Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Tangosierra, søndag 19. januar 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Louise på mandag 04. august 2014, klokken 18:17
Men jeg veksler ganske aktivt mellom D modusene, og ser da at det "bygger seg opp" km, noe som for meg er vesentlig da jeg ikke har mulighet for lading hjemme. Ergo velger jeg veien med flest nedoverbakker hjem  ::)
At det "bygger seg opp km" er for stor grad eit estimat basert på den siste delen av turen. Du vil neppe spare på og velge ein veg med fleire nedoverbakker, du må jo komme deg opp igjen også? Det beste er at det ikkje er nokon bakker, men ikkje mulig så mange stadar i Norge.

Eksempel på forbruk: Eg bur på Lørenskog, ca 170 moh. Om eg reiser til Oslo som er ca 10 moh går det lite energi, og måleren i bilen går ofte opp.
Men, eg må heim igjen, og når eg er heime er måleren "normal" igjen. Dvs ein del av det eg "sparer" i nedoverbakken, vil føre til ekstra forbruk i stigningen seinare, men det er alltid eit tap - så alle bakketopper vil gi eit ekstra forbruk.

Ein måte du kan spare litt på er jamn fart, unngå stadig opp og ned regulering av farten - det krever alltid ekstra energi. Dvs, om du har to alternative ruter, omlag like lange, der den eine har meir janm fart enn den andre kan spare deg engergi. Sjå ellers på garmin einheiten, den viser deg forbruk på siste tur - og på nettet (og mobil) kan du og sjå historikk - for og avklare endring. Estimat på km talet er upresist, den måler ein kort strekning - og estimerer ut frå denne. Er det variert terreng, eller fart vil den gi upresis måling.

Sitat
Men uansett, alle må lære seg sin måte å kjøre på, ingenting er mer rett enn noe annet. Og jeg tror det kan være sikrest å lære bilen å kjenne, før en begynner å fikle med girspaker. Lett for at blikket går nedover da....

Trafikksikkerhet først og fremst !
Bruk av girspaken skal ikkje føre blikket vekk frå vegen, om det er elektrisk, automat , eller manuell gir i bilen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: sabia på mandag 04. august 2014, klokken 17:43
Trekk spaken til B en gang til så skal du gå tilbake til D. Tror jeg ihvertfall!  :)

Stemmer. Å trekke spaken bakover toggler mellom B og D.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jensjacob

Kan bilen rekuperere baglæns - når jeg bakker / triller ned ad en indkørsel ? Jeg har ingen forventning om at genindvinde energi der men jeg spørger mht. om man også der kan spare på bremserne ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Sitat fra: jensjacob på mandag 18. august 2014, klokken 16:12
Kan bilen rekuperere baglæns - når jeg bakker / triller ned ad en indkørsel ? Jeg har ingen forventning om at genindvinde energi der men jeg spørger mht. om man også der kan spare på bremserne ?

Der er da ingen teknisk grund til at man ikke kan rekuperere baglæns, men man må jo spørge om hvor langt du kører baglæns i det daglige? ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: jensjacob på mandag 18. august 2014, klokken 16:12
Jeg har ingen forventning om at genindvinde energi der men jeg spørger mht. om man også der kan spare på bremserne ?

Absolutt INGEN grunn til å spare bremsene på en elbil ! ! !  De brukes ALT for lite under kjøring, på grunn av regenerering (rekuperasjon).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jensjacob


Præcis. Og derfor ville jeg sikre mig at den IKKE gør det når man bakker og at man ikke aktivt behøver fravælge det før bakning.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

zetson

Sitat fra: 03sib113 på mandag 13. januar 2014, klokken 22:38
Jeg prøvde meg i B når jeg fikk bilen. Tror han bak mente kjøringen var litt spesiell siden bremselyset vel gikk veldig

Slår egentlig bremselyset seg på når du rekupererer? Blir det ikke litt som motorbrems?
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

zetson

Sitat fra: jensjacob på mandag 18. august 2014, klokken 16:12
Kan bilen rekuperere baglæns - når jeg bakker / triller ned ad en indkørsel ?

Nei, ikke da jeg rygget ned innkjørselen min (nedoverbakke) i dag i alle fall. Hadde vært ute på min første rekupereringsutforskingstur, og hadde rekuperert i alle former og fasonger. Da jeg kom hjem glemte jeg helt å trykke på bremsen da jeg skulle rygge ned til huset, men greide heldigvis å koble de riktige nervebanene i hjernen før postkassestativet ble knekt ved roten.
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

jensjacob

#38
Jeg har også været ude og prøvekøre en e-up. Og det undrede mig at den de første mange kilometer ikke ville regenere. Det vil Leafen, også selvom den er fuldt ladet. Jeg forstår godt argumentet med at hvis batteriet er fuldt ladet, så kan man ikke fylde mere på med regenerering.

Men... selvom man genindvandt 100% ved regenerering (hvad man så langt fra gør...), så synes jeg argumentet falder da det jo har krævet energi fra batteriet at få bilen op i hastighed så man efterfølgende har noget at regenerere af i det hele taget. Argumentet med at batteriet er fuldt giver kun mening hvis man har parkeret på toppen af en bakke, ladet fuldt op og så med det samme begynder at trille nedad med regenerering. - Eller hvad ? Er der noget jeg har misforstået ??

P.S. Faktisk så burde bremsning ved slip af speeder altid virke da det i princippet har noget med sikkerhed at gøre. Hvis man slipper speederen med en forventning om at bremse så skal bilen bremse. Det kan ikke passe at man skal sidde og holde øje med batteriniveauet for at vide om bremsefunktionen nu også virker næste gang man slipper speederen. Og hvis de er bange for at lade på et næsten fuldt batteri (for det kan kun være næsten fuldt) så må de afsætte energien i en stor modstand. Så kan den bidrage til varmen i kabinen.


Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Sitat fra: jensjacob på søndag 07. september 2014, klokken 23:58
Men... selvom man genindvandt 100% ved regenerering (hvad man så langt fra gør...), så synes jeg argumentet falder da det jo har krævet energi fra batteriet at få bilen op i hastighed så man efterfølgende har noget at regenerere af i det hele taget. Argumentet med at batteriet er fuldt giver kun mening hvis man har parkeret på toppen af en bakke, ladet fuldt op og så med det samme begynder at trille nedad med regenerering. - Eller hvad ? Er der noget jeg har misforstået ??


Ikke nødvendigvis misforstått, men husk at badderilading skjer MEGET langsomt (på grunn av kjemiske prosesser) de siste prosentene, og et batteri som er f. eks. 95% ladet kan kun motta veldig liten effekt (ellers ødelegges batteriene). Derfor må man vente med å regenerere inntil batteri-SOC er lavere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Min Leaf regenererer heller ikke når den er fulladet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

torgrand

Så da er jo dette det perfekte tidspunktet får å ta den dagelige vedlikeholdsbremsen :)

jonnis

Uff ja!

Jeg bruker B/rekup1-2-3 for å bremse 90% av tiden. Så når batteriet er fullt så gir deg meg et lite støkk!  Så går foten til bremsepedalen :)
Svart VW e-up!
Teknikkpakke og panoramasoltak.
Utlevert 4 mars! :)

zetson

Sitat fra: jonnis på mandag 08. september 2014, klokken 15:57
Så når batteriet er fullt så gir deg meg et lite støkk!  Så går foten til bremsepedalen :)

Samme her. Når batteriet er fulladet og jeg tror jeg rekupererer i B, blir jeg helt "Voldsomt så fort jeg nærmer meg bilen foran da?". Deretter "Ah, nettopp". Så går trykker jeg elegant ned bremsen, etterfulgt av vissheten om at farten fortsatt er alt for høy, og deretter desperat nedtrykt bremsepedal og bråstopp.
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

Terjer

Jeg bruker stort sett kun bremsepedalen for rekuperasjon, kun en sjelden gang i f.eks. lange nedoverbakker bruker jeg trinn 1 eller B. Ellers bruker jeg B jeg ved veldig "sportslig" kjøring på svingete veier.
VW e-up! - Aurskog-Høland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA