Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Harlex, søndag 19. januar 2014, klokken 12:23

« forrige - neste »

Harlex

I disse vintertider drar jeg med meg snø og fukt inn garasjen. Vått gulv og våte biler....Er det noen som har peil på egnede avfuktere til garasjer som ikke koster skjorten. Min garasje er i underkant av 50 m2, isolert, 3 meter under taket, integrert i hus. På de kaldeste dagene holder den minimum 8-10 grader. Disse avfukterne trekker fukt fra luften antar jeg og er det da avhengig av at det er en viss temperatur i garasjen for å få "dampet opp" den fukten som ligger på biler og gulv?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jalias

Har kjøpt  avfukter fra malmbergs til ca 2K.
Den funker bra så lenge det er varmt i garasjen.
Generelt vil effekten minske med lavere temperatur på avfuktere.
Ved temperaturer under 0 skal ikke avfuktere benyttes.

Batteritralla

Billige avfuktere fungerer ikke i denne temperaturen.

For noen år siden kjøpte vi en F Dry avfukter som vi plasserte i kjelleren på verkstedet vårt der det var særdeles fuktig.

Noen investeringer er man mer fornøyd med enn andre.

F Dry er i en annen divisjon enn de man kjøper på Coop osv.

Det er prisen også, men om du klarer å svelge prisen ved innkjøp så blir du fornøyd i åresvis etterpå.

Og nei, jeg jobber ikke eller har noen form for relasjon til F Dry.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øggen

kjøp heller den billige varmepumpa på JULA. Sett den opp og på 15 grader.
Billig løsning og beste for bilen og garasjen.

Thor2014


Kallagtunet

#5
Uten tvil det eneste som virker i lave temperaturer til fornuftig pris:

http://meaco.no/bat/

Testet ut i årevis av båtfolket. Har hatt i vår garasje i flere år, gir litt lunk og tørr luft. Har avløpslange som kan trekkes ut av garasjen.

Sofie S

Det blir inte bara torrt i garaget, man får per automatik även varmare i garaget.
Mitsubishi har en väldigt bra energiförbrukning/ liter, Woods har normala avfuktare som är effektiva ned till + 5 grader. Har du minusgrader behöver du en sorptionsavfuktare det har jag i hönshuset. Dom bästa avfuktarna jag har provat är mina gamla från 1981 samt 1985 dom går fortfarande, helt otroligt vilken kvalité (danfoss kompressorer)

Hyperstress

Sitat fra: Øggen på søndag 12. januar 2014, klokken 14:01
kjøp heller den billige varmepumpa på JULA. Sett den opp og på 15 grader.
Billig løsning og beste for bilen og garasjen.

Det løser ikke fuktproblemet da. Lufta kan holde mer fukt når den blir varmere, slik at relativ fuktighet går ned, men det vil fortsatt være fukt i garasjen.

Jeg har varmepumpe og 16gr i garasjen. Kjøpte inn en avfukter på Clas Ohlson, men vil bare advare mot at den ikke er selvjusterende dersom en benytter avløpsslange, bare dersom en benytter oppsamler  >:( . Talentløst. Å tømme den beholderen blir du fort lei av, så prøv å få til noe avløpsgreier.
Jeg bruker også å børste av bilen, om den er full av snø, før jeg kjører inn, og har en svaber til å dra ut slaps om det er mye fra hjulbuene. Det hjelper mot de største fuktproblemene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sofie S

Om jag inte minns fel så innehåller 1m3 luft vid 20grader samt 100 procent fuktighet en läsk (33cl). Det blir fort många liter va

ducktolate

Du bør vel se på rotoravfukter i de temperaturene. Jeg har en som faktisk fungerer når temperatur er under null. Dette til motsetning til kondensavfuktere som trenger litt temperatur. Jeg har noen slike også, alt til sitt bruk. I garasjen har jeg en fuktstyrt vifte med varmegjenvinner. Vet ikke hvor mye varme den gjenvinner da dette er første vinter og det er rimelig grei temperatur der uansett. Vet egentlig heller ikke om den tar ut så mye fukt da det har vært en tørr vinter så langt. Men funker den ikke så byttes den med rotoravfukteren som kan hygrostatstyres.

P85_Norway

Jeg kjøpte denne, fungerer veldig bra i min garasje: 50m2, 3,15 under taket.
Absorpsjonsteknologi – ingen kompressor, kun tørkerotor.
http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter
Tesla M3 Performance

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: P85_Norway på søndag 12. januar 2014, klokken 17:13
Jeg kjøpte denne, fungerer veldig bra i min garasje: 50m2, 3,15 under taket.
Absorpsjonsteknologi – ingen kompressor, kun tørkerotor.
http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter
Interessant...
Kan jeg f.eks. forvente tørre biler og tørt gulv over natten med denne?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

P85_Norway

Sitat fra: Harlex på søndag 12. januar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: P85_Norway på søndag 12. januar 2014, klokken 17:13
Jeg kjøpte denne, fungerer veldig bra i min garasje: 50m2, 3,15 under taket.
Absorpsjonsteknologi – ingen kompressor, kun tørkerotor.
http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter
Interessant...
Kan jeg f.eks. forvente tørre biler og tørt gulv over natten med denne?
Ja, litt avhengig av mengde vann og innstillinger på avfukter. Den skrur seg av ved lav fuktighet. Funker veldig bra, jeg har avløpsslangen til en bøtte, som tømmes ved behov.
Tesla M3 Performance

Kallagtunet

Sitat fra: Harlex på søndag 12. januar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: P85_Norway på søndag 12. januar 2014, klokken 17:13
Jeg kjøpte denne, fungerer veldig bra i min garasje: 50m2, 3,15 under taket.
Absorpsjonsteknologi – ingen kompressor, kun tørkerotor.
http://www.shipshop.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter
Interessant...
Kan jeg f.eks. forvente tørre biler og tørt gulv over natten med denne?

Jepp, stort sett tørr bil om morgenen hos oss i alle fall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA