Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av jsa061, lørdag 18. januar 2014, klokken 20:50

« forrige - neste »

jsa061

Det måtte jo skje- noen har stukket av med laderen min. Vanligvis pleier jeg å låse den, men denne gangen hadde jeg glemt det. Noen som har noen erfaring med forsikring i forbindelse med dette? Er det mulig å få igjen på reiseforsikring eventuelt på bilkaskoen?

masae

Siden kabelen er nødvendig for at bilen skal kunne brukes er det nok mulig å få det dekket på forsikringen på bilen, men om det innebærer betaling av egenandel og tap av bonus er det nok sannsynligvis ikke verdt det. Sjekk vilkårene til forsikringen din.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Powerflux

#2
Det var som faen at ikke man kan ha sitt utstyr i fred :'( Hvis det er den eneste laderen man har så er man jo shit out of luck så det gjelder!!!
Har vært litt nervøs mtp dette selv! Har ladet en del På Alna senter og El bil parkeringen der er såpass skjult at det å rappe en lader er relativt enkelt!
Har låst ladepistolen hver gang men ser for meg at å kutte av pistolenfor så å sette på et nytt senere er ganske Piece of Cake >:(
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Arha

Sitat fra: masae på lørdag 11. januar 2014, klokken 19:27
Siden kabelen er nødvendig for at bilen skal kunne brukes er det nok mulig å få det dekket på forsikringen på bilen, men om det innebærer betaling av egenandel og tap av bonus er det nok sannsynligvis ikke verdt det. Sjekk vilkårene til forsikringen din.
Så vidt jeg vet er det ikke tap av bonus ved tyveri.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

svingen

utrolig dårlig gjort,har tenkt en del på det her selv.
måtte lade når jeg var på Alna i dag (var ikke bare og finne plass siden det sto X luringen uten og lade med det er en annen sak) låste kabelen og hadde mobilen på kraftig og mobiltbredbånd på slik att jeg ville få beskjed hvis den ikke ladet mere,når det gjelder forsikring så skal det være dekt ut fra info her men mulig du må betale egne andell. http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

siden du skriver att du normalt låser det går jeg ut i fra du gjør det slik her http://elbil.no/elbilfakta/okonomi/359-tyveri-av-ladekabel det vil i det minste stoppe dem "enkle" tyvene.

kan du ikke få beskjed på leaf app``en om laderen blir tatt ut? kan det på min trilling på OVMS (så lenge den ikke er 100% ladet opp så kommer det "not charging" hvis noen tar den ut før 100%
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. januar 2014, klokken 19:35
Det var som faen at ikke man kan ha sitt utstyr i fred :'( Hvis det er den eneste laderen man har så er man jo shit out of luck så det gjelder!!!
Har vært litt nervøs mtp dette selv! Har ladet en del På Alna senter og El bil parkeringen der er såpass skjult at det å rappe en lader er relativt enkelt!
Har låst ladepistolen hver gang men ser for meg at å kutte av pistolenfor så å sette på et nytt senere er ganske Piece of Cake >:(

Jepp. Enda en god grunn til å få over flest mulig av de offentlige ladepunktene over på Type 2. Kabelen koster langt mindre (under 2000,-), den er låst fast i ladepunktet og man får (minimum) 16A ladehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jsa061

Sitatutrolig dårlig gjort,har tenkt en del på det her selv.
måtte lade når jeg var på Alna i dag (var ikke bare og finne plass siden det sto X luringen uten og lade med det er en annen sak) låste kabelen og hadde mobilen på kraftig og mobiltbredbånd på slik att jeg ville få beskjed hvis den ikke ladet mere,når det gjelder forsikring så skal det være dekt ut fra info her men mulig du må betale egne andell. http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

siden du skriver att du normalt låser det går jeg ut i fra du gjør det slik her http://elbil.no/elbilfakta/okonomi/359-tyveri-av-ladekabel det vil i det minste stoppe dem "enkle" tyvene.

kan du ikke få beskjed på leaf app``en om laderen blir tatt ut? kan det på min trilling på OVMS (så lenge den ikke er 100% ladet opp så kommer det "not charging" hvis noen tar den ut før 100%

Har USA-uttgave så da fungerer ikke carwings. Når jeg låser kabelen har jeg bare pleid å ta en hengelås mellom kladden og delen som går inn i bilen og så låst den til bøylen som er på ladelokket i bilen. Da må man altså kutte enten kabelen eller låsen for å stjele den. Det er altså ikke så veldig vanskelig, men stopper vel de minst ivrige.

Har såklart 4000 i egenandel på forsikringen så da blir det vel å kjøpe en uoriginal til 3300.

fws

Hvis alle ladestasjoner får type2 kontakt må jeg kjøpe meg en uorginal lader. Da mister jeg følge Nissan garantien på batteriene.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

pottle

Sitat fra: fws på mandag 13. januar 2014, klokken 09:04
Hvis alle ladestasjoner får type2 kontakt må jeg kjøpe meg en uorginal lader. Da mister jeg følge Nissan garantien på batteriene.

Kan du vise til en kilde her? Tror denne kommentaren fra Nissan har stor innvirkningen på veldig mange.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

fws

Sitat fra: pottle på mandag 13. januar 2014, klokken 09:14
Sitat fra: fws på mandag 13. januar 2014, klokken 09:04
Hvis alle ladestasjoner får type2 kontakt må jeg kjøpe meg en uorginal lader. Da mister jeg følge Nissan garantien på batteriene.

Kan du vise til en kilde her? Tror denne kommentaren fra Nissan har stor innvirkningen på veldig mange.

Jeg har fått det fortalt av forhandler ved et par anledninger. Men jeg kan sjekke det opp om jeg finner noe skriftlig
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

BE

Sitat fra: fws på mandag 13. januar 2014, klokken 10:22
Jeg har fått det fortalt av forhandler ved et par anledninger. Men jeg kan sjekke det opp om jeg finner noe skriftlig
Det kan lages egne humorsider med mye av det selgere lirer av seg vedrørende elbil.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

FrodR

Ble også fortalt dette over telefon av BNH Oslo. Av verkstedmottaker, ikke selger.
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Bekkenes

Spørsmålet er jo hvordan de skal bevise hvilken lader du har brukt.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Thomas Parsli

Sitat fra: FrodR på mandag 13. januar 2014, klokken 12:16
Ble også fortalt dette over telefon av BNH Oslo. Av verkstedmottaker, ikke selger.

Nå står jo laderen i bilen, så at de lirer av seg slikt betyr bare at de ikke aner hva de snakker om.
At bilen ikke skal kunne lades med en annen EVSE ("kladden" på ladekabelen som følger med) er vås -like så at den ikke skal kunne lades på kommunens nye ladestolper med Type-2 kabel (da gjør stolpen det samme som EVSE).

Og hva da med 6,6kWh laderen på 2013-modellen?

Jeg foreslår en mail til Nissan Nordic med spørsmål om det er riktig at bilen ikke kan lades på Type-2-kontakter eller med uoriginal EVSE. Og hvor i garantibetingelsene dette står.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

FrodR

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. januar 2014, klokken 13:17
Sitat fra: FrodR på mandag 13. januar 2014, klokken 12:16
Ble også fortalt dette over telefon av BNH Oslo. Av verkstedmottaker, ikke selger.

Nå står jo laderen i bilen, så at de lirer av seg slikt betyr bare at de ikke aner hva de snakker om.
At bilen ikke skal kunne lades med en annen EVSE ("kladden" på ladekabelen som følger med) er vås -like så at den ikke skal kunne lades på kommunens nye ladestolper med Type-2 kabel (da gjør stolpen det samme som EVSE).

Og hva da med 6,6kWh laderen på 2013-modellen?

Jeg foreslår en mail til Nissan Nordic med spørsmål om det er riktig at bilen ikke kan lades på Type-2-kontakter eller med uoriginal EVSE. Og hvor i garantibetingelsene dette står.

Thomas

Ja, ikke sant.
Jeg kjente jeg ble litt rød og varm innvendig i den samtalen. Jeg ringte dem i utgangspunktet fordi bilen ikke ville lade med originalkladden, mens den ladet helt fint med min justerbare kladd fra samme stikk i garasjen. Da ble det eneste interessante for han å snakke om at jeg ikke måtte FINNE PÅ å bruke en slik uoriginal kladd, da skulle det jaggu bli trangt i perleporten forsto jeg. Avsluttet samtalen, St.Peter sitter sikkert og predikerer noen andre nå.
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA