Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøpe trilling?

Startet av chal, søndag 19. januar 2014, klokken 10:05

« forrige - neste »

chal

Tesla anbefaler sterkt å la bilen stå tilkoblet lading når du setter den fra deg:

"Your Model S Battery is one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR MODEL S PLUGGED IN when you're not using it. This is particularly important if you are not planning to drive your Model S for several weeks. When plugged in, Model S wakes up when needed to automatically maintain a charge level that maximizes the lifetime of the Battery."

Min DS sa også dette ved overlevering.

Jeg har lest om utladning av 12v batteri hos brukere som har gjort dette. Nå tenker jeg at jeg bør følge Teslas råd, men vil gjerne høre om det er brukere her som lar bilen stå tilkoblet slik Tesla anbefaler og som ikke har erfart problemer knyttet til dette?


turfsurf

Sitat fra: chal på søndag 12. januar 2014, klokken 10:59
Tesla anbefaler sterkt å la bilen stå tilkoblet lading når du setter den fra deg:

"Your Model S Battery is one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR MODEL S PLUGGED IN when you're not using it. This is particularly important if you are not planning to drive your Model S for several weeks. When plugged in, Model S wakes up when needed to automatically maintain a charge level that maximizes the lifetime of the Battery."

Min DS sa også dette ved overlevering.

Jeg har lest om utladning av 12v batteri hos brukere som har gjort dette. Nå tenker jeg at jeg bør følge Teslas råd, men vil gjerne høre om det er brukere her som lar bilen stå tilkoblet slik Tesla anbefaler og som ikke har erfart problemer knyttet til dette?

Med UMC er det mange som får 12V problemer hvis de følger dette rådet. Og den vil og for mange uansett ikke starte å lade igjen med UMC stående i. Så planlegger du å gjøre det, så er nok 3djeparts ladekabel det beste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AndersinOslo

Jeg får tomt 12V hvis UMC står i etter at batteriet er fulladet. Så når jeg drar til Silicon Valley i morgen, så er bilen fulladet men unplugged. Tror jeg skal bo 15 min fra Tesla, får stikke bort og klage.

Er det slik at batteriene passer seg selv, dvs holder varmen oppe hvis det blir bikkjekaldt mens jeg er borte?

Eller må jeg arkivere bilen i en varm garasje den uken jeg er borte?

Kjenner at UMC trøbbel irriterer meg...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Roger (NO)

Min bil stod lagret i garasje fra ca 20 okt til 15 des tilkoblet med UMC.
Bilen kjørte da ladesykluser på batteriet slik som en vedlikeholdslader ville gjort.
Fungerte helt fint!

Nå har jeg riktignok 3-fase 400V TN med lånt rødt adapter...

Havebigfun

Som dere kan se her er det noen med UMC funksjonalitet tilnærmet -eller lik det som loves av Tesla- de fleste ser dog langt etter denne funksjonaliteten.
Det er bare å teste ut- er bilen død etter noen dage på strøm hører du/dere til flertallet :o

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html

Harlex

#5
Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. januar 2014, klokken 12:23
Som dere kan se her er det noen med UMC funksjonalitet tilnærmet -eller lik det som loves av Tesla- de fleste ser dog langt etter denne funksjonaliteten.
Det er bare å teste ut- er bilen død etter noen dage på strøm hører du/dere til flertallet :o

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html
Det er en SVÆRT drøy påstand å hevde at flertallet har dette problemet.... Å basere seg på en avstemning på et forum ( som av natur er problemfokusert) er helt bort i natten.... Hvor mange av dem som overhode ikke har problemer med bilen oppsøker et forum for å fortelle det? Dette har vært diskutert i div. tråder før men allikevel ser det ut til at noen tror at det som fremkommer her er fasiten på hvordan alt er i forhold til bilen....Trist. Spesielt for dem som er nye her og vurderer kjøp.....
Og for å presisere: Jeg sier ikke at ingen har problemet og at det ikke er alvorlig for dem MEN grunnlaget for å hevde at flertallet har det basert på en spørreundersøkelse på et forum er SVÆRT TYNT...  J
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

toppi

Jeg forlater nå min kjære TMS i 8 uker (snufs)
Med kun mulighet for shuko er rådet jeg har fått fra Tesla å fylle op til 85 % og så koble fra.Bilen bør så startes 1 gang i uken for å unngå krøll med 12 V batteriet, og batteriet fylles opp om den trenger dette.

Dette er uproblematisk for meg da den står i oppvsrmet kjeller hos familie, men verre om man ikke har noen til å hjelpe en.

Det jobbes på spreng for å løse disse utfordringene fikk jeg beskjed om.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

asa

Jeg ringte i forrige uke Tesla om dette problemet med UMC som står tilkoblet og ikke fungerer etter lading. De sa da rett ut at de ikke anbefaler å la bilen stå tilkoblet når den ikke lader "inntil videre". Dette til tross for at jeg ikke har hatt noen andre feil enn "charge cable problem" som jeg har inntrykk av at alle har i mer eller mindre grad.

Fortalte dette til en annen Tesla-eier som nylig har fått bilen utlevert og fått beskjed om at den skal være tilkoblet mest mulig. Han nektet å tro at det de nylig hadde sagt til han ikke stemte. Men han fikk også beskjed om å ha laderen minst mulig koblet til uten lading på forespørsel.

På høy tid at de erkjenner offisielt at det er et stort problem med UMC, og endrer anbefalingene til nye eiere. De kan ikke bare feie dette problemet under teppet.

AndersinOslo

Takk til asa og toppi, der fikk jeg svaret. Bra forum!
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Kagex

Står på tesla forum at de ruller ut nye adaptere til folk, vet ikke om det bare gjelder i usa da
P29687

Havebigfun

Sitat fra: Harlex på søndag 12. januar 2014, klokken 12:47
Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. januar 2014, klokken 12:23
Som dere kan se her er det noen med UMC funksjonalitet tilnærmet -eller lik det som loves av Tesla- de fleste ser dog langt etter denne funksjonaliteten.
Det er bare å teste ut- er bilen død etter noen dage på strøm hører du/dere til flertallet :o

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11448.0.html
Det er en SVÆRT drøy påstand å hevde at flertallet har dette problemet.... Å basere seg på en avstemning på et forum ( som av natur er problemfokusert) er helt bort i natten.... Hvor mange av dem som overhode ikke har problemer med bilen oppsøker et forum for å fortelle det? Dette har vært diskutert i div. tråder før men allikevel ser det ut til at noen tror at det som fremkommer her er fasiten på hvordan alt er i forhold til bilen....Trist. Spesielt for dem som er nye her og vurderer kjøp.....
Og for å presisere: Jeg sier ikke at ingen har problemet og at det ikke er alvorlig for dem MEN grunnlaget for å hevde at flertallet har det basert på en spørreundersøkelse på et forum er SVÆRT TYNT...  J
Hei Harlex
I et slikt forum vil det alltid sammle seg en selektert gruppe. Mine utalelser baserer seg på denne gruppen, noe som er opplagt etter min mening. Det samme gjelder flertalls-begrepet. Jeg kan bare snakke for den gruppen som har delt info her.
Når det gjelder UMC-dysfunksjonaliteten er jeg personlig ikke i tvil at den gjelder svært mange norske Tesla-eiere men det er åpenbart min personlige mening.
Satt i perspektiv er UMC-problematikken liten ettersom man kan kjøpe en ladekabel fra Salto (eller en ZCW-boks) for noen få tusenlapper som fungerer fint.
Når det gjelder funksjonaliteten i hverdagslivet er UMC viktig, se evtl her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.msg167102.html#new.
Derfor er jeg tilhenger av nøktern, realistisk info rundt emnet selv om det åpenbart fikk håret til å reise seg hos deg. Det beklager jeg.
Flertallet av de som deler erfaring her har en UMC som ikke fungerer som lovet av Tesla- desverre. (Bilen er fin for det- heldigvis) :)

ducktolate

Bilen er fin, det er det ingen tvil om. Men litt for dyr å ha som kunst i garasjen. Jeg kjenner jeg blir bekymret over bilen som straks kommer. Det blir litt dumt å måtte kjøre Leaf på de kaldeste dagene fordi ladekabel ikke funker til en bil til godt over dobbel pris av Leafen.
Og om en må kjøre Leaf til flyplassen når en skal ut å reise for den bare funker. Det er jo det en bil skal gjøre. Bare funke, uten å måtte ty til alle mulige triks for å kjøre.

kjølholdt

Inntil tsla fikser dette umc problemet, kommer jeg til å kjøpe meg en mennekes ladekabel som de fleste har rapportert fungerer utmerket. Ja irriterende at det ikke er plug and play.Men skal ha en umc i back up og kjøper da mennekes kabel i Sverige til 4000.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

rsy

Det finnes ikke en eneste post (etter hva jeg har sett) hvor folk bruker denne kabelen og har problemer:

http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

Skaff dere den, krev den dekket av Tesla, eller selg den når dere får ny UMC eller software fikser problemet.

Kan vel ikke være så vanskelig å sikre seg mot problemer, selvom dette helt klart burde vært i orden fra Teslas side fra dag en.

Selv kjøper jeg denne ved første feilmelding.

RSy

P85_Norway

Sitat fra: kjølholdt på søndag 12. januar 2014, klokken 17:40
Inntil tsla fikser dette umc problemet, kommer jeg til å kjøpe meg en mennekes ladekabel som de fleste har rapportert fungerer utmerket. Ja irriterende at det ikke er plug and play.Men skal ha en umc i back up og kjøper da mennekes kabel i Sverige til 4000.
Hvor får du kjøpt den i Sverige til Kr.4000.- ??
Tesla M3 Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA