeg starter ganske øyeblikkelig etter stopp. Venter jeg f.eks. en time går det ikke. Etter fullført lading opp til limit kan jeg ikke slå over på max range og starte ladingen. Da må jeg gå ut og replugge kabelen.

arnehelge

Jeg kunne faktisk starte fra appen etter over en time. Jeg slo også over på max range når bilen hadde ladet ferdig, og den startet lading videre. Litt usikker på hvor lenge etter ferdiglading jeg økte rangen...
Jeg fikk samtidig utsatt lading til å virke utpå kvelden (sto å så på når den koblet inn strømmen), men den hadde feilet, som vanlig, på morgenen.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

eledille

#305
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:30
Joda, bilen kobler fra 12V batteriet. Det er DET som er problemet med 12v low. Du kobler til lading.. Lading starter og du forlater bilen.. Laderne merker at her er det grums i strømmen. Så de kobler ut 12v batteriet fra hovedbatteriet som fortsetter å ta imot strøm.

Det som skjer er at bilen tror den ser farlig spenning et sted hvor det ikke skulle være spenning. Den antar at dette stammer fra hovedbatteriet, og dermed kobler den ut hovedbatteriet for å unngå å grille noen. Når hovedbatteriet er frakoblet virker ikke DC-DC-omformeren som leverer strøm til 12 V-batteriet, og vedlikeholdsladingen av 12 V stopper.

Det er hovedbatteriet som kobles ut, ikke servicebatteriet. Hvis du står der når det skjer så hører du det godt - KLAKK! - når kontaktoren slår ifra.

Når dette skjer tar bilen ikke imot lading og ladeporten lyser rødt. Da må man tråkke på bremsen og prøve om igjen. Men det har også skjedd meg flere ganger etter at ladingen er fullført. Jeg har aldri fått feil mens batteriet faktisk lades, kun ved ladestart, ved ladestopp og etter fullført lading. Det var "redningen" inntil jeg skaffet Mennekes-kabel, hvis jeg først fikk den til å ta lading visste jeg at den ville fylle opp. Så måtte jeg sette på alarm slik at jeg kunne gå ut og dra ut pluggen før 12-volten kreperte.

Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:43
Ah.. jeg mente ikke koblet fra h.batteri.. :) slik jeg ble fortalt det skulle 12V bli koblet fra *alt*.. altså at det ikke skulle bli belastet mer v feks 10V (fikk ikke oppgitt grense volt)
men siden du målte 3V så er altså ikke denne funksjonen til stede.. :) ved en slik feil blir 12V bat fullstendig nedtappet.. mao en slik funksjon finnes ikke.

Det finnes ingen funksjon som kobler ut 12 V-batteriet, nei. Mitt har vært så nedtappet at batteriladeren min som tåler 8 A fremdeles syntes det liknet mest på en kortslutning etter over en time. Mulig vedkommende som fortalte deg dette forvekslet med beskyttelsesmekanismen for hovedbatteriet. Det blir nemlig koblet helt ifra før det er helt tomt for å unngå "bricking".
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

NorwegianX

Noen som vet hvor mye kontaktene i P11 på Gardermoen tåler?
Jeg koblet til med 13A i morges, men ladingen døde etter ca 5 timer.
Ikke mulig å sette igang igjen via app. Antar da at sikringen har gått.
Har siste sw versjon.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

NorwegianX

Sitat fra: NorwegianX på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:25
Noen som vet hvor mye kontaktene i P11 på Gardermoen tåler?
Jeg koblet til med 13A i morges, men ladingen døde etter ca 5 timer.
Ikke mulig å sette igang igjen via app. Antar da at sikringen har gått.
Har siste sw versjon.

Oppdatering: Forsøkte stoppe og starte lading fra VisibleTesla, og etter dette rapporterer både VisibleTesla og app både 232V spenning og 13A inn, men 0 km/h lading. Ant tilgjengelige km øker imidlertid, så det ser ut som den lader.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

NilsG

Den lader vel ikke, men varmer opp batteriet, noe som igjen gjør at mere av den lagrede energien i dette kan utnyttes? Rent praktisk så har det jo forsåvidt samme effekt som lading ved at rekkevidden øker...  :o
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

NorwegianX

Sitat fra: NilsG på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:01
Den lader vel ikke, men varmer opp batteriet, noe som igjen gjør at mere av den lagrede energien i dette kan utnyttes? Rent praktisk så har det jo forsåvidt samme effekt som lading ved at rekkevidden øker...  :o

Der har du nok forklaringen ja. Jeg pleier jo plugge i etter kjøring og da teller den opp km/h omgående, men da er jo batteriet varmt etter kjøring.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

OleJA

Oppdaget en ny 'feature' som jeg ikke ble så veldig imponert over. Har siste 'ladefix' version av FW. (Må jo klage litt siden vi ikke kan klage på UMC lengre  ;))

Etter å ha satt bilen på lading ca kl 22 igår kveld, så sjekket jeg status på Mobil App en stund senere. Oppdaget da at bilen fremdeles stod på 'Scheduled start 20:30' som jeg hadde testet kvelden i forveien. Dette oppfattet den tydeligvis som start *neste kveld* - fair nok.
Tenkte at dette ikke var noe problem, og startet lading med Mobil App, noe som nå endelig funker.  :D I morges oppdaget jeg at bilen bare hadde ladet et par timer før den hadde stoppet. :-\ (Ingen feilmeldinger)
Utfra ladestatus så har den stoppet omkring kl 24:00 - Trolig har den da funnet ut: 'Obs, jeg står på 'scheduled charge' og skal jo ikke lade nå'. Synes dette er en smule ulogisk siden lading da allerede var startet manuelt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Jo, det er nok en del ting som ikke er helt overtenkt i styringen på bilen. Headlights after exit f.eks. Med dette slått på når man sitter på ferge osv slår man gjerne av lysene manuelt mens man venter. Etter en tid slår bilen seg av automatisk, og da kommer lysene på igjen. Da kan man ikke slå av lysene manuelt, og den reagerer ikke på lysknappene i det hele tatt. Løsningen er å trå på bremsen slik at bilen slår seg på, og deretter slå av lysene. Eller slå av headlights after exit når man skal ta ferge.

Det er nok en del slike finurligheter som blir justert framover.

Cheetah

Sitat fra: NorwegianX på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:25
Noen som vet hvor mye kontaktene i P11 på Gardermoen tåler?
Jeg koblet til med 13A i morges, men ladingen døde etter ca 5 timer.
Ikke mulig å sette igang igjen via app. Antar da at sikringen har gått.
Har siste sw versjon.

Hei
Jeg jobber på Gardermoen og parkerer i P11 daglig.
Jeg oppdaget også at ladingen var stoppet den dagen.
Gikk ut og traff en kar fra Bravida som tok alle ladekabler ut/inn for å måle
spenningen på hvert uttak. Han sa at han hadde tatt strømmen i forkant også.
Jeg tok ham med til min Tesla og forklarte hva som skjer når strømmen blir borte og også hvordan
han kunne sjekke og forsikre seg om at bilen var satt på lading igjen.
Han virket oppriktig interessert og jeg håper informasjone spres blant hans kollegaer.

Hilsen Tore

gbzdoc

Kan han sjekke noe som helst da, uten å ha nøkkelen i lomma?

Cato76

Min UMS (ladekabel) kobler ut når det regner... Er på min andre UMC, da forrige tok kvelden etter ett år. Nå slutter bilen å lade når det kommer litt regn. Må si at det er litt kjedelig at dette ikke er stabilt.

Hva skjer når garantiperioden er ute? Varer UMC'en kun ett år?

Noen som vet om det er en fix på nye UMC'er?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA