Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladedrit

Startet av Tangosierra, søndag 19. januar 2014, klokken 00:23

« forrige - neste »

Tangosierra

Hei!

Nettopp fått min e-up! Førsteinntrykket er veldig bra!
Dog er det noen ting jeg lurer på. Selgeren var av den eldre garde og visste åpenbart ikke nok (noe?) om produktet han solgte.

Jeg forstår selvsagt at målet når vi kjører denne bilen er at forbruksmeteret ligger i den grønne sonen om mulig.
Da bruker vi de forskjellige rekuperasjonsnivåene eller bremsefunksjonen (B) på sticken.
Mine spørsmål er:
- Bruker dere stikken aktivt under kjøring? (av og på) Altså mye fikling.. Vil ikke dette slite på mekanikken? Alternativet er å la den stå på et av nivåene hele tiden, men det virker ikke fornuftig da det føles ut som å kjøre med håndbrekket på.

OG

Når dere setter bilen fra dere, lar dere ladekabelen stå i helt til dagen etter? Den stopper vel å lade etter den er full?

Hyperstress

Ja, selgerne har ikke særlig greie på elbil :D .

Jeg mener en av fordelene med elbil er at en slipper maset med giring, og at en kan utnytte 1-pedal driving (med de bilene det går). Derfor orker jeg ikke styre med alle regenereringstrinnene. Hadde gjort det om de var på rattet, der de burde vært. Jeg kjører derfor stortsett bare i B.

Kan bare la kabelen stå i. Den avslutter og starter lading etter behov selv.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tangosierra

Men hvis du kjører i B, er ikke det som å kjøre med brekket på?

Taz79

Bilen regenererar (bromsar) bara när du släpper gaspedalen. Så med "one-pedal-driving" menas att du kör bilen utan att använda bromsen, behöver du bromsa så släpper du bara upp gasen så regenererar bilen. Vill du köra rakt fram i samma hastighet trycker du bara lite lätt på gasen precis som en vanlig bil. När du släpper gasen regenererar elbilen tillbaka ström till batteriet det fungerar ungefär som motorbroms på en vanlig bensinbil bara att motorbromsningen är kraftigare i en elbil. Du kommer lära dig snabbt att öka och minska hastigheten med bara en pedal! :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Tangosierra

Sitat fra: Taz79 på søndag 12. januar 2014, klokken 10:38
Bilen regenererar (bromsar) bara när du släpper gaspedalen. Så med "one-pedal-driving" menas att du kör bilen utan att använda bromsen, behöver du bromsa så släpper du bara upp gasen så regenererar bilen. Vill du köra rakt fram i samma hastighet trycker du bara lite lätt på gasen precis som en vanlig bil. När du släpper gasen regenererar elbilen tillbaka ström till batteriet det fungerar ungefär som motorbroms på en vanlig bensinbil bara att motorbromsningen är kraftigare i en elbil. Du kommer lära dig snabbt att öka och minska hastigheten med bara en pedal! :)

Så forstår jeg deg riktig hvis du sier at jeg kan kjøre med rekuperasjonstrinn  på konstant, og at denne kun aktiveres når jeg slipper gasspedalen? Og at jeg ikke trenger å slå den av og på etterhvert som terrenget forandrer seg?

Beklager klønete formulering ;-)

Elmo

#5
Sitat fra: Tangosierra på søndag 12. januar 2014, klokken 11:08
Så forstår jeg deg riktig hvis du sier at jeg kan kjøre med rekuperasjonstrinn  på konstant, og at denne kun aktiveres når jeg slipper gasspedalen? Og at jeg ikke trenger å slå den av og på etterhvert som terrenget forandrer seg?

Det enkle svaret er JA.
I B-gir kan du kjøre "one-pedal-driving", dvs styre både pådrag og brems med bare "gass"-pedalen. Når bilen da "bremser" automatisk så lader du batteriet. Legg merke til at dette ikke fungerer når batteriet er fulladet. En av menyvalgene på Kjørekomputeren viser bilen med piler for om du bruker eller lader batteriene (se bildet).

I D-gir er det ingen automatisk regenerering (som VW idiotisk nok har kalt rekuperasjon), men da er det slik at når du bremser forsiktig med bremsepedalen (ca første 1/3 vandring) så regenerer du strøm og først når du bremser enda mere så bruker du de vanlig bremsene.

For en uerfaren elbilist kan det antagelig være like lurt å kjøre D. Da bevarer du bevegelsesenergien lettere, og du lager strøm med bremsen (hvis du ikke bremser hardt umiddelbart).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taz79

Sitat fra: Tangosierra på søndag 12. januar 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Taz79 på søndag 12. januar 2014, klokken 10:38
Bilen regenererar (bromsar) bara när du släpper gaspedalen. Så med "one-pedal-driving" menas att du kör bilen utan att använda bromsen, behöver du bromsa så släpper du bara upp gasen så regenererar bilen. Vill du köra rakt fram i samma hastighet trycker du bara lite lätt på gasen precis som en vanlig bil. När du släpper gasen regenererar elbilen tillbaka ström till batteriet det fungerar ungefär som motorbroms på en vanlig bensinbil bara att motorbromsningen är kraftigare i en elbil. Du kommer lära dig snabbt att öka och minska hastigheten med bara en pedal! :)

Så forstår jeg deg riktig hvis du sier at jeg kan kjøre med rekuperasjonstrinn  på konstant, og at denne kun aktiveres når jeg slipper gasspedalen? Og at jeg ikke trenger å slå den av og på etterhvert som terrenget forandrer seg?

Beklager klønete formulering ;-)

Ingen klønete formulering från din sida. Det var bra beskrivet och det stämmer alldeles utmärkt! I vissa fall kanske man vill köra utan regenerering. Om du till exempel kör på motorväg och vill kunna släppa gaspedalen utan att bilen saktar in för mycket så kan man använda läge D som är utan regenerering. Det mest effektiva är egentligen att köra utan regenerering men måste du sakta in snabbt så måste man ju använda regenerering för att slippa använda bromsen... Det där lät invecklat... :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

raathass

Sitat fra: Taz79 på søndag 12. januar 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Tangosierra på søndag 12. januar 2014, klokken 11:08
Sitat fra: Taz79 på søndag 12. januar 2014, klokken 10:38
Bilen regenererar (bromsar) bara när du släpper gaspedalen. Så med "one-pedal-driving" menas att du kör bilen utan att använda bromsen, behöver du bromsa så släpper du bara upp gasen så regenererar bilen. Vill du köra rakt fram i samma hastighet trycker du bara lite lätt på gasen precis som en vanlig bil. När du släpper gasen regenererar elbilen tillbaka ström till batteriet det fungerar ungefär som motorbroms på en vanlig bensinbil bara att motorbromsningen är kraftigare i en elbil. Du kommer lära dig snabbt att öka och minska hastigheten med bara en pedal! :)

Så forstår jeg deg riktig hvis du sier at jeg kan kjøre med rekuperasjonstrinn  på konstant, og at denne kun aktiveres når jeg slipper gasspedalen? Og at jeg ikke trenger å slå den av og på etterhvert som terrenget forandrer seg?

Beklager klønete formulering ;-)

Ingen klønete formulering från din sida. Det var bra beskrivet och det stämmer alldeles utmärkt! I vissa fall kanske man vill köra utan regenerering. Om du till exempel kör på motorväg och vill kunna släppa gaspedalen utan att bilen saktar in för mycket så kan man använda läge D som är utan regenerering. Det mest effektiva är egentligen att köra utan regenerering men måste du sakta in snabbt så måste man ju använda regenerering för att slippa använda bromsen... Det där lät invecklat... :)

Hvorfor er det mest effektivt å kjøre uten regenerering?  Om man skal holde konstant fart og det ikke krever energi er det vel bare å holde gasspedalen i den posisjonen som verken gir pådrag eller regeneriring gitt hastighet og helling på veien?

Elmo

#8
Sitat fra: raathass på søndag 12. januar 2014, klokken 13:08
Hvorfor er det mest effektivt å kjøre uten regenerering?  Om man skal holde konstant fart og det ikke krever energi er det vel bare å holde gasspedalen i den posisjonen som verken gir pådrag eller regeneriring gitt hastighet og helling på veien?

JA - for da kjører du jo uten regenerering.
Det ER mest effektivt å kjøre uten regenerering og isteden beholde/utnytte bevegelsesenergien.
Om du styrer det selv med gasspedalen i B, eller forhinderer at bilen regenererer ved å kjøre i D har ingenting med saken å gjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Taz79

Ja, men skall man sakta ner farten på motorvägen så är det effektivare att minska farten utan regenerering, det är det jag menar. Men måste man minska farten mycket så måste man självklart använda regenerering. Kommer man ikapp en bil på motorvägen eller en vanlig väg och kan minska farten utan regenerering så blir det en effektivare körning som använder mindre energi :) Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

TB

Testa e-up! i jola. Har erfaring frå C-Zero, og følte det enklere og meir komfortabelt og bruke D ved normal kjøring. Var då lettere og regulere farten, uten at eg måtte finne punktet der regenerering (rekuperasjon) startar.

Skal ein ned ein kraftig stigning, så var B fint - på samme måte som fossilbil med automatgir, der du må gire ned for og bremse på motoren.

Skal du kjøre mest mulig effektivt er det om og gjere og trille så langt som mulig - og halde jamn fart. Stadig akselerasjon, og brems (retardasjon) vil bruke ekstra energi, både i elbil, og fossilbil. Ved retardasjon vil litt av denne energien komme attende til batteriet på ein elbil / hybrid, men mindre enn den energi som vart brukt ved akselerasjonen.

Energi kan aldri oppstå, eller forsvinne, den endrar form, elektrisk energi (kjemisk), bevegelse, varme osv er eksempel.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Hyperstress

#11
Det er ganske lett å holde pedalen i "nøytral" posisjon i B, slik at den hverken regenererer eller aksellererer.
Kan sikkert hente litt i å trille i D istedet for å regenerere, bortsett fra kanskje å trille ned bakker og la hastigheten øke vesentlig - da gir sannsynligvis økt luftmotstand deg mer tap enn regenerering.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TB

Sitat fra: Hyperstress på søndag 12. januar 2014, klokken 16:56
Det er ganske lett å holde pedalen i "nøytral" posisjon i B, slik at den verken regenererer eller aksellererer.
Kan sikkert hente litt i å trille i D istedet for å regenerere, bortsett fra kanskje å trille ned bakker og la hastigheten øke vesentlig - da gir sannsynligvis økt luftmotstand deg mer tap enn regenerering.

Er ikkje ueinig  :)
Det smarte VW har gjort er og legge inn alternativ som høver for alle. Her kan alle finne "sin" stil avhengig av behov og det som "føles" rett.

Som omtalt i andre trådar er det største problemet med bremser på elbilar at dei rustar. Dvs, det vil lønne seg og bruke dei litt. Det har og VW "tenkt" på. På trilling må eg bruke N for og "trimme" bremsene, litt meir og tenke på..  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

På motorvei og ned bakker er cruice kontroll genial. Da vil bilen selv styre regen og pådrag på en ganske så effektiv måte. Opp bakker er det likevel best å la farten avta og heller kjøre med konstant pådrag.

D er mest effektiv og behagelig da bilen seiler fritt om en slipper opp pedalen. I B lett slipper opp litt for mye på fartspedalen og bilen kan begynne å regenerere uten at du egentlig vil det. Likte sammenligningen med å kjøre med håndbremsen på, selv om regenereringen kun aktiveres når fartspedalen slippes litt for langt opp.

Til kona sier jeg det letteste er å bruke D1 eller D2 ved bykjøring. Disse trinnene er ikke er like brutale som B trinnet, og gir en liten bremseeffekt som er grei i start / Stop kjøring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

03sib113

Jeg prøvde meg i B når jeg fikk bilen. Tror han bak mente kjøringen var litt spesiell siden bremselyset vel gikk veldig av og på en periode...

Holder meg stort sett i D og bytter til B ved behov om dagen. Har jo brems også.
Tungsten E-Up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA