Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Tangosierra, søndag 19. januar 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

Tangosierra

Er det slik for dere at B og de andre rekuperasjonsnivåene bruker tid på å komme seg når dere begynner å kjøre?

kulfyr


Sitat fra: Tangosierra på mandag 13. januar 2014, klokken 23:16
Er det slik for dere at B og de andre rekuperasjonsnivåene bruker tid på å komme seg når dere begynner å kjøre?
Når batteriene er fulladet vil det gå noe tid før rekuperasjonen starter. Dette er normalt
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

vrom

Kan ladekabelen til E-UP brukes på Tesla S ?

Er den tilsvarende "mennekes" kabel, som fungerer på TMS bedre enn Teslas egen UMC ?

Hyperstress

Sitat fra: vrom på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:57
Kan ladekabelen til E-UP brukes på Tesla S ?

Er den tilsvarende "mennekes" kabel, som fungerer på TMS bedre enn Teslas egen UMC ?

Ja.
Sannsynligvis. Men den lader bare på 10A.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 12. januar 2014, klokken 17:10
...... det letteste er å bruke D1 eller D2 ved bykjøring. Disse trinnene er ikke er like brutale som B trinnet, og gir en liten bremseeffekt som er grei i start / Stop kjøring.

Jeg har ikke testet 1-2-3 "girene" noe særlig, men jeg testet D1 og D2 igår og det må jeg si meg enig med deg i.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:08
Sitat fra: vrom på tirsdag 14. januar 2014, klokken 08:57
Kan ladekabelen til E-UP brukes på Tesla S ?

Er den tilsvarende "mennekes" kabel, som fungerer på TMS bedre enn Teslas egen UMC ?

Ja.
Sannsynligvis. Men den lader bare på 10A.

Menes type 2 kabelen vil/bør denne gi 16A også på Tesla. Menes kabelen med kladd skal den gi 10A på Tesla
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nitewlkr

Bruker stort sett bare D1 eller B...


Sent from my iPad using Tapatalk

odahle

Jeg bruker egentlig alle de ulike rekuperasjonsnivåene. Men det blir kanskje mest D1 og B. Føler jeg bruker D1, D2 og D3 mye. Lurer på hvordan det går mtp. slitasje på girspaken.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

tobel

Hei,

Jeg er en ny bruker her som akkurat har kjøpt e-up. Jeg har ikke kjørt så mange km enda men førsteinntrykket av bilen er veldig bra. Jeg kjører stort sett bykjøring og da er det morsomt å bruke de ulike motorbremsnivåene aktivt ved nedbremsing mot kryss, rundkjøringer osv som krever mer enn "seiling".

Et spørsmål angående rekuperasjon/motorbrems. Hvordan girer man ned fra B tilbake til D1/2/3? Mellom D 1-3 er det bare å dytte girspaken sidelengs, mens fra B må jeg først sette giret i N og så tilbake til D. Kan dette gjøres på en smidigere måte?

sabia

Trekk spaken til B en gang til så skal du gå tilbake til D. Tror jeg ihvertfall!  :)

Louise

Er det ikke noe med den knappen på girspaken ? Har ikke brukt B noe særlig, da jeg følte at bilen "bråbremset".

Men jeg veksler ganske aktivt mellom D modusene, og ser da at det "bygger seg opp" km, noe som for meg er vesentlig da jeg ikke har mulighet for lading hjemme. Ergo velger jeg veien med flest nedoverbakker hjem  ::)

Men uansett, alle må lære seg sin måte å kjøre på, ingenting er mer rett enn noe annet. Og jeg tror det kan være sikrest å lære bilen å kjenne, før en begynner å fikle med girspaker. Lett for at blikket går nedover da....

Trafikksikkerhet først og fremst !

Louise

Det er ikke kommet noen meninger om slitasje på girpsaket ved aktivt bruk av B og D veksling. Men når det er lagt opp til det, må en vel anta at det tåles ???? Uansett, det er 5 års garanti på deler.

Rio

Folkens: det er en elektrisk (!) bil - girspaken er en elektrisk bryter (litt som en lysbryter), som forteller datamaskinen i inverteren hvordan den skal styre timingen på strømmen. Den "slites" like mye som en tilsvarende bryter som sitter på blinklyset. Det er ingenting mekanisk under der (bortsett fra den elektriske kontakten.)

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Samme når bilen skal i revers. Det er ingen giring - inverteren (motorstyringen) endrer bare rekkefølgen på to av de tre fasene som går til motoren, og så spinner motoren den andre retningen!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

#29
Sitat fra: Louise på mandag 04. august 2014, klokken 18:28
Det er ikke kommet noen meninger om slitasje på girpsaket ved aktivt bruk av B og D veksling. Men når det er lagt opp til det, må en vel anta at det tåles ???? Uansett, det er 5 års garanti på deler.
Når du skifter mellom "gir" - D, D1-3 og B er det ingen mekanisk skifte som skjer - det som skjer er at motorstyring i ulik grad vil "bremse" motoren - dette er reint elektronisk styrt. Motor går rundt når "girspak" står i N, men motorstyring vil ikkje bremse den ved at motor funger som ein generator.

Faren for slitasje vil dermed vere størst på "girspaken" i seg sjølv - at denne blir slitt ut mekanisk sett. Tenker VW har testa ut dette med bilproduksjon i lang tid - så denne faren er neppe stor med "normal" bruk.

Edit: Der var det alt gitt svar ser eg :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA