Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av Kenneth Sørum, lørdag 18. januar 2014, klokken 23:24

« forrige - neste »

Kenneth Sørum

Bare av ren nysgjerrighet, hva ligger dere andre på i snitt forbruk på leafen?

jeg er nede i 0,16kwh pr km, veit ikke helt om det er bra eller dårlig. Kjører da fra Fagerstrand til Bærum hver dag ( kjører Mosseveien rundt, ikke tunnelen)
Hvit leaf 2012 som pendlerbil
Hvit Volvo v60 r-design 2012 som konebil

p10

0,174 her. Forbruket vil nok være veldig forskjellig alt etter hvor kuppert terreng man ferdes i.

knnygar

0,15 er det eg ligg på no med 5-10 varmegrader og stort sett tørre vegar.
Var nede i 0,135 i sommar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

emil

#3
Forbrukstallet er vel ganske uinteressant hvis man ikke samtidig opplyser hvor/hvordan og hvor fort man kjører.

Ligger selv på 1.8kWh/mil på kjøring til/fra jobb (Arendal-Grimstad) med noen plussgrader ute nå, fartsgrense på 80-90km/t og cruisecontrol.

Edit:
Målinger er gjort med LeafSpy, har gitt opp bilens gjettometer og anvisninger for lengst

Powerflux

Kjører mye 80/90 soner og det forbruket bilen angir i forhold til det jeg ser jeg får i rekkevidde harmonerer ikke i det hele tatt. Bilen sier 0,17-0,18 men relistisk forbruk er nok mer i nærheten av 2,2.
Dette er det forbruket LeafSpy også gir meg så nok en gang ser det ut til at Nissan sørger for at bilen oppgir alt for optimistiske tall!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Lynet

Årsforbruket mitt ligger på 2,1kWh/mil men da målt fra stikkontakt. Så hvis man regner med tapet på ca 10% fra kraftverket blir totalforbruket 2,3kWh/mil  ;D
Laveste på sommeren er 1,4kWh/mil på stikkontakt, sammenlignet med appen så vil det bli ca 1,2kWh/mil da den ikke tar med tapet i lader og batteri.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knutgrr

Hadde en periode da jeg først fikk bilen der jeg la meg i sela og fikk forbruk på .17 til tross for motorvei til/fra jobb og 5-6 grader - uten varme på.
Ble etterhvert lei av det og kjører forstatt riktignok i ECO, men gir litt mer gass på motorveien og har ofte varme på. Da ligger snittet på .195 i nuværende vær (3-4 grader).
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

GeirH

Ligger på 1,85 kwh/mil og jeg tenker ikke mye på forbruket da jeg har mer enn nok til vanlig daglig bruk.

-geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

fws

Ifølge Carwings hadde jeg et gjennomsnitt på 17,20 kWh/100km i Desember. Og så langt i Januar legger jeg på 17,50. Den vil vel stige nå som det blir kaldere. Beste turen jeg har hatt i denne perioden er 12,70, mens den dårligste er på over 30,00 kWh/100km.

Mye artig info man kan finne på Carwings=)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

pottle

Sitat fra: fws på mandag 13. januar 2014, klokken 08:34
Ifølge Carwings hadde jeg et gjennomsnitt på 17,20 kWh/100km i Desember. Og så langt i Januar legger jeg på 17,50. Den vil vel stige nå som det blir kaldere. Beste turen jeg har hatt i denne perioden er 12,70, mens den dårligste er på over 30,00 kWh/100km.

Mye artig info man kan finne på Carwings=)

Helt enig med deg - selv om carwings er 3-4 dager på etterskudd med oppdateringen...

Det kan være en fordel om du vasker listene litt for å fjerne "støy". En ide er at du fjerner 10 % av de laveste og høyeste kWh-forbrukene. En annen ide er for eksempel å bare beregne gjennomsnitt på turene på over 3 mil. Kortere "butikk-turer" gir mye støy og forskjellige målinger pga forskjellige faktorer som kan være ugunstige hvis du skal finne et reelt gjennomsnittsforbruk. Hva er snittet ditt hvis du tar i betraktning det jeg skrev?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

eivisa

Forbruk på 0,14 i snitt på 62000km på 2 år 3mnd. Bruker alltid D og cruisecontroll når jeg kan.
Når jeg bruker varme, så er det stort sett 16,5grader + varme i seter og ratt. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Brødbilsjåfør

72% forbrukt strøm på 64 km. Godt med varme(23-24 grader) å cc på 90 km/t. Motorvei,Stjørdal-Trondheim. Ca 10-15 minus grader.


Ækte bila går på Bænsin.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Thomas Parsli

På strekningen Asker-Oslo bruker jeg fra 0,12kWh/km til 0,22kWh/km avhengig av føre, temperatur og hastighet.
Jeg kjører "normalt" og har behaglig varme i bilen.

Når jeg kjører hjem (Oslo->Asker) om kvelden kan jeg "velge" om jeg vil kjøre økonomisk (70km/t) eller raskt (følge trafikken i venstrefelt), mens jeg om morgenen stort sett blir tvunget til å kjøre sakte.

0,16kWh på Fagerstrand-Bærum er bra hvis det er rundt null grader eller minus og du har "normal" varme i bilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

johncl

Jeg fikk min Leaf for 3 dager siden så jeg har ikke så mye informasjon enda, men jeg ser nå på vinteren (0 grader) at det blir rundt 0,22 kWh/km hvis jeg har varmeapparatet på. I dag testet jeg turen til jobb uten varme på i det hele tatt bortsett fra i ratt og sete og da var den nede i 0,19 kWh/km når jeg kom fram - men i dag var det lite trafikk på strekningen da jeg kom meg ut litt tidligere enn vanlig. :)

Antar dette blir bedre når ute temperaturen stiger?
Perlehvit Leaf 2014

emil

Sitat fra: johncl på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:04
Antar dette blir bedre når ute temperaturen stiger?

Forbruket kommer til å gå ned etterhvert som du blir bedre kjent med bilen og været blir bedre. Den største "plutselige" forskjellen kommer kanskje når du går fra vinter- til sommerdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA